Objavljena dva boxseta u čast jazz velikana Boška Petrovića

Oglas

bosko-petrovic

U sklopu prestižne edicije “Original Album Collection”, diskografska kuća Croatia Records obogatila je domaću, ali i svjetsku jazz fonoteku za čak dvije kolekcije albuma neponovljivog Boška Petrovića.

Velikani umjetnosti i nakon svoje smrti ne prestaju intrigirati, izazivati pažnju javnosti, mamiti na proučavanje njihova života i stvaralaštva. Sjajan primjer je Boško Petrović, jedan od najvećih hrvatskih umjetnika čije ime još uvijek spominjemo svakodnevno. Kad je riječ o jazzu, festivalima, klubovima, glazbenoj pedagogiji, diskografiji, skladateljskom radu i vibrafonu, Boško je polazišna točka svih razgovora i referenca prema kojoj se uspoređuje. Nakon što je objavio mnogobrojna diskografska izdanja, za Croatia Records sam je osmislio niz kompilacija, a kad je preminuo taj je izdavač nastavio s istim žarom na CD-ovima sustavno objavljivati njegova ostvarenja, a u njihovom ih je katalogu doista puno“, zapisao je kritičar Davor Hrvoj.

Nakon dvostrukog CD izdanja “Boško Petrović & B.P. Convention – Blue Sunset / With Pain I Was Born / Green Lobster Dream”, danas su objavljena i dva boxseta: “B.P. Convention – Original Album Collection, Vol. 1” i “B.P. & Friends – Original Album Collection Vol. 2”. Objavljene kao posveta Bošku na petu godišnjicu njegove smrti, kolekcije su zamišljene tako da primjereno prikažu veličinu Boškova djela – okupljaju čak dvanaest originalnih albuma, redom vrhunskih djela koja svakom izvedbom dokazuju kakvog kompozitorskog, aranžerskog i instrumentalističkog genijalca smo imali u Bošku Petroviću.

bosko-boxsetPrvi se box sastoji od šest albuma koje je Boško snimio sa svojim stožernim sastavima B.P. Convention i proširenim B.P. Convention Big Bandom – “Zeleno raspoloženje” (B.P. Convention), “Blue Sunset” (B.P. Convention Big Band), “Misterij Bluesa / Mistery of Blues” (B.P. Convention i Zagrebački solisti), “Green Lobster Dream” (B.P. Convention Big Band), “Stabilisation Blues” (Clark Terry i B.P. Convention) i “B.P.C. Moods / The Blues” (B.P. Convention) – dok drugi dio, “B.P. and Friends”, donosi izbor iz Boškovih najzapaženijih suradnji s drugim sastavima i glazbenicima – “U mukama rođena / With Pain I Was Born” (Jazz sekstet), “Tiffany Girl” (B.P. Kvartet), “Follow Me” (s Davorom Kajfešom) te “Sarabanda”, “From Moscow to L.A.” i “Zvira voda/Wellspring” (svi s Nevenom Frangešom, a posljednji i s Ružom Pospiš-Baldani).

Iznimna kolekcionarska vrijednost ovog ponajvećeg izdavačkog projekta u domaćem jazzu leži u tome što na jednom mjestu donosi najvažnije Boškove albume, istovremeno ostajući posvetom njihovoj izvornoj jedinstvenosti. Svaki je album tako zapakiran u reprodukciju originalnoga LP-omota, a zasebne knjižice okupljaju sve reprodukcije na jednom mjestu za lakše snalaženje.

Ipak, najveća se vrijednost nedvojbeno nalazi u glazbenom sadržaju ovog atraktivnog paketa. Pitajući se “zašto je važno u današnje doba predstaviti 12 albuma koje je Boško snimio tijekom 1970-ih i 1980-ih”, naš najpoznatiji jazz kritičar i supotpisnik Boškove autobiografije Davor Hrvoj pojašnjava:

Više je razloga, osim iznimne umjetničke vrijednosti što nikad nije bilo upitno u ostvarenjima koja je isporučio. Glazba objavljena na tim pločama i danas je aktualna ili ispred našeg vremena, što znači da će još dugo biti proučavana. Upravo zato potrebno ju je predstaviti novim naraštajima ljubitelja glazbe, ali i samim glazbenicima, kako bi se upoznali s važnim dijelom povijesti hrvatskog jazza, kako bi uvidjeli zašto je Hrvatska upisana na svjetsku mapu jazza, kako bi imali oslonac na kojem mogu učiti i nadograđivati.”

Kroz ova izdanja“, ističe Hrvoj, “Boško je predstavljen kao osjećajan vibrafonist s istančanim osjećajem za melodiju, ritam, dinamiku, dramatiku i komunikaciju sa suradnicima, ali i svestran glazbenik koji je jednako uvjerljiv u izvedbama komornog, straight ahead, latin ili etno jazza, fusiona i glazbe treće struje. Prema glazbenom predlošku snimao je s raznim formacijama, od dua do orkestra, ostvarivši suradnje s najvažnijim hrvatskim, ali i svjetskim jazz glazbenicima.”

Obratimo li se popisu tih suradnji koje možemo pronaći na ovom izdanju, Boškova važnost za izgradnju jazza kao glazbene scene u Hrvatskoj postaje još očitijom – moglo bi se reći da je tijekom svoje karijere funkcionirao kao njeno gravitacijsko središte i nosiva ličnost.

Osim njegovih stalnih suradnika Maria Mavrina, Damira Dičića, Ratka Divjaka, Nevena Frangeša, Saliha Sadikovića, na 12 albuma sviraju sjajni glazbeni profesionalci kao što su Krešimir Remeta, Ladislav Fidry, Marijan Domić, Karlo Takač, Ozren Depolo, Milivoj Marković, Drago Diklić, Miroslav Sedak Benčić, Miroslav Šop, Marcel Fuchs, Branislav Kovačev, Miljenko Prohaska i Zlatko Dvoržak te velikani svjetske jazz scene Clark Terry, Art Farmer, Kenny Drew, John Lewis, Ernie Wilkins, Albert Mangelsdorff, Gianni Basso, Al Porcino, Lee Harper, Sal Nistico, Zbigniew Seifert, Ernst Ludwig Petrowsky, Janoš Fogarasy, Csaba Deseo, Kristian Schultze, Peter Herbert i Alvin Queen.

Važnost ovih izdanja možemo sagledati i sa stanovišta autorskog rada, posebice Boškova. Naime, na njima su dokumentirane izvedbe nekih od njegovih kultnih djela koja su postala važnim ostvarenjima hrvatskog autorskog jazz stvaralaštva, među ostalima “Keka kolo”, “Valse for Jazz Mama”, “Green Lobster Dream”, “With Pain I Was Born” i “Un Chien Andalou“.

Uzevši u obzir ove riječi našeg najvećeg poznavatelja Boškova života i rada, Croatia Records s ponosom je izjavio da je s ovim izdanjem uspio odati primjerenu počast našem najvećem jazz glazbeniku.

Ček dis aut