Glazbenici i festivali u regiji: “Pandemija je zapravo pokazala kako se bez glazbe i druženja ne može živjeti”

"Bez glazbe i druženja ne može se živjeti normalno." - složni su učesnici panela

Da su manifestacije najteže pogođene u cijelom svijetu, potvrđuju glazbenici i organizatori iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore i Slovenije. 

Na panelu pod nazivom „Manifestacije: Od otkazivanja do otkaza“, na ovu temu govorili su Brano Jakubović iz grupe Dubioza kolektiv, Sanjin Đukić ispred EXIT i Sea Star festivala, Zoran Vulović iz Arsenal Festa u Kragujevcu, Adnan Mehmedović ispred Fresh Island festivala na Zrću, Vuk Perović iz Underhill festivala u Podgorici, te Pavle Kostadinović iz slovenske turističke agencije Supra Travel, koja svake godine vodi desetine tisuća mladih Slovenaca po manifestacijama u regiji. 

Moderatorica panela bila je Ida Prester, voditeljica i članica bendova MaiKA i Lollobrigida, a ova tribina koju je pratilo oko 18.000 ljudi iz cijele regije održana je u sklopu međunarodne online konferencije „EXIT strategy“.

Nakon što je pandemija najteže pogodila manifestacije i turizam u cijelosti, brojne europske vlade su reagirale s mjerama pomoći.

Od zemalja regije, Slovenija je najviše pomogla radnicima u ovom djelu privrede s iznosom od 750eura mjesečno uz plaćene doprinose, a Hrvatska je pratila s oko 600 eura.

Pavle Kostadinović,  promoter i direktor agencije Supra travel smatra da se radilo o ključnom potezu: „Vlada je tu jako dobro postupila i ovu mjeru produžila do srpnja, sa najavom kako će mjere vrijediti dokle god bude trajala kriza.  Država pomaže i u turističkom sektoru koji je jako bitan jer je vezan za manifestacije. Svaki punolejtni državljanin Slovenije dobit će i 200 eura koje može potrošiti u Sloveniji za neke turističke segmente dok maloljetne osobe, sva djeca od jednog dana do 18 godina, dobivaju 50 eura“, objašnjava Kostadinović. 

I ministarstvo kulture Crne Gore, kako kaže Vuk Perović, umjetnički direktor Underhill festivala, u prošlom razdoblju osigurao je fond od pola milijuna eura,  u obliku natječaja namjenjenog freelancerima. „Stvorena je mogućnost prijavljivanja različitih projekata koji bi se mogli odvijati i tijekom pandemije. Dosta je glumaca koji nemaju svoje matično kazalište, a ovim fondom su pomognute i komercijalne televizije i emisije iz kulture. S druge strane glavni grad je, iako neformalno, rekao da će biti puna podrška svim ovim događajima, kao što je i Underhill Festival i da će se, ukoliko dođe do odgađanja, truditi da neki oblik financiranja ostane“, objasnio je Perović.

Sudbina jednog od najvećih europskih festivala kakav je EXIT, u žiži javnosti je već duže vrijeme. Kako ističe Sanjin Đukić, član EXIT tima iz Zagreba i direktor tamošnjeg Sea Star Festivala, iz Srbije stiže možda i najbolja vijest o kojoj trenutno priča cijela svjetska glazbena scena. „Mogućnost da se EXIT održi u kolovozu je izuzetno dobra vijest za Srbiju i regiju, ali i cjelokupnu svjetsku event industriju. EXIT diktira trendove i kad drugi vide da je moguće,  da se i jedan EXIT može prilagoditi situaciji, to postaje ono svjetlo na kraju tunela koje svi čekaju“, navodi Đukić.

I promoteri u Makedoniji čekaju na plan otvaranja i ponovnog pokretanja industrije, što prodstavlja veliki problem sve koji se bave planiranjem i organizacijom, ističe Login Kočiški iz Password produkcije. „Imamo četiri festivala koja su na čekanju. Mi smo spremni realizirati festival i za sedam dana, samo da dobijemo dozvolu. Spremni smo i na manje kapacitete, samo nam je potrebna informacija da li to možemo raditi ovog ljeta“, kaže Kočiški. 

Prema mišljenju Zorana Vulovića osnivača Arsenal Festa, prestavnici industrije događaja u Srbiji, cjelokupnu situaciju pandemije dočekali su prilično uspavani. „Ipak mislim daje ova pošast, koja nam se svima dogodila, ujedinila ljude. Osnovali smo udruženje promotera, do sada nismo imali nešto slično u Srbiji. Ujedinili smo se na istoj stvari, međutim po meni to nije dovoljno. Mislim da nam fale umjetnici, da fali udruženje glazbenika, oni su najbrojniji, u krajnjem slučaju njihov glas je najjači. Oni se najviše vide i mislim da su oni ti koji sve ovo trebaju predvoditi“, naglasio je Vulović. 

Brojni glazbenici poput grupe Dubioza kolektiv, već mjesecima ne mogu pojaviti pred publikom. Njihov novi album imao je veliki turneju ispred sebe, kako ističe član najpopularnijeg benda iz regije, Brano Jakubović. „Sve se jako dobro zakotrljalo. Većina koncerata je bila rasprodana od Praga do Moskve, čitava Engleska i dalje.  I onda se dogodilo ovo što se dogodilo“, objašnjava Jakubović. 

Osim života u karanteni, s druge strane pokazao nam je, kako kaže Adnan Mehmedović, suosnivač Fresh Island festivala u Hrvatskoj da se bez muzike i druženja ne može živjeti normalno. „Svi smo uvidjeli da se možemo sami ošišati, i da možemo i bez šopinga, ali ono bez čega ne možeš je muzika, koja se strima i sluša više nego ikad prije“, zaključuje Mehmedović. 

Konferencija „EXIT strategy“ periodično će donositi nove panele koje publika može gledati uživo ili u snimci na stranici exitfest.org, a realizira se uz podršku brojnih vodećih stranih, regionalnih i domaćih medija.