Domaća glazba na domaćim televizijama

Oglas

TVDomaćih televizija imamo komada tri, ali domaće glazbe u tragovima i to ne podjednako na sve tri televizije sa nacionalnom koncesijom. Zašto je tome tako? Krajem 80-tih odnosno početkom 90-tih kada je postojala samo nacionalna televizijska kuća, gledatelji su prepoznali prvo snagu i kreativnost kanala Z3, a ubrzo postali i obožavatelji emisije Hit Depo. Emisiji u cijelosti posvećenoj aktualnim glazbenim događanjima na inozemnoj i domaćoj pop rock sceni. Ubrzo se nacionalna televizija okitila sa mnogobrojnim glazbenim emisijama od kojih se neke pamte i dan danas: Izvan struje (alternativna scena), Cro Pop Rock (aktualna domaća scena), Metalmania (metalci), Top DJ Mag (elektronska glazba), Opera Box (opera & klasika), Crno bijelo u boji (reminiscencija) itd. I domaće i inozemne glazbe bilo je doista na izbor. I onda jednog dana, iz nepoznatih razloga, nestalo je glazbe sa hrvatske televizije.

Hit Depo je ugašen kao i kompletan niz svih ostalih glazbenih emisija. Iako je dolaskom Nove TV i RTL-a bilo naznaka da će se napokon pokrpati crna rupa nastala nestankom domaćih spotova, ni do današnjeg dana te dvije televizije nisu niti počele razmišljati o emitiranju domaćih spotova i glazbu općenito (ne računajući Pod lipom 35 na Novoj TV). Potom je internet ušao na velika u naše domove pa se glad djelomično smanjila kroz web te posljednjih godina You Tube. HGU (Hrvatska glazbena unija) prva je podigla glas i tražila prava za domaće glazbenike koji su nestankom domaće glazbe bili potpuno zakinuti za vizualnu prezentaciju svojih skladateljskih sposobnosti. No, oni su naišli na zid koji ni nakon lupanja svim njihovim glavama nije popustio ni milimetar. Kako su nakon početka hrvatske samostalnosti u Hrvatsku počeli stizati i razni zakoni i međunarodna pravila, tako je i glazba sve više dolazila pod ingerenciju međunarodnog zakona o emitiranju i općenito korištenju glazbe. Tako su u neko doba, baš kad je nastala i spomenuta rupa, diskografske kuće odlučile da se sva glazba odnosno svi spotovi koji se emitiraju na televizijama moraju plaćati. Kako nitko ne voli plaćati što ne razumije, a ljudi sa televizije ne razumiju to još uvijek ni dan danas, diskografi su zatvorili pipu i prestali slati spotove, a ljudi sa televizije nonšalantno okrenuli leđa zaključivši da to ionako nikoga ne zanima. Zanimljivo je što je u tom razdoblju zakonski bila zadovoljena forma za emitiranjem domaće glazbe u određenom postotku jer su uglavnom glazbu za sve špice i glazbu show programa skladali domaći autori pa nitko nije mogao optužiti HTV da ne emitira domaću glazbu jer to jednostavno nije bila istina. Istovremeno, spotova i dalje nije bilo u programu niti jedne televizije.

I dugo je trajalo to sušno razdoblje dok nije nedavno pokrenuta emisija Vip Music Club i Vip Music Club LP. Pet puta tjedno emitiranje polusatne emisije sa aktualnim, pretežno stranim spotovima, te jednom tjedno LP izdanje sa vrlo kvalitetnim presjekom zbivanja na domaćoj i inozemnoj sceni uz reportaže, intervju i recenzije. I to je sve. Mnogi su veselo i oduševljeno prihvatili povratak nove generacije reinkarniranog Hit Depoa (autor Vip Music Cluba je ionako Hamed Bangoura) međutim, činjenica je da je emitiranje domaćih spotova i dalje u getu. Getu u koji ciljano ulaze malobrojni koji baš tvrdoglavo žele biti informirani o aktualnim spotovima i događanjima na domaćoj i inozemnoj sceni. U čemu je zapravo problem? Zbog čega urednici na sve tri televizije uporno izbjegavaju emitirati domaće glazbene spotove?

Unazad desetak godina, zakonski je napokon sve definirano i dobro se zna tko je kome koliko dužan dostavi li diskografska kuća spot svog izvođača na hrvatsku televiziju. Postoje definirana autorska prava (iako su redatelji spotova tu i dalje zakinuti) i načelno, svatko bi trebao imati interes forsirati domaće spotove. Diskografi zato što je to vrhunska promidžba za njihove izvođače. Televizije, jer ih to košta vrlo malo novaca, a pune program kvalitetnim sadržajem. Država, jer podupire razvoj urbane kulture i, htjeli vi to ili ne, čuva kulturnu baštinu. Poreznici, jer se dobra zna tko je koliko zaradio emitiranjem spotova i glazbe na televizijama. Izvođači, jer će im popularnost rasti i imate će sve više publike na svojim koncertima. Promotori i menadžeri, jer će im posao cvasti. Ponovo država, jer stimulira mlade da se bave nečim konkretnim. Itd. itd. Na žalost, ništa od svega nabrojanog ne prolazi. Ulaskom u proces tranzicijskog petljanja s kapitalom gdje su postavljeni uvjeti poslovanja ali ne i ostvarenja zadanih pravila jer zakon je samo na papiru i rijetko tko u državi gdje je pola vlastodržaca i zakonodavaca potkupljeno, ne može ostvariti svoje pravo i pravdu. Nema domaćih spotova u poluvremenima utakmica, nema domaćih spotova u mozaik emisijama, nema domaćih spotova u gledanijim terminima, nema domaćih spotova… A oni se i dalje snimanju. I dalje postoji interes publike. I dalje postoji želja izvođača da pokažu vizualnu stranu svoje glazbene kreativnosti. Na svu sreću postoji internet i YouTube no, treba ipak imati na umu da niti ima danas svatko kompjutor u domu, niti je puno ljudi informatički pismeno, a televizija je još uvijek mnogima prozor u svijet i najjeftinija zabava. Besplatna zabava od koje toliko ljudi ima koristi. Je li to nekome jasno na televizijama u Hrvatskoj?

napisao: Dubravko Jagatić

Oglas