Vandermark 5 – Annular Gift (2009)

Vandermark 5 - Annular GiftAko se New York danas smatra svjetskom prijestolnicom jazza, tada se za Chicago može reći da je glavni grad free-jazza. Bogatu tradiciju avangardne i eksperimentalne glazbe, koju su utemeljeli Sun Ra, Anthony Braxton i Art Ensemble of Chicago, u novije vrijeme su nastavile skupine poput Tortoise i Chicago Underground Trio. No, možda najzaslužniji za etabliranje free-jazz scene u Chicagu je saksofonist Ken Vandermark, koji je uspio okupiti glazbenike iz cijelog svijeta za svoje razne projekte, a od kojih su se mnogi i trajno nastanili u vjetrovitom gradu. Ipak, bez obzira na dinamičnu scenu u matičnom gradu, život jazz glazbenika nije potpun bez stalnih putovanja. Na sreću, zbog te činjenice ne prođe niti jedna godina da barem jedanput Ken Vandermark ili pojedini članovi njegovog kvinteta, u različitim formacijama, ne nastupe u zagrebačkom kazalištu &TD. Kao rezultat stalnih putovanja, nastao je i ovaj album koji je snimljen uživo u Krakowu, a izdala ga je poljska diskografska kuća Not Two Records koja se specijalizirala za poljsku, ali i svjetsku avangardnu glazbu.

Žestoki uvod u kompoziciji Spiel, mogao bi zazvučati poput distorziranog gitarističkog rifa, ali posrijedi je karakterističan zvuk violončela koji svira dugogodišnji Vandermarkov suradnik, Freda Longberg-Holm. Tijekom cijele kompozicije osjeti se blagi hendrixovski duh u dugotrajnim solažama gdje je uz žestoki Vandermarkov stil sviranja ponekad teško odrediti gdje završava čelo, a gdje počinje saksofon. U nastavku albuma, izvrsna ritam sekcija koju čine Kent Kessler i Timu Daisey, uspijeva skrenuti iz žestokog, ponekad rokerskog, ritma u laganije swing vode, i ponovno natrag po nekoliko puta. Samo prisustvo drugog saksofonista, Davea Rempisa, dovoljno je da se ponekad dobije prizvuk big bandova sedamdesetih godina karakterističan za krimi serije iz tog razdoblja, što je rezultat velikog utjecaja koji je glazba Carle Bley imala na autora. Album obiluje dinamičnim improvizacijama u čvrstom tempu, ali i čestima promjenama stila i ritma unutar iste kompozcije. Jedina kompozicija koja se posebno stilski izdvaja je lagana blues balada Early Color koja neodoljivo podsjeća na laganije kompozicije Ornetta Colemana.

Kao što je običaj na gotovo svim Vandermarkovim albumima, svaka kompozicija je posvećena nekoj poznatoj ličnosti koja je inspirirala autora, tako da se na Annular Gift nalaze i posvete arhitektu Haberzu, fotografu Leiteru, ali i kreatorima Opere za tri groša, Kurtu Weilu i Bertoltu Brechtu.

Manje je poznato da Vandermark pri komponiranju skladbi za bilo koji od svojih projekata ima na umu i specifičnog glazbenika koji će odsvirati neku dionicu, što pobija vrlo raširenu predrasudu da se free-jazz ne komponira već da nastaje isključivo u trenutku improvizacije.

Kako se glazba Ken Vandermarka, kada je free-jazz u pitanju, često opisivala kao najpristupačnijom široj publici, tako bi se ovaj album mogao opisati kao najpristupačniji dosada koji je ovaj kvintet snimio. Razlog tome je vješta kombinacija popularnijih žanrova poput rocka i swinga koja je možda posebno bila pripremana za ovaj nastup, ali nema straha od nedostatka zajedničkih i pojedinačnih slobodnih improvizacija, čak štoviše, i u tom pogledu, Annular Gift je jedan od najboljih albuma koji je Vandermark 5 snimio, što upućuje na pravu zrelost koju je ovaj trinaestogodišnji kvintet dostigao.

Skladbe:

Spiel (for Bertolt Brecht and Kurt Weill)
Table, Skull, and Bottles (for Bruno Johnson)