Haustor – Svi su opet spremni da se bore za san

image

piše: Petar Hrstić

U vrijeme kada se na prostorima bivše države desio veliki prasak kvalitetnog rock’n’rolla, u vrijeme novog vala, jedan bend se svojim tekstovima činio pomaknutiji od drugih…Haustor. Spoj artističke senzibilnosti Darka Rundeka, glavnog vokala/gitarista i etno-glazbena razigranost Srđana Sachera, ulazi u bubnjiće širokog mnoštva pjesmom „Moja prva ljubav“. Vjerovatno je rijetko tko tad slutio da će se iz jedne simpatične, ritmične pjesme, neopterećene bilo čim, razviti sastav koji će puninom svog zvuka i kombinacijom reggaea,etna,arta,ska ritmova oduševljavati svojom glazbenom genijalnošću, kao i tekstovima koji otkrivaju nove svjetove pune romanse, nade i beskopompromisnog „NO PASSARAN“ na barikadama. Možda je dovoljno reći za Haustor da su jedan od najkompleksnijih bendova u povijesti hrvatske glazbe, te da (po raznim kritičarskim vodama i ocjenama publike) nisu objavili ni solidan, a kamoli loš album.

imageHaustor nastaje 1979. godine u postavi: pjevač i solo gitarist Darko Rundek, basist Srđan Sacher, bubnjar Boris Leiner i ritam gitarist Ozren Štiglić. Na početku karijere Boris Leiner usporedno svira s njima i s grupom Azra, sve dok u Haustor nije došao bubnjar Zoran Perišić. Ubrzo se grupi priključuju saksofonist Damir Prica, klavijaturist Zoran Vuletić i trombonist Nikola Santro. Prvu ploču snimaju 1981. godine, singlicu “Moja prva ljubav”.

Na debi albumu “Haustor” ponovno mijenjaju bubnjara, Srđana Gulića. Album ne prolazi toliko dobro kod publike, vjerovatno zbog tog što su svi očekivali slične pjesme kao što je “Moja prva ljubav”. Tek nakon nekog vremena, album će dobiti punu pažnju; s pjesmama poput “Lice”(artističke jazz fuzije), preko “Duhova” (euforične pjesme o izletu koja prelazi u paranoični doživljaj alkohola) pa sve do već spomenutog hita “Moja prva ljubav” (za koju neke priče povezuju da je imala nspiraciju u THC-u) dobiti status koji joj pripada.

imageDrugi album, “Treći svijet”, kasni s stvaranjem zbog odlaska Srđana Sachera 1982.u JNA. U produkciji Željka Brodarića Jappe, i s novim gitaristom Zoranom Zajecom, stvaraju ključni album postojanja grupe. Stvaralačka fuzija dvojca Sacher/Rundek dolazi u popunosti do izražaja. Pjesme inspirirane avanturističkom tematikom (po nekima stripovima Huga Pratta) i jakom literarnom simbolikom. “Zadnji pogled na Jeršaleim”, ”Neobičan dan”, “Babilonske baklje” potvrđuju ovu tezu. Na albumu se našla i pjesma “Radnička klasa odlazi u raj” (koja je bila izbačena s prvog albuma zbog socijalne tematike pune sarkazma). Po mnogim kritičarskim vodama, upravo je ovaj album smatran najboljim hrvatskim albumom svih vremena.

Nakon što Sacher i Gulić 1984. godine napuštaju grupu, sljedeći album ”Bolero” Haustor radi u sastavu Rundek, Prica i Zajec. Ploča je snimljena djelomično s ritam mašinom, a Rundek je svirao bas. U radu na ploči sudjelovali su Jurij Novoselić (alt sax i klavijature), Rastko Milošev (gitara), Neven Frangeš (klavijature), Srđan Gulić (bubnjevi), Nikola Santro (trombon), Rade Šerbedžija (recital) te ženski prateći vokali, djevojke iz grupe Naturalna Mistika i glumica Anja Šovagović. Taj album donosi drugi veliki hit grupe, “Ena”. Album odiše pitanjima izgubljene ljubavi (“Šal od svile”), buntovničku stranu sada osamljenog vođe grupe (“Sejmeni”, Šejn”), ali I inovacije u “Take the money and run” pjesme s rap elementima u kojoj glumac Rade Šerbedžija ima recitative (vjerojatno prva pjesma sa rap elementima na ovim prostorima). Taj album je i možda najpopularniji album “Haustora”, koji je dokaz da gubitkom Sachera grupa nije izgubila na kreativnosti i slikovitosti glazbenih vizija.

imageNa posljednjem albumu, “Tajni grad”, od novih članova na ploči su svirali basist Marino Pelajić (ex Film) i klavijaturist Julije Reljić. Kao gost, bas gitaru je u pet kompozicija svirao Sacher. Ovaj album nastavlja tradiciju prethodnika, samo s većom dozom romantike i sjete. Osim izvrsnih pjesama kao što su “Tajni grad”, “Nada”, “Bi mogo da mogu” album donosi jednu od naljepših ljubavnih pjesama “Uzalud pitaš”, koja svojom melankolijom isparava u prostranstva izgubljene ljubavi.

Peti album, “Dovitljivi mali čudaci”, nikad nije dočekao svjetlo dana, premda sun eke pjesme već bile pripremljene. Rundek odlazi u Pariz, dok Sacher nastavlja rad s svojom grupom “Vještice”. Haustor se nikad službeno nije raspao, premda je bilo jasno da nakon Rundekovog odlaska u Pariz grupa neće opstati. U devedesetima je važno istaknuti da je bilo par okupljanja grupe na festivalima “Zagreb gori”, “Fiju briju”, te kasnije u Tvornici. Paradoksalno je to što je na tim koncertima Haustor imao veću popularnost i posjećenost nego u vrijeme svog zenita.

Za sve one koji nisu bili na koncertu Haustora (tu uključujem i moju malenkost), a cijene i vole ovaj bend, preporučujem da ga nikad ne prestanu slušati. Jer Haustor je intiman bend, premda je mnogobrojan. Teško da će se ikad na ovim prostorima desiti ovakav bend, koji na tako nevin, a opet odlučan način govori o ljubavi, koji govori o buntu i napetosti koju možete poput baruta Šejna ili škripu motora Sejmena dodirnuti kroz vaše uši. Jer, svatko nosi u sebi “…davnu, nikad prežaljenu ljubav…” i “…živi život koji nije birao sam…”

Diskografija

Singl ploče:

Moja prva ljubav / Pogled u BB, Jugoton, 1981.
Radio / Crni žbir,Jugoton , 1981.
Majmuni i mjesec / Zima / Capri , Jugoton, 1981.

Albumi:

Haustor , Jugoton, 1981.
Treći svijet , Jugoton, 1984.
Bolero, Jugoton , 1985.
Tajni grad, Jugoton , 1988.

Kompilacije:

1981, 84, 85, 88, Croatia Records, 1995.
The Ultimate Collection, Croatia Records, 2008.

Live albumi:

Ulje je na vodi, snimka oproštajnog koncerta prije odlaska u vojsku 6. I. 1982., Blind Dog Records – Dallas, 1995.

(izašlo u Vrgoračkim novinama prosinac 2010.)

Ček dis aut