Dino Dvornik – funky južnjačka utjeha

Oglas

dino-dvornik

Rijetko koji autor s hrvatskog prostora se može pohvaliti da je u svojoj karijeri razbijao i prolazio tolike granice stilova kao dalmatinski kralj funka, Miljenko „Dino“ Dvornik. Svojim osjećajem za ritam i urođenim zajebantskih štihom učinio je sve plesne podije pitkijim i doveo domaću muziku u diskoteke, a kombinacijom funka, techna, trancea , popa i rocka stvorio je jedinstven zvuk prepoznatljiv na prostoru cijeli bivše države.

Rođen 20. 8. 1964. u Splitu, mlađi sin poznatog glumca Borisa Dvornika, Dinov osjećaj za kreativnost pokazan je već u malim filmskim ulogama, a i njegova glazbena karijera je počela veoma rano. 1980. godine sa starijim bratom Deanom osniva grupu „Kineski zid“, te pod utjecajem Jamesa Browna, Kool and the Ganga i drugih funk bardova izdaje svoj prvi album „Kineski zid“ tri godine kasnije u kojem Dino sklada glazbu, dok Dean piše stihove. Album nije polučio ogroman uspjeh, ali ostaje zapamćen kao prvi funk album s ovih prostora, kao i pjesma „Ja vidim sve“, satavljena u novom aranžmanu devedesetih godina od strane Dina i Deana. Druge pjesme s albuma kao „Priđi malo bliže“, „Ti si kriva“ dale su naslutiti Dinov inspirativni vokal koji zvuči kao prirodna funky mašina, vječno kotrljajuća snaga svih ritmova.

image1989. godine izlazi prvi samostalni album, jednostavno nazvan „Dino Dvornik“. U unutrašnjosti omota albuma nalazi se možda najkreativniji i najenergičniji album u Hrvatskoj. U suradnji s probranom ekipom glazenika (između ostalih i tadašnjim frontmenom hard rock benda „Osmi putnik“ Zlatanom Stipišićem – Gibonnijem, nastale su funk himne ovih prostora: „Zašto praviš slona od mene“, „Ti si mi u mislima“, „Neću da znam za nikog osim tebe“, „Lady“ „Tebi pripadam“, dok smisao za baladičnost dokazuje u pjesmi „Ljubav se zove imenom tvojim“. Da nam je car funka samo ostavio ovaj album za povijesne anale, to bi bilo dovoljno. Nemoguće je opisati kombinaciju zvukova koje stvara ruganje saksofona i razigranost truba, a klavijature i ritam bubnjeva sa gitarističkim dionicama – jednostavno to je usklađena simfonija koja tjera i najmanje pore tijela za pokret.

Drugi album, „Kreativni nered“, izdan 1990. godine(na albumu surađuju uz Gibonnija i Neno Belan, Dragan Lukić – Luky i Antonije Pusić – Rambo Amadeus).

Album nastavlja s funky ritmom, ali ipak prošaranim kroz neke techno i trance samplove. Pjesma „Jače manijače“ tipično je Rambovo djelo, „Nova godina“ stvara laganini ritam, ali Dinov vokal je dovodi do savršenstva, „Biti sam“ je balada koja kao da vuče korijene iz soula, „Ella ee“ i „Misliš da sam blesav“ ostaju na tragu ritmova s prvog albuma, a ljubomorni bijes u „Ja bi preživio“ u afričkim ritmovim i genijalnom klavijaturističkom dionicom postavljaju centar u albumu.

imageTreći album, „Priroda i društvo“, izdan 1993. godine donosi veću povezanost s techno glazbom što se izrazito vidi u stvarima kao „Extasy“, „Split junkie“. Ali ako i ulazi u techno ritam, Dino više uzima od Kraftwerka i ostalih inovatora nego u to vrijeme pomodnih i trošnih techno proizvoda. Od poznatijih pjesama album je donio „Imam rep“, „Gibajmo se“, i duet s Josipom Lisac „Rušila sa mostove od sna“.

1995. godine Dino svoj kreativni radi dovodi do maksimuma. Izdaje singl „Africa“ koji postaje hit (u to vrijeme se pušta i na MTV-u i za tu skladbu 1996. godine, dobiva prestižnu hrvatsku diskografsku nagradu Porin, u kategoriji hit godine, produkcija i aranžman.), na splitskom festivalu dobiva prvu nagradu za pjesmu „Ništa kontra Splita“ koja postaje neslužbenom himnom grada, te vrhunac svojih live izvedbi radi na albumu „Live in Muenchen“, albumu koji je s razlogom često proglašavan najboljim live albumom na ovim prostorima.

1997. godine izlazi album „Enfant Terrible“ koji donosi već spomenutu „Afriku“, „Žigolo“, kao i singlove „Điha, điha“ i „Peti element“. Na albumu gostuju Davor Gobac, Marijan Ban, Stjepan “Đimi” Stanić, Songkillersi i drugi Uz poznate elemente Dino se okreće i bluesu što se vidi u pjesmi „La baraka blues“ i „Male noćne orgulje na plin“.

1998. godine izlazi kompilacija hitova „Vidi ove pisme“, dok godinu kasnije izlazi album „Big Mamma“, koji premda sadrži Dinove muzičke dosjetke (što nalazimo u pjesmama „Stojadin“, „Plastika“ i disco duetu s Ivanom Banfić – I Bee „Nag“), nije pobrao neki veći uspjeh.

2002. godine izlazi album „Svicky“ koji donosi pjesmu „Mala je avion“ i nastavlja s Dinovom koncentriranošću na par prethodnih albuma, premda Dinova vedrina izbija na vidjelo i na manje kvalitetnim pjesmama.

image2008. godine, 7. rujna iznenada umire muzički kralj Dalmacije, funk majstor radeći na posljednjem albumu „Pandorina kutija“. Album donosi uspjeh ne samo zbog Dinove prerane smrti, kreativna uzlazna putanja je bila prisutna, ali je nažalost naglo prekinuta. Svoje oproštajno pismo napisao je pjesmama „Hipnotiziran“ hitom te godine, kao i baladom „Pelin i med“, te pjesmom „Idem ća ka i svoj ćaća“ (kojom je možda i predvidio svoj predvidio svoj prerani odlazak).

Dino je bio i ostat će ultimativni boss funka, vječna glazbena pozitiva s pokrićem s ovih prostora. Ostaje žal da je mogao dati mnogo više. Bio je beskompromisan u muzici, iz najveće tuge je stvarao radosne trenutke (to dokazuje i njegov posljednji ispraćaj koji je uz svu tugu odisao optimizmom, naime na sprovodu se puštala njegova glazba, kao i glazba koju je i sam volio. Vječno nam živio, kralju funka!

Diskografija

Studijski albumi

1989. – Dino Dvornik
1990. – Kreativni nered
1993. – Priroda i društvo
1997. – Enfant terrible
1999. – Big Mamma
2002. – Svicky
2008. – Pandorina kutija

EP

1990. – Jače manijače
1992. – Imam rep
1995. – Afrika

Kompilacije

1998. – The Best of, Vidi ove pisme
2009. – Dino Dvornik The Ultimate Collection

Live albumi

 

1994. – Live In Muenchen

(objavljeno u Vrgoračkim novinama srpanj 2011.)

Ček dis aut