Oglas

Beogradska Zemlja Gruva egzistira kao fenomen za sebe. Tokom svojih deset godina postojanja, oblikovali su jedan svoj paralelni svijet, transformirali se s njim i stvarali svoja pravila. Zemlja gruva eklektičan je projekt slobodnog plesa, slobodne imaginarne zemlje, zemlje u vječnoj potrazi za dobrim groovom u kojoj glavnu riječ vode Konstrakta, Zoe Kidah i MC Milovan.

Zemlja gruva daleko je od statične zemlje, ona je uvijek fluidna i u pokretu pa nam tako ovaj petak dolazi u zagrebačku Tvornicu kulture. “Plesanje do znoja!” parola je koja predstavlja ove pionire nove srpske pop scene, ljude nevjerojatno zarazne pozitivne energije koji vam svojim likom i djelom žele dobrodošlicu u Zemlju Gruva.

Pripremajući ovaj intervju, polazeći od premise da je Zemlja gruva za mene još uvijek mlad bend na sceni, zatekla me misao da je vrijeme itekako proletjelo i da već sljedeće godine obilježavamo okruglih deset godina ovog kolektiva na sceni. Utješite me i recite da je i vama ovo desetljeće proletilo u treptaju oka…

Konstrakta: O da, itekako brzo! U nekim trenucima deluje kao da smo juče vodili razgovore o tome kako sastaviti bend, da li poslati pesmu na nacionalno takmičenje za predstavnika na Evroviziji ili ne (tu je inače bio nas start, sa pesmo Čudesni svetovi), da li pevati na engleskom itd. A sa druge strane, kad posmislim na broj koncerata i broj transformacija benda, spotove, pesme, savladavnje čari muzičkog biznisa u neuredjenom sistemu itd., e pa za to je potrebno 10 godina 🙂

U tih deset godina mijenjali su se ljudi, mijenjao se njihov broj, bend je pomlađen i otkrio je neku novu energiju. Trenutno vas je devet u bendu, ako se ne varam, a čvrstu okosnicu benda, njegovu samu bit, činite vas troje – Konstrakta, Zoe Kidah i MC Milovan. Pretpostavljam da je razloga za promjene bilo mnogo, od balansiranja kreativnih i privatnih sfera do logističkih prepreka koje sa sobom nose turneje tako velikog kolektiva koji je u jednom trenutku brojao čak dvanaest članova?

Konstrakta: Bend je zaista imao u jednom trenutku 12 ljudi. Bilo je to zabavno ali i neodrživo za mlad bend. Nekad su potrebne godine da dođeš do jednostavnih, a dobrih rešenja. I tako smo i mi, putem pokušaja i probe, sastavljali i rastavljali bend dok nismo došli do optimalnog broja ljudi, I pre svega do ljudi koji razumeju našu muziku i koncept rada, i koji imaju inicijativu za inovacije i napredak, što je jako bitno. Ono što je interesantno je da su sada sa nama u bendu troje ljudi koji su takoreći odrasli i na muzici Zemlje gruva i onoga što smo nas troje, koji činimo okosnicu benda, radili pre Zemlje gruva u bendu Mistakemistake.

Sve u svemu, jako smo zadovoljni sto imamo divan bend koji zaista dobro funkcioniše, i lako radi. Ima nas minimum 8.

Da bi glazbenici našli svoje mjesto u razrađenom biznisu glazbene industrije, suočeni su s brojnim izazovima kako bi se probili kroz tu usku ključanicu koja ih dijeli od publike, a ti isti izazovi zahtjevaju puno truda, strpljenja i učenja kako bi se svladali. No vi ste nekako tome doskočili u startu. Osim što osobno dolazite iz svijeta medija i marketinga, ideja i projekt Gruvlenda dizajniran je u startu na čvrstim temeljima umjetničkog kolektiva i izdavačke kuće. To je zasigurno donekle olakšalo da Zemlja gruva nađe svoje mjesto pod Suncem?

Konstrakta: Istina je da smo u samom startu dosta promišljali o konceptu rada i o našoj pojavnosti. To je inače jedan proces kome nema kraja. Moraš konstantno da promišljaš svoju poziciju i strategiju dolaska do publike. A do publike je, kao što si ti rekla, prolaz kroz usku ključaonicu, ako si samostalan bend kao što smo mi.

Otkriću ti tajnu, niko od nas nije iz sveta medija i marketinga, iako smo ostavili takav utisak. Ključ je u tome što smo u samom startu bili svesni važnosti svih tih kolateralnih segmenata muzičkog posla – imidž, stajling, grafika, i naravno mediji, i bacili smo se, kako smo znali i umeli na sva ta polja. Takođe, znali smo u startu da želimo nezavisnost i samostalnost u produkcijskom smislu, tako da smo ulagali u studio Gruvlend. I uspeli smo donekle da zauzmemo poziciju, samostalno, ali moram priznati da se često pitamo da li je moguće proširiti granice a i dalje raditi na ovaj način – dakle, samostalno.

Samim imenom glazbenog projekta na neki ste svjesni ili podsvjesni način sebe definirali kao svijet za sebe. Projekt slobodnog plesa, slobodne imaginarne zemlje, zemlje u vječnoj potrazi za dobrim groovom u kojoj živi vaš glazbeni alter ego. No uz taj jedan, uvjetno rečeno punkerski pristup, sigurno postoji određena kontrola, prirodni i etički poredak u toj vašoj Zemlji gruva? Osim izdavačke kontrole, postoje li nekakva autorska pravila, demokratska prava članova?

Konstrakta: Mislim da kod nas pre svega postoji međusobno poštovanje, kao i  poštovanje podele rada, poštovanje procesa rada  i svesnost oko toga šta je vrhunski prioritet – a to je pesma koja nas sve ‘radi’.

U procesu produkcije muzike svako ima svoje mesto. Inicijativa kreće od autora (Kida, Milovan, Konstrakta) i dalje se prepušta producentu (Milovan) i bendu.

U podeli rada na ostalim poljima Zoe Kida je uglavnom okrenuta medijima, Konstrakta organizaciji i menadžerisanju, a Milovan je u studiju.

Vas troje uvelike određujete glazbeni koncept Zemlje gruva, plivate u afrobeatu, hip-hopu, reggae, neo-soulu… U kojoj mjeri vaši pojedinačni, osobni afiniteti i karakteri oblikuju zvuk i tekstove Zemlje gruva? Ti i Zoe Kida, primjećujemo često otvoreno govorite o položaju žena na našem patrijarhalnom Balkanu.

Konstrakta: Zemlja gruva je prepoznatljiva po  eklektičnosti, a ona je upravo posledica naših različitih afiniteta i karaktera. To ujedno smatramo i našom najvećom vrednošću.

Kida zna da se prepusti fantazijama i da se ubacuje u razne uloge, promišljajući na taj način poziciju žene. Konstra govori iznutra. Milovan je čovek iz naroda.

Vaš prvi album vrlo je brzo pobrao jako pozitivne reakcije i kritike, a uspijeh albuma doveo vas je do nastupa sa zanimljivim svjetskim imenima poput Nouvelle Vague, Cee Lo Green, pa čak i povijesni, nažalost posljednji nastup Amy Winehouse odrađen je u vašem društvu… S tog uspješnog albuma posebno se u regiji istaknuo singl “Najlepše želje” koji broji više od dva i pol milijuna(!) pregleda na YouTube kanalu. Je li vam osobno pjesma postala zamorna za izvođenje s obzirom na njezinu popularnost?

Konstrakta: Da li ćeš se iznenaditi ako kažemo da nije? U principu, svako izvodjenje je izvodjenje za sebe. Uvek drugačije zvuči. Jedino bismo voleli da i druge pesme dobiju pažnju.

U lipnju prošle godine predstavili ste svoje drugo studijsko izdanje “Šta stvarno želiš!”. Do sada smo imali priliku pogledati video spotove „Django“i „Vucibatina“, a načuli smo da je nastup na ovogodišnjem Orsula Festivalu u Dubrovniku poslužio kao prilika da snimite kadrove novog spota „Ljubav i more“?

Konstrakta: Album Šta stvarno želiš! možete da preslušate na našem YouTube kanalu ili da preuzmete sa nekog od portala za slušanje i preuzimanje muzike. Na albumu se nalazi 10 pesama, opet žnarovski različitih. Od početka želimo da izbacimo video za svaku pesmu sa ovog albuma, jer mislimo da svaka od tih pesama zaslužuje video. Nažalost, materijal za spot Ljubav i more je završio duboko pod morem, bizarnim slučajem dok smo plovili oko Dubrovnika. Možemo samo da fantaziramo da će neko neke 2117.godine da izroni materijal i da se zbuni 😉

Činjenica je da svaki kvalitetan autorski bend nastoji ne postavljati sebe u odnosu na svijet, ali svijet i okolina nas neupitno jednim dijelom oblikuju. Da li srpska glazbena scena posjeduje neku zajedničku karakternu crtu i kako trenutno funkcionira kao takva?

Konstrakta: Rekla bih da nam je scena bogata, ima bisera tu raznih. Dosta autora, autentičnih pojava, pa čak sve više crew-ova koji su se kao takvi postali poznati publici.  Sve više producenata takođe. Ali sve je to uglavnom negde na mreži, daleko od mas medija.

Ono što pre svega nedostaje je menadžment.

Kad govorimo o regionalnim utjecajima na kreativnom polju, često ste s poštovanjem spominjali Dinu Dvornika kao umjetnički autoritet po pitanju inovativnog groova, a kao hommage ovom velikom glazbeniku predstavili ste i projekt „Dino u Zemlji gruva“. Publika u Tvornici kulture 29. rujna nesumnjivo će se posebno veseliti vašim interpretacijama Dininih hitova koje će uz vaš autorski beat dodatno zapaliti zagrebački klub. Što nam spremate za ovaj nadolazeći nastup u Zagrebu?

Konstrakta: Nastup u Tvornici je nama kao bendu bitan. Izvešćemo neke stvari premijerno, neke smo aranžmane specijalno napravili baš za ovaj nastup. Dina svakako izvodimo, sa velikim poštovanjem, a iz iskustva vam možemo reći da publika nepogrešivo dobro reaguje na Dinove stvari!

Jedva čekamo!

Hvala što ste nam dozvolili zaviriti u vaš svijet i vidimo se u Tvornici!

(Emanuela Tomino/Mixer.hr)

 

Oglas