J.R.AUGUST “Dangerous Waters” – Album kojeg je vrijedilo čekati

Prvijenac J.R.Augusta je sjajan album koji se, bez imalo dvojbe, može nositi sa svime iz iste glazbene niše na globalnoj sceni. Uz onaj znani reklamni slogan iz susjedstva: svjetsko a domaće!



Piše: Zlatko GALL

J.R.AUGUST
Dangerous Waters
Croatia records
*****

„John John Raven (J.R.) August iliti Nikola Vranić, „dečko iz Zaboka“ koji je svirao klavir i hammond s Lizzardsima, s dvije svoje skladbe i pripadajućim spotovima mora drmnuti svakoga s imalo osjećaja za glazbu. Pa tako i Jerryja Harrisona − da, baš “onog Jerryja“ iz Talking Headsa − koji se navukao na Nikolinu skladbu “Man With Magnificant Mind”. Riječ je o slojevitoj skladbi − prvoj u planiranom serijalu o četiri godišnja doba − iznimne atmosfere s obiljem posvojenih citata (Beatles, power-popa…) sraslih u čudesnu autorsku cjelinu.

Ništa slabija (dapače!) nije ni friška “Distort Reality”, kao drugi dio “sage“ o godišnjim dobima, ali i o četiri razdoblja života: djetinjstva, mladenaštva, zrele dobi i starosti. Nastavak, odnosno treći dio, slijedi za koji mjesec, a s njim i izgledi da se August bolje nametne nekoj od viđenih svjetskih faca“.

Tako sam prije punih šest godina pisao o J.R.Augustu čekajući – i danas konačno dočekavši – njegov „pravi album“. Preciznije: svojevrsni „zlatni rez“ dosadašnje diskografije odnosno pet EP-jeva sjajno objedinjenih u zaokruženu albumsku cjelinu.  

“Dangerous Waters” zapravo je logičan nastavak  EP-jeva „33“ i „Black Waters“  pa se i njihovih šest pjesama (uz četiri nove) našlo na albumu. Otvara ga „Fisherking (The Meeting)“ kao tipičan Augustov „ambijentalni“ broj s dominantnim klavirom ispod kojeg su zvuci prirode te sfumatoznom „nabožnom“ atmosferom „zborskog“ gospela no pastoralno-duhovna tema u mantričkom ponavljanju fraze dobiva lucidnu no diskretnu glazbenu dogradnju uključivanjem udaraljki. Da je Augustov odabir za album prigušena no emocionalna izvedba rađena gotovo po načelu „manje je više“ očito je i po naslovnom broju; samo formalno „zaigranijem“ s raskošnom zborskom podrškom (koja baca i na Polyphonic Spree)i čudesnom melodijom koja bi mogla biti i eho kalifornijskih šezdesetih i poetike Brill Building Popa u najboljem izdanju. “The Brown Trout And The Nightingale“ debelo profitira dodatkom bariton i tenor saksofona savršeno sparenim s (na cijelom albumu čarobnim) klavirom i upečatljivim Augustovim falsettom koji skladbi daje glavni pečat. „Crucify Me“ sa „tridesetrojke“ nudi maestralnu vokalnu izvedbu (s poslovično besprijekornim engleskim) podebljanu zboristima dosežući vrhunce harmonija jednih Mamas & Papas ili Beach Boysa  te emocije kojih se ne bi posramila ni dva Nicka –  Cave i Drake. „Let’s Get Together“ – s razigranim klavirom i raspjevanim zborom – ima himnički naboj gospela i osunčanu melodiju koja „diže iz mrtvih“ dok „Lead The Way“ vraća „priču“ na onu jedinstvenu duhovnost Augustovih – uvjetno rečeno – biblijskih tema koje su ozračile „33“ i natopile ih nježnošću i anđeoskim melodijama. Takva je i „Rivers Run Through“ – veličanstvena „after hours“ klavirska balada s izuzetnim pozadinskim vokalima, prigušenim udaraljkama i „crkvenim“ orguljama. „Hold Your Horses“ uvodi u zaključni trolist skladbi albuma; dakako, sve tri su stigle s „Black Water“ EP-ja. „Hold Your Horses“ ima isti „barski“ klavir (kakav je, recimo, rabio i Tom Waits na albumu prvijencu) u skladbi u kojoj se ćuti i malo Beatlesa („And I Love Her“) dok je  „Mindheart“ melankolična fino satkana zvučna tapiserija ponovo s fascinantnom kombinacijom Augustovog vokala i „podebljanja“ zbora koji se koristi kao dodatni instrument za stvaranje i atmosfere i „podloge“ zvučne slike. Zaključna „When I Wake Up Tomorrow“ najkraći je broj albuma (po standardima albuma gotovo pa „minijatura“) s isposničkim klavirom, zborom i jedva zamjetnim udaraljkama, novim vokalnim remek-djelom te možda i „lennonovskom“ strukturom pjesme.

Savršen finale sjajnog albuma koji se, bez imalo dvojbe, može nositi sa svime iz iste glazbene niše na globalnoj sceni. Uz onaj znani reklamni slogan iz susjedstva: svjetsko a domaće!