Ono što je Pariški modni vikend u svijetu mode, to je Outlook festival u svijetu bass glazbe

outlook-2016-04
Piše: Kristian Vrangalovski
(Photos courtesy of Outlook festival)

Na štinjanskoj tvrđavi Punta Christo, u periodu od 01. do 05. rujna ove godine, održano je 9. izdanje Outlook festivala, jednog od vodećih svjetskih festivala bass glazbe i soundsystem kulture.

Ovaj neosvojivi bastion bass glazbe, koji u četiri noći festivala i koncertom otvaranja u pulskoj Areni, putem 300 sjajnih izvođača, predstavlja najbolje iz svijeta hip-hopa, duba, reggae, drum & bassa, dubstepa i svih nijansi bass glazbe, na najljepši mogući način; kvalitetno, snažno i beskompromisno ispratio je još jedno sjajno hrvatsko glazbeno festivalsko ljeto.

Ovogodišnji Outlook koji sedmu godinu tvrđavu Punta Christo zove svojim domom, na deset festivalskih pozornica na kopnu i na brojnim zabavama na brodovima koji su plovili brijunskim arhipelagom, ispunio je visoka očekivanja oko 13000 glazbenih sladokusaca, mahom britanaca(koji čine više od pola posjetitelja), ali i brojnih posjetitelja iz raznih europskih, zemalja iz okruženja, kao i egzotičnih destinacija.

Dok mnogi hrvatski festivali funkcioniraju po principu; natrpaj svega i svačega da svi budu zadovoljni,što naravno,često ne funkcionira nikako, britanski organizatori i njihovi hrvatski suradnici Outlook vode po principu logike, glazbene kvalitete i fluidnosti programa. Prepuštaju velikim izdavačkim kućama bass glazbe određenu pozornicu na cijelu večer (stage takeover),gdje izdavačke kuće(labelovi) predstave svoj rad i najbolje izvođače. Savršena kombinacija za organizatore i obožavatelje. Također, česta je suradnja festivala i izvođača koji imaju vlastite soundsysteme(naročito dub izvođači poput OBF-a, Mungos hi-fi, Dub smugglers), kao i velikih europskih klubova, ujedno i partnera festivala – kojim se na najbolji mogući način ozvuče pozornice festivala, čije su zvučne kulise besprijekorne.

No, ostavimo tehnikalije, i krenimo na festival. Već samim dolaskom u Pulu osjeća se vibra i živahnost festivala,dok mladi partijaneri pristižu kopnom, morem i zrakom – odlično raspoloženi, oduševljeni gradom, mjestom festivala i zabavom koju željno očekuju.

outlook-2016_17

Mjesto dnevne zabave i relaksacije je službeni kamp festivala sa svojih 6000 posjetitelja, gdje se u borovoj šumici mladi partijaneri opuštaju nakon dugih plesnih noći.

Nakon spavanja, od 12 do 21 na plaži festivala i pozornici The beach – čeka ih zagrijavanje za duge festivalske noći. Na pozornici tik uz predivnu plažu,s pogledom na brijunsko otočje nastupile su mnoge glazbene poslastice od kojih bi izdvojili u četvrtak hip hop dan obilježen s izvođačima Guts, Akala i Little Simz, petak reggae-ska dan s legendama reggae glazbe Twinkle Brothers i sjajnim miljenicima Outlook publike ska-dub zvijezdama Gentleman’s Dub Club koji su doživjeli ovacije prepune plaže. Subotu je plaža plesala u ritmu Mungos hi-fi, te live Swindlea i njegovog novog glazbenog pravca jazzy grimea. Nedelja je bila rezervirana za liquid drum n bass takeover Soultions labela i njihove sjajne Drs live, Marcusa intalexa, dok je uz zalazak sunca beach pozornicu za ovu godinu briljantnim ugodnim setom uz ovacije zatvorio sjajni Calibre i ponajbolji svjetski drum n bass mc DRS. Već je i sam The beach ponudio toliko briljantnih izvođača da bi gotovo mogao biti festival sam po sebi.

outlook-2016_08

Revitalizirani,osunčani i zagrijani partijaneri navečer nakon plaže kretali bi prema tvrđavi i okolnim pozornicama.

Najveća promjena u odnosu na prijašnje godine jest gašenje glavne pozornice festivala, imena The Harbour – goleme pozornice za 10ak tisuća ljudi, koja se nalazila u luci podno tvrđave. Njezino mjesto, uz diskutabilnu učinkovitost rješenja, zauzela je druga najveća pozornica The Clearing. Uz nešto manji kapacitet festivala i određene preinake (širenje The Clearinga i jos nekih pozornica), gužve koje su se ponekad neminovno stvarale nisu znatnije pokvarile raspoloženje posjetitelja. Ipak, ostaje dojam da je to znatno bolje funkcioniralo za vrijeme Dimensions festivala koji je pohodilo 8000 ljudi (za razliku od 13000 na Outlooku). Na organizatorima je da te omanje propuste poprave do sljedećeg izdanja.

The Clearing je u četvrtak plesao uz takeover Ram Jam slavnog showmana i legendu Davida Rodigana, uz kojeg bi istaknuo odličnog grime i deep dubstep izvođača Malu. Mala, nekoć član legendi dubstepa utjecajnog kolektiva DMZ i osnivač Deep Medi labela, jedno je od najznačajnijih imena grime i deep dubstep scene i sjajan dj. Nastupio je i pionir drum n bassa Roni Size, u jungle, drum n bass dj setu. Petak je Clearing krenuo uz grime izvođača Kano, zatim sjajnu hip hop zvijezdu Joey Badassa, dok je nastavio u drum n bass žanru, uz osnivača Metalheadz labela – Goldija, zatim pop neuro drum n bass Noisie, miljenika publike legendarnog drum n bass ravera Andy c, i sjajne Ivy lab.

Subotu je uslijedila poslastica festivala i prvo hrvatsko pojavljivanje jednog od najvećih drum n bass labela Hospital recordsa, koji su preuzeli pozornicu na cijelu noć (takeover) – nastupili su među ostalima; Nu tone b2b Logistics, osnivač labela London electricity, zvijezda u nastajanju Metrik, legenda drum n bassa High contrast, i brazilski SPY – nasljednik brazilske drum n bass legende – velikog dj Markya . Nažalost, umjesto očekivanog drum n bassa u liquid izdanju kakvo smo navikli od uvijek rasprodanih slavnih Hospitality partija dotičnog labela, većina izvođača je bila poprilično loša i vrlo komercijalna, uz loš fluid setova, prečeste promjene ritmova i konstantna previranja unutar setova, kao da su u populističkom nastojanju da se svide publici ostali izgubljeni u raznim žanrovima, umjesto da puštaju glazbu po kojoj su poznati i na kojoj su stekli ugled u drum n bassu. Ispod svake razine za glavnu pozornicu festivala. Za ilustraciju kvalitete setova, dovoljno je spomenuti da su obožavatelji nakon razočaranja krenuli masovno ka drugim pozornicama, pa je prolaz ka tvrđavi bio blokiran zbog prevelike navale.

Nedjelju bi istaknuo nastupe Stormzya i Zed biasa b2b Hatcha na zatvaranju The Clearinga i samog festivala.

outlook-2016_15

Mnogima najdraža i svakako kultna pozornica festivala je The Moat – rov oko tvrđave dug 100 metara i okružen sa sedam metara visokim kamenim zidom, duž kojeg su postavljena tri para ogromnih soundsystema, dajući The Moatu posebnu vizualnu i čudesnu zvučnu kulisu.

Četvrtak je The Moat ugostio trap glazbu, petak garage zvukove uz Zed biasa i Hatchu, dok je subotu bio dan za jungle i drum n bass zvukove dj Hypa, Hazarda i Randalla. Nedjelju je kultna pozornica zasjala u punom sjaju, ili točnije u punoj tmini jer su njome ovladali mračni i atmosferični momci deep dubstep svijeta – hrvatski čarobnjak Egoless, Youngsta, velikan Benga, Truth – pod paskom Contact takeovera.

The Void pozornica, koja se nalazi tik uz tvrđavu, od zapaženih ugostila je u četvrtak između ostalog Swindlea – momka koji je izumio svoju podvrstu grime zanra – jazzy grime, te legendu garage glazbe Zed biasa, koji je nastupao sve dane festivala u raznim kombinacijama i na raznim pozornicama. Petak je Void ugostio Hot wuk ekipu, uz sjajnu energičnu grime pjevačicu Lady Lashurr koja je na oduševljenje prepunog Voida predstavila svoje ubojite rime i sjajan flow, i Chimpa. Subotu je Void plesao uz masne basove Deep Medi takeovera – labela osnivača Male, legende i pionira svijeta deep bass glazbe. Njegovi puleni nastupili su mahom u b2b inačicama (svojevrstan dvoboj dva dj-a pri kojem naizmjence obojica puštaju trake) Kaiju b2b Jack Sparow, Commodo b2b Gantz, dok je nešto poput borbe za titulu najboljeg svjetskog boksača u svijetu grimea i deep dubstepa isčekivan set Mala b2b Kahn, dvojce ikona i u svakom pogledu trenutno najuzbudljivijih izvođača i producenata grimea i deep dubstepa, koji su propisno uzdrmali obožavatelje, i zaokružili večer fantastičnog presjeka”prljave i mračne” duboke bas glazbe.

Nedjelju je Void ugostio takeover 15 godina Dispatch drum n bass labela – od prvog do zadnjeg izvođača izlomljeni ritmovi drum n bassa čudesno izmiješani sa grimeom drmali su oduševljeno mnoštvo u jednom od takeovera o kojem će se pričati još dugo. Briljirali su Alix perez b2b Skeptical, Dub phizix, Dlr, Ant tc1, dok je okupljeno mnoštvo plesalo u transu unatoč jakoj kiši.

The garden stage, koji doslovno i jest svojevrstan veliki vrt na kojem su ostavljena tu i tamo manja stabla, što mu daje poseban vizualni dojam, ugostio je u četvrtak takeover drum n bass labela Metalheadz i Star warz gdje su liquid svijet drum n bassa predstavili Doc scott, Lenzman i Commix. Petak su školu grimea održali profesori Kahn&Neek i Commodo uz neizostavne MC Flowdana i Riko dana. Nedjelju je mlada postava drum n bass labela Hospital records, pod nazivom Med school pokazala što su naučili u 10 godina postojanja na liquid drum n bass sceni.

Mungo’s Arena, uz neizostavan savršen zvuk i mastan bas, srce je i Outlook festivala od začetaka. Sjajna plesna pozornica u njedrima same tvrđave prozvana je po ekipi iz Mungos hi-fi, skotskog dub kolektiva, koji se brinu za ozvučenje iste. Poznata kao utvrda dub glazbe, Mungos pozornica u četvrtak je ugostila domaćine Mungos hi-fi i Dub smugglerse, petak ekipu iz Hyper duba i Tekoifea – Kode 9, Ikoniku i Scratcha dva. Subotu je nastupio sjajan hrvatski dub duo Dubble sa svojim live dub nastupom, pioniri hrvatskog duba Digitron i svjetske dub zvijezde starije generacije Weeding dub, Mad proffesor, Irration steppas, te mlađi francuski dubberi Obf. Nedjelju je Mungos arena bila poprište čudesne večeri u kojoj su nastupile legende dub scene Earl Gateshead, Channel one i neprikosnoveni kralj duba Jah Shaka sa svojim 4 i po satnim nastupom škole reggea i duba od začetaka do današnjih dana, kojim je okupljene štovatelje duba hipnotizirao u šamanskom plesu, kojem je kao dodatna vizualna kulisa poslužila snažna kiša, zaokruživši na najbolji mogući način Outlook festival, povratkom korijenima bas glazbe – dubu.

outlook-2016_10

Sve jača hrvatska bas scena predstavila se u jakom svjetlu, te je jamac da će osim ljetnih noći obilježenih jakim stranim festivalima, i zima na Hrvatskoj underground sceni biti vrlo zanimljiva. Dok smo već navikli da nas na ovakvim festivalima predstavljaju hip hop imena Elemental i Kandžija & Gole žene(koji zapravo na ovakvom festivalu underground bas glazbe, pomalo i strše svojim pop zvukom), sjajni drum n bass producent Filip Motovunski, koji dvostrukim cd izdanjem, a uskoro i velikim zagrebačkim partijem slavi 10 godina stvaralaštva, fantastični zagrebački duo Dubble čiji energični dub nastupi rijetko koga mogu ostaviti ravnodušnim, pioniri duba u hrvatskoj Digitron soundsystem, sa svojom sjajnom dub produkcijom, kao i sjajni grime dubstep producent – 207 . Tu je i izvrsni zagrebački live dub bend Bamwise. Zaista veseli da je na velika vrata dubstep svijeta i srodnih žanrova ušao Egoless, čiji nastupi diljem Europe dobivaju odlične kritike, i koji je na ovom Outlook nastupio ni manje ni više nego u društvu velikih igrača Hatche, Benge i sličnih i to ni manje ni više nego u kultnom Moat-u. Egoless osim kao sjajan producent, također i kao vrstan dj koji voli live umiksavanje traka, plijeni pažnju dubstep publike zabavnim crossover kombinacijama žanrova, dub korijenima svojih uradaka, i samo je pitanje vremena kad će postati dio same kreme dubstepa i srodnih žanrova.

Ono što je Pariški modni vikend u svijetu mode, to je Outlook festival u svijetu bass glazbe, mjesto gdje najznačajniji labelovi i izvođači svijeta grimea, drum n bassa, dubstepa, duba i srodnih žanrova predstavljaju svoja dostignuća tekuće godine, a sudeći po ljetno-jesenjoj bass kolekciji, čeka nas uzbudljiva bass glazbena godina, sa vrhuncem slijedeće godine – desetim izdanjem Outlook festivala. Outlook je još jednom potvrdio svoj značaj u svijetu bass glazbe, i oduševio izvanrednom paletom izvođača, čiji će spektakularni nastupi, uz predivnu Hrvatsku ostati duboko urezani u sjećanja svih posjetitelja, koji već nestrpljivo čekaju jubilarno deseto izdanje.