Glazba pokorava animaciju na Animafestu 2018.

The Velvet Underground

Kada je riječ o neraskidivoj vezi glazbe i animiranog filma na Svjetskom festivalu animiranog filma – Animafestu Zagreb vjerna publika obično je pripisuje tradicionalnom programu „Kino za uši“ – selekciji najzanimljivijih animiranih glazbenih spotova u izboru umjetničkog ravnatelja Animafesta Daniela Šuljića. Program s 18 filmova održat će se i 2018., ali ove godine imat će više nego ozbiljnu konkurenciju u iznenađujuće velikom broju glazbenih filmova koji su izborili pravo nastupa i u Animafestovu Velikom natjecanju kratkometražnog filma, čiji se pobjednici kvalificiraju za Nagradu Oscar.

O visokom statusu glazbenog filma u suvremenoj animaciji svjedoči tako ponajprije film „Mark Lotterman – Happy Alice Saey“ – glazbeni video za pjesmu nizozemskog pjevača, ujedno i rijedak primjer namjenskog filma u najprestižnijem Animafestovu natjecanju. Pomalo psihodeličan, film portretira egipatske guske, najprije u pojedinačnoj studiji fizionomije, a potom u grupnoj koreografiji koja u konačnici predstavlja melankoličnu (naslov Happy je, dakako, ironičan) potragu za identitetom i promišljanje egzistencije između individualnosti i potrebe za pripadanjem. “Cilj mi je bio stvoriti privlačnu atmosferu otkrivanja, promatranja, iznenađenja i čuđenja” – kaže Saey, pariška animatorica i grafička dizajnerica s nizozemskom adresom. Poklonike japanskog stila ukiyo-e, “slika prolaznog svijeta”, svakako će zanimati da se Alice nadahnjivala i grafikama velikog Utagawe Kuniyoshija, a glazbene interesente da Lottermanov stil predstavlja cinično-narativni pristup kantautorstvu, koji u nekim aspektima pomalo nalikuje i Caveu i Cohenu. Film je već nagrađen u Ottawi, Amsterdamu, Banja Luci te na nizu drugih festivala.

Nezaobilazni film o The Velvet Undergroundu predstavlja pomalo iznimku u ovome izboru jer nije riječ o glazbenom filmu, već o animiranom dokumentarcu o grupi koju teško da je nekome potrebno posebno predstavljati. Njihov dalekosežni utjecaj, obično ilustriran izjavom Briana Ena kako se njihov prvi album doduše prodao u samo 30.000 primjeraka, ali je svaki od tih 30.000 kupaca potom pokrenuo bend, vidljiv je i u filmu Anthonyja Jannellija i Roberta Pietrija „Velvet Underground svirali su u mojoj školi“, animiranom dokumentarcu koji ilustrira prvi javni nastup The Velvet Undergrounda u srednjoj školi u Summit Cityju (New Jersey). Ostvaren kombinacijom klasičnih (tuš) i digitalnih (rotoskopija) tehnika, film je ujedno i autobiografski jer je jedan od njegovih autora, inače profesionalni snimatelj Anthony Jannelli (u čijem su portfelju i filmovi poput „Dana nezavisnosti“, „Mandžurijskog kandidata“, „Kad jaganjci utihnu“, kao i spotovi Michaela Jacksona, Paula McCartneyja, The Rolling Stonesa, Brucea Springsteena i Arethe Franklin) bio na tom koncertu. Jannelli svoja sjećanja izlaže s mnogo humora i autoironije, prisjećajući se općeg šoka i negodovanja svoga uzrasta na “tu buku i nemoral”.

Potom je tu novi film nizozemskog redatelja, glazbenika i vizualnog umjetnika Rosta, „Reprize“. Rosto je inspiriran darkerskom i gotičkom metal glazbom, ali i legendarnim Sandmanom Neila Gaimana, pa je u animacijskom izrazu sklon nadrealizmu i makabričnom te rekombinaciji različitih tehnika uz dominantnu upotrebu računala.

Vodeći animacijski internetski medij Cartoon Brew još je 2008. upućivao na talent Mathieua Labayea povodom filma „Orgesticulanismus“, a uslijedili su uspješni „Labirint“, „The Swan Dive“ i „Manu Louis Tchouang Tseu (was at the Kermesse of M. Ha)“. U novom filmu „Laguna“ koji je napravio s animatoricom Hannah Letaïf animirano crno-bijelo slikarstvo pogoni piramidalnu i apstraktnu, arhetipsku trku mačke i ptice praćenu zaraznim jazzy glazbenim predloškom kojim dominiraju poletni zvuci klarineta i klavira.

„Eluvium – Regenerative Being“ još je jedan glazbeni spot u ovogodišnjem Velikom natjecanju, no ovoga puta ta je odrednica sekundarna jer riječ je o klasično ispripovijedanoj, premda nipošto jednoznačnoj i lako proničnoj priči u maniri najboljih novela s granica fantastike i strave, čijim ponešto morbidnim vizualima mračni, ponovljivi, ali iznimno atmosferični zvuci američkog ambijentalnog glazbenika Matthewa Coopera (Eluvium) daju primjereni kontekst i potporu. Ne čudi da je ovaj film samoukog ukrajinskog animatora Stasa Santimova mnoge podsjetio na estetiku i poetiku Edgara Allana Poea.

Mačka Pepeljuga

I naposljetku, u Velikom natjecanju dugometražnog filma sudjeluje i „Mačka Pepeljuga“, modernizirana varijacija znamenite bajke u distopijskom, znanstvenofantastičnom ruhu nastalom kreativnim animacijskim pristupom koji kombinira klasične i računalne tehnike s atraktivnim glazbenim brojevima i raskošnim osvjetljenjem.

28. Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb 2018. održava se od 4. do 9. lipnja u kinima Europa, Tuškanac i Kinoteka te na brojnim drugim gradskim lokacijama.

Filmski program čini 400 filmova iz više od 44 svjetske zemlje, a uz prestižna natjecanja u kojima sudjeluju oskarovci i zvijezde globalne animacijske scene, tu su i središnji tematski program posvećen hororu u animaciji, multimedijalna proslava 50. obljetnice serije „Profesor Baltazar“, retrospektivni programi posvećeni svjetskim i hrvatskim klasicima te baltičkim kinematografijama, priredbe na otvorenom i animacikliranje, izložbe i radionice te program za profesionalce Animafest PRO, kao i bogat Program za djecu i mlade. Ulaznice se prodaju u sustavu Kupiulaznicu.hr.