The MC5 – Kick Out The Jams (Elektra, 1969.)

mc5MC5 iz Detroita izrazili su svoju revolucionarnu mladenačku viziju koristeći visokooktanski garage rock i gitare kao oružje protiv letargičnog status quoa. Predvođeni pjesnikom i anarhično ljevičarskim aktivistom Johnom Sinclairom, MC5 su osmislili soundtrack za White Panther Party, promovirajući svojevrsnu inačicu etike „uličnog seksa, droge i rock’n’ rolla.“

Ne jednom, tijekom godina salonsko ili pozersko ljevičarenje uglavnom izblijedi i postane djetinjastim ili smiješnim. Kick Out The Jams međutim ostaje eksplozija nazupčanog rock bijesa. Članovi grupe bili su originalni i u pristupu izvan pozornice: petorka je osmislila i vlastitu religiju – Zentu – te su planirali objaviti prvi album u live izvedbi na Novu 1968. godinu prema Zenta religiji, koja je padala na Noć vještica- i to u prostorima detroitske plesne dvorane Grande, gdje su i započeli karijeru kao predgrupa poznatijim bendovima. Zapravo, album je nazvan prema uzvicima koje su dobacivali poznatijim kolegama za vrijeme njihovih nastupa.

„Bendovi su najčešće bili zaista iscrpljeni“ objašnjava gitarist Wayne Kramer „Putovali bi iz San Francisca kako bi svirali sav taj električni folk. Bili su kukavice, nisu imali strast, bili su samo lutke, mrtvaci, dok smo mi bili mladi i agresivni tako da smo ih uznemiravali. Vrištali bi na njih “Počnite svirati ili se skidajte s pozornice“ ili „Pokrenite se ili se mičite s pozornice“.

Ono što su MC5 nudili bio je odvažan rock show, upotpunjen atonalnom industrijskom bukom detroitskih tvornica i distorzijom koja se najbolje osjetila uživo, stoga i nije iznenađenje da je prvi album izdan u live verziji.

„Zaista smo se trudili da usavršimo nastup koji bi u lošim danima bio dobar, a u dobrim danima izvanredan.“ prisjeća se Kramer. „MC5 bili su živahan bend. Odjednom, to je bila ta noć, snimali smo album, posteri su bili izloženi, obožavatelji prisutni, kamionski studio iz Kalifornije na mjestu i diskografska kuća na mjestu. Zapravo, to sve nas je dobro uzdrmalo, ma kako smo se trudili da izgledamo. Osjetim to svaki put kad slušam album.“ Iako priznaje da to nije najbolja izvedba grupe, Kramer primjećuje “Naša snaga leži u tom albumu na način koji se ne može poreći. Kick Out The Jams snažan je izraz glazbene ere, ali i vremena u kojem je nastao.“

napisao: Dinko Prpić