Guitar Works: Bending & vibrato

Bending i vibrato sasvim sigurno spadaju u najosnovnije tehnike sviranja rock gitare, ali baš na temelju njih vrlo lako možemo zaključiti koliko je neki gitarist dobar. Sigurno ste do sad čuli frazu da se koliko je netko dobar gitarist čuje već iz prvog tona. S tom frazom bih se svakako složio, ali pitanje je na temelju čega takav zaključak možemo donijeti iz samo jednog ili nekoliko tonova. Odgovor je vibrato! Puno gitarista nije ni svjesno da su im bending i vibrato slaba točka, a svaki bendani ton im zvuči kao da netko dere mačku, a vibrato kao jarac na samrti. Ali bending i vibrato se kao i ostale tehnike mogu izvježbati i zato postoji ova lekcija.

ŠTO SU BENDING I VIBRATO?

Iako vjerujem da je većina gitarista koji će čitati ovu lekciju već upućena u ove tehnike i vjerojatno ih izvode svakodnevno, svejedno ću pojasniti o čemu se tu točno radi.

Bending je savijanje žice kojim povisujemo ton koji sviramo. Bendati se može prema gore i prema dolje. Uobičajeno je prve tri žice bendati prema gore, a druge tri prema dolje. Česta greška gitarista početnika, koja zna zvučati vrlo bolno, je da ne znaju koji ton ciljaju svojim bendingom i onda pogode krivi ton ili ostanu između dva tona! Uvijek trebate znati ciljate li ton koji je za 1, 2, 3 ili više polja udaljen od tona koji se nalazi na polju kojeg bendate.

Vibrato je serija zatezanja i otpuštanja žice (serija bendinga) u jednolikom ritmu. Bitno je vratiti se nakon svakog bendinga na osnovni ton na kojemu radimo vibrato. Ovisno o brzini i širini vibrata možemo postići različite “okuse” koji pašu različitim raspoloženjima unutar pjesme. Vibrato je odlično sredstvo za izražavanje emocija na gitari.

MAJSTORI BENDINGA I VIBRATA

Korištenje bendinga i vibrata u različitim stilovima uvelike ovisi o ukusu pojedinog gitarista. David Gilmour (Pink Floyd) je poznat po svojim čestim širokim bendinzima i suptilnom vibratu. Zakk Wylde (Ozzy Osbourne, Black Label Society) je poznat po jako širokom brzom vibratu. Ostali gitaristi čije korištenje ovih tehnika svakako treba spomenuti i poslušati su Steve Lukather (Toto), Gary Moore, John Sykes (ex-Whitesnake), Eddie Van Halen, Paul Gilbert (Mr. Big, Racer X)…

TEHNIČKE NAPOMENE

Uvijek morate znati u koji ton bendate!
Iako sam ovo već spomenuo, ponavljam jer nikako ne bi smjeli zaboraviti! Uvijek morate biti svjesni koji ton ciljate vašim bendingom.

Bendajte s više od jednog prsta!
Budući da žicu treba fizički saviti, točan bending je neusporedivo lakše izvesti ako prstu kojim bendamo dodamo potporu ostalih prstiju. Bendanje jednim prstom je česta greška gitarista početnika koja gotovo uvijek rezultira grozomornim falševima.

Kod vibrata se uvijek vraćajte na početni ton!
Obavezno se između svaka dva bendinga vratite na početni ton na kojem radite vibrato jer će inače vaš vibrato zvučati kao da ima morsku bolest!

Svaki bending u vašem vibratu treba trajati jednako i biti jednako intonacijski širok!
U suprotnom će vam vibrato zvučati jako neuredno i nervozno! Ako je to ugođaj na kojeg ciljate u pjesmi, onda je to u redu, ali svakako morate biti u stanju izvesti i “pravilni” vibrato.

Poželjno je da vibrato bude vezan uz tempo pjesme!
Vibrato bolje zvuči ako su njegove oscilacije u vezane za tempo pjesme ritmički (u osminkama, šesnaestinkama, triolama…).

PRIMJERI

Nekoliko jednostavnih tehničkih vježbi za bending i vibrato, za koje sam smatrao da ih nema potrebe raspisivati, možete naći na početku videa.

Ovoga puta sam kao primjer odabrao solo iz pjesme Hollow Wish (možete ju poslušati na www.myspace.com/ivanmihaljevic) s mog nadolazećeg albuma. Solo je vrlo jednostavan i melodičan, ali je baš zato odlična vježba za ove tehnike jer u takvim primjerima ove tehnike najviše dolaze do izražaja.

Pripazite na oznake kod bendanja kako biste pogodili traženi ton!

Prvo naučite svaki od segmenata zasebno i kasnije ih povežite i pokušajte odsvirati uz priloženu matricu. [wpaudio url=”http://www.mixer.hr/music/hollow wish solo matrica.mp3″ text=”Ivan Mihaljević – Hollow Wish (solo matrica)” dl=”0″]