POP Gallaksija: Kako je A strana oživjela evergreen

A Strana – izvor: Facebook

Piše: Zlatko GALL

Golem uspjeh kod gledatelja državne „dalekovidnice“ i hvalospjeve kritike televizijski glazbeni show „A strana“ duguje naravno sjajnoj ženskoj ekipi na čelu s Marijom Nemčić koja urednički stoji iza projekta, odličnim glazbenicima i autorima aranžmana te mladom pjevačkom jatu wannabe uzdanica domaće pop i rock scene. No, kako je to od prve sezone tvrdila Marija Nemčić, prave zvijezde showa su vječne melodije. Oni domaći i strani evergreeni; skladbe koje su odavno upisane u kolektivnu memoriju nacije.

Kad je riječ o školskoj definiciji stvar je veoma jednostavna. Jer, evergreen je, i sam sam to zapisao u Pojmovniku popularne glazbe i  Glazbenom leksikonu, “vječna melodija” iliti glazbena zimzelen nepodložna trendovskim mijenama i kolebljivom ukusu masovne publike. No u “praksi”, odnosno pri pokušaju slaganja popisa možebitnih evergreena, priča je mnogo složenija. Naravno nitko se neće buniti kad atribut “vječne zelenjave” ponesu izvanvremene Sinatrine uspješnice poput „Strangers In The Night“, „My Way“, „I’ve Got You Under My Skin“, „The Lady Is A Tramp“ i „Love and Marriage“, zvjezdani trenuci Colea Portera i Nata King Colea, croonerski standardi Tonyja Bennetta poput „I Left My Heart In San Francisco“ ili uglazbljena romantika Deana Martina… Naravno riječ je o megahitovima, pače “hitčugama” koje su se prodale u višemilijunskim nakladama no u prosudbi što je a što nije evergreen, zakon velikih brojki i sezonskog uspjeha ne može biti mjerilo. Jer, danas su zaboravljeni ili marginalizirani nebrojeni hitovi nastali nakon Drugog svjetskog rata kojima, očito,  milijunske naklade i haranja rang listama nisu zajamčili opciju za vječnost. S druge pak strane, mnoge od skladbi koje su  desetljećima neprikosnoveni favoriti globalne glazbene publike izvorno nisu ostvarili tako velik komercijalni uspjeh.

Među deset najtraženijih pop-rock pjesama iz šezdesetih koje zbog golemog zanimanja publike već desetljećima s punim pravom nose atribut evergreena, većina ih nije u doba objavljivanja dospjela do vrha rang lista. Recimo, samo jedna od deset pop-rock pjesama koje se danas drže amblematskima za šezdesete – a riječ je o singlu „Twist & Shout“ u izvedbi Beatlesa – dospjela je na vrh američke rang liste. Uzgred rečeno, The Doors koji su među apsolutnim favoritima  šezdesetih,  s nijednim od svojih šest najpopularnijih standarda koje publika danas ocjenjuje fundamentalnima u povijesti rocka, nisu dospjeli na Top 10. Pače mahom su se “vrtjele” oko 19. mjesta rang lista.  Zanimljivo je da su s popisa od deset najpopularnijih i  najtraženijih pjevača šezdesetih samo Chubby Cheker i Frank Sinatra u toj dekadi dosegli vrh američkih rang lista. Mnoge skladbe koje držimo evergreenovima nisu došle do vrha pa je, recimo, Elvisova  “megauspješnica” „Are You Lonesome Tonight?“ bila “tek” na trećem mjestu rang liste, najpopularnija pjesma Raya Charlesa „Hit The Road Jack“ 1961. je dosegla šesto mjesto rang liste  a turbo-popularan broj Roya Orbisona  „Only The Lonely“  četrnaesto. U Europi su stvari stajale drugačije jer su Beatlesi gotovo redovno sa singlicama dospijevali na vrh baš kao i „The Sun Ain’t Gonna Shine Anymore“ u izvedbi Walker Brothersa (uzgred rečeno na „A strani“ ju je sjajno posvojio i izveo Goran Bare) koja se u SAD-u dogurala samo do 13. mjesta, „Make Me Smile“ Stevea Harleya i Cockney Rebel ili pak  „Lola“ Kinksa i amblematska „My Generation“ koji su u Velikoj Britaniji došli na domak vrhu a u Americi bili nezapaženi.

Navlas su se iste stvari događale i kod nas. Nije samo „Galeb i ja“ u vrijeme pojavljivanja na splitskom festivalu prošao nezamijećen već su i mnoge druge “vječne melodije” u vrijeme izvornih objavljivanja gubile od zavodljivih humpa-cumpanja i kenjkavih šlagerčića.  Dokazujući da je, duhovita no pomalo i cinična, stara doskočica-opaska Arsena Dedića da je „hit za hititi”, često bila posve na mjestu. Jer, hit može biti i odraz pogođenog masovnog ukusa ili neukusa „trenutka” te uspješno provedena medijsko-estradna manipulacija i muljaža dok je evergreen, prije i poslije svega,  nepotrošna glazbena roba trajnožarećih vrijednosti. Naravno da konačnu riječ u prosudbi što je za čuvati a što „za hititi” uvijek ima publika no ona ipak  bira sa švedskog stola kojeg su joj prostrli drugi.

Hrvatska diskografija – a u prvom redu bogati i dragocjeni arhivi ex-Jugotona odnosno Croatia recordsa – ne samo da nudi obilje skladbi koje zaslužuju atribut evergreena nego i brojna antologijska izdanja koja su posljednjih deset godina, omogućile temeljiti uvid u zlatno doba domaćeg šlagera.

„A strana“ je tokom tri sezone otkrila mnoge od njih no u ladicama je skladbi za barem još nekoliko emisija. Valjda će ih i biti.

Prisjetimo se nastupa mladih pjevača A strane!

Budimo zajedno uz naše mlade pjevače! Prije večerašnjeg druženja, pogledajmo zašto ih volimo! <3

Gepostet von B strana am Samstag, 26. Januar 2019

Najbolji evergreenovi domaće šlageristike:

PEDESETE

Ivo Robić “Serenada Opatiji” (Z.Krkljuš) 1951.
Ivo Robić “Tiho plove moje čežnje” (N.Grčević)
Ivo Robić “Ta tvoja ruka mala” (Lj.Kuntarić – B.Chudoba) 1954.
Zvonimir Krkljuš “Bijela lađa plovi morem” (Z.Krkljuš) 1955.
Zvonimir Krkljuš “Jedna noć u Kostreni” (Z.Krkljuš)
Zvonir Krkljuš “Kaži zašto me ostavi” (N.Avtovski – D.Ristić)
Rajka Vali Plavi dim” (N.Grčević)
Bruno Petrali “Sreću mi vrati” (D.Ristić – J.Kovač)
Ivo Robić “Samo jednom se ljubi” (I.Robić – M.Kinel) 1956.
Toni Kljaković “Sretna luka” (M.Vandekar – A.Ruben) 1958.
Ivo Robić i Zdenka Vučković “Tata kupi mi auto” (M.Vandekar – A.Ruben)
Ivo Robić “Bijela ruža” (Z.Šebetić) 1959.
Ivo Robić & Beti Jurković “Autobus calypso” (Lj.Kuntarić – B.Chudoba)
Ivo Robić “Morgen” (P.Mosser)
Vice Vukov “Mirno teku rijeke” (M.Biro – D.Britvić)

ŠEZDESETE

Sjepan Đimi Stanić “Kroz prozor zamagljen” (Lj.Kuntarić – B.Chudoba)
Marko Novosel i Anica Zubović “Maškare” (N.Kalogjera – A.Dedić)
Gabi Novak “Krovovi” (S.Kalogjera – A. Dedić)
Tereza Kesovija “Ćakula o siromajima” (Z.Runjić)
Marko Novosel “Malena” (M.Radić – R.Vešligaj)
Gabi Novak i Marko Novosel “Veslaj” (N.Kalogjera – I.Krajač)
Drago Diklić “Još samo večeras” (D.Diklić)
Arsen Dedić “Kuća pored mora” (A.Dedić)
Arsen Dedić “O, mladosti” (A.Dedić)
Arsen Dedić “Moderasto cantabile” (A.Dedić)
Ivo Robić “Golubovi” (B.Mihaljević – D.Britvić)
Lado Leskovar “Potraži me u predgrađu” (Z.Runjić – D.Britvić)
Drago Diklić “Izmjenila si se Ana” (N.Kalogjera – A.Dedić)
Ana Štefok “Balada” (P.Gotovac – A.Snah; pseudonim Z.Goloba)
Gabi Novak “Prvi snijeg” (N.Kalogjera – I. Krajač)
Ana Štefok “Pahuljica na tvom dlanu” (N.Kalogjera – I.Krajač)
Drago Diklić “Oprosti volim te” (D.Diklić – I.Krajač)
Ivo Robić “Zbog čega te volim” (M.Bogliuni – S.Šelebaj)
Tereza Kesovija “Parkovi” (A.Kabiljo – A.Dedić)
Hrvoje Hegedušić “Nedjelja” (H.Hegedušić – Z.Golob)
Stjepan Đimi Stanić “Prolazi sve” (I.Korbler – I.Korbler/S.Stanić)
Milan Bačić “Mirjana” (A.Vučer – S.Vuković)
Zvonko Špišić “Kockar” (Z.Špišić – D.Britvić)
Maruška Šinković “Dani ča i nima” (Z.Runjić – T.Zuppa)
Gabi Novak “Prvi snijeg” (N.Kalogjera – I.Krajač)
Vice Vukov “Bokeljska noć (H.Hegedušić – M.Perfiljeva)
Oliver Dragojević “Picaferaj” (Z.Runjić – A.Duplančić)
Vice Vukov “Pismo ćali” (Z.Runjić – T.Zuppa)
Zvonko Špišić “Milioner” (Z.Špišić – D.Britvić)
Vice Vukov “Dalmatinska elegija” (Ž.Špišić – S.Benzon)
Tereza Kesovija “Nono, dobri moj nono” (N.Kalogjera – I.Krajač)
Josipa Lisac “Što me čini sretnom” (A.Dedić)
Josipa Lisac “Već krenule su lađe” (A.Dedić)
Arsen Dedić “Sve što znaš o meni” (A.Dedić)
Zvonko Špišić “Trešnjevačka balada” (Z.Špišić – D.Britvić)
Arsen Dedić “Vraćam se” (A.Dedić)
Krunoslav Slabinac “Plavuša” (K.Slabinac)

SEDAMDESETE

Vice Vukov “Zvona moga grada” (Z.Špišić – D.Britvić)
Mišo Kovač “Proplakat će zora” (S.Mihaljinec – D.Britvić)
Josipa Lisac “Kapetane moj” (Z.Runjić – T.Zuppa)
Gabi Novak “Vino i gitare” (S.Kalogjera – A.Dedić)
Josipa Lisac “Dok razmišljam o nama” (K.Metikoš – I.Krajač)
Radojka Šverko “Kud plovi ovaj brod” (E.Arnautalić – L.Juras; pseudonim A.Dedića)
Toma Bebić “Leute moj” (T.Bebić)
Arsen Dedić “Tvoje nježne godine” (A.Dedić)
Drago Diklić “Opet si plakala” (D.Diklić – I Krajač)
Oliver Dragojević “Galeb i ja” (Z.Runjić – T.Zuppa)
Oliver Dragojević “Malinkonija” (Z.Runjić)
Oliver Dragojević “Romansa” (Z.Runjić – T.Zuppa)
Oliver Dragojević “Skalinada” (Z.Runjić)
Oliver Dragojević “Oprosti mi pape” (Z.Runjić – M.Popadić)
Novi fosili “Tonka” (R.Dujmić – M.Popadić)
Kićo Slabinac “Zbog jedne divne crne žene“ (K.Slabinac)

OSAMDESETE

Novi fosili “Milena” (R.Dujmić – Z.Tutić)
Novi fosili “Košulja plava” (R.Dujmić – M.Popadić)
Novi Fosili „Za dobra stara vremena“ (R.Dujmić)
Jasna Zlokić “Skitnica” (R.Dujmić – M.Popadić)
Đavoli “Pričaj mi o ljubavi” (N.Belan)
Oliver Dragojević “Stine” (A.Radulović)
Oliver Dragojević „Što to bješe ljubav“ (T.Runjić)
Arsen Dedić “Djevojka iz moga kraja” (A.Dedić)
Arsen Dedić „Odkako te ne volim“ (A.Dedić)
Gabi Novak „Pamtim samo sretne dane“ (K.Monteno – A.Dedić)
Mišo Kovač „Malo mi je jedan život s tobom“ (Đ.Novković)
Mišo Kovač „Dalmacija u mom oku“ (D.Šarac)
Magazin „Put putujem“ (T.Huljić)
Magazin „Piši mi“ (T.Huljić)