Petak, 30 srpnja, 2021

Sound & Vision: 10 stvari koje je Spotify promijenio u glazbenoj industriji

U čast 15. godišnjice davatelja digitalnih usluga koji je promijenio pravila glazbene igre, donosimo listu inovacija, transformacija, preinaka i drugih načina na koje je Spotify promijenio način na koji ljudi konzumiraju glazbu i donio nove funkcionalnosti na platformu

Pitajte bilo kojeg direktora diskografske kuće, kakvo je bilo stanje glazbene industrije početkom stoljeća i njihovo lice će u trenutku poprimiti drugaćiji izraz. Zahvaljujući peer-to-peer platformama za razmjenu datoteka, poput Napstera i Limewirea, prihodi od snimljene glazbe samo u SAD-u izgubili su više od polovine vrijednosti u ranim godinama 21. stoljeća, padajući strmoglavo s najviših razina od 14,6 milijardi USD 1999. na 6,7 milijardi dolara u 2014. i 2015. godini.

Pjesme su prešle iz prodaje u fizičkom obliku, poput CD-a ili vinila, u zvučnu datoteku koja se može lako – i ilegalno – distribuirati besplatno. Piratstvo se razuzdalo jer se glazbena industrija nije uspjela suočiti s brzinom i okrutnosti svoje okoline. Iako je Applevo iTunes donio određenu stabilnost poslovnom modelu u padu, u osnovi je odrasla cijela generacija vjerujući kako ne mora plaćati glazbu.

Lakši i jednostavniji pristup velikoj glazbenoj ‘knjižnici’

No, streaming servis pod imenom Spotify, zamisao švedskih poduzetnika Daniela Eka i Martina Lorentzona, promijenio je kompletnu situaciju. Osnovana u Stockholmu 23. travnja 2006. s ciljem da pronađe rješenje piratskog problema u industriji, usluga streaminga zvuka na zahtjev, izgrađena je na razumijevanju da bi potrošači koji nisu skloni kupnji određenog albuma ili pjesme mogli biti spremni platiti za lakši i jednostavniji pristup velikoj glazbenoj ‘knjižnici’. Za mjesečnu naknadu od 9,99 dolara (ili besplatnu za one kojima ne smeta slušati desetke reklama između pjesama), Spotify je otvorena arhiva. Pokretanje tvrtke u SAD-u u srpnju 2011. otvorilo je vrata najvećem tržištu, a Apple Music streaming usluga pokrenuta je četiri godine kasnije. Svoj prvi susret sa Spotify-em sam imao 2009. godine kada me moj tadašnji kolega iz Disney-a, Adam Rubins, dodao na privilegiranu listu test korisnika.

Koliko je streaming u potpunosti transformirao glazbeni svijet? Platforma je porasla sa 7% američkog tržišta u 2012. na nevjerojatnih 83% do kraja 2020. – a prihodi od snimljene glazbe zabilježili su petu godinu zaredom rast, dosegavši ​​12,2 milijarde dolara.
Nije podcjenjivanje reći da je streaming spasio diskografiju i da je lider globalnog tržišta, Spotify, vodio naplatnu politiku prema stabilnosti i rastu koji industrija danas uživa.

U čast 15. godišnjice davatelja digitalnih usluga koji je promijenio pravila glazbene igre, donosimo listu inovacija, transformacija, preinaka i drugih načina na koje je Spotify promijenio način na koji ljudi konzumiraju glazbu i donio nove funkcionalnosti na platformu.

1/ Propad glazbene piraterije

Nelegalno preuzimanje i razmjena datoteka koje su uveli Napster, Limewire i drugi doveli su do raširenog piratstva da se činilo da puštenog duha iz boce nikad više ne mogu vratiti u istu bocu. Ipak, Spotify je legalni streaming učinio lakim i jednostavnim da su, u kombinaciji s kampanjama za podizanje svijesti o legalnim proizvodima glazbene industrije, nove generacije naučene ponovno plaćati za glazbu, iako za samo dio nekadašnje cijene CD-a. Ali do tada je manje bilo bolje nego ništa. U britanskoj studiji tržišnog istraživača YouGov-a glazbena je piraterija pala sa 18% u 2013. na 10% u 2018. – a 22% ispitanika koji su ilegalno preuzimali glazbu reklo je da očekuje da će prestati u roku od pet godina. Zapravo, studija o svim internetskim piratstvima iz 2019. godine koju je proveo American University International Law Review kaže: “Naš je glavni zaključak da internetska piraterija opada. Ključni pokretač ovog pada je sve veća dostupnost legalnog sadržaja po pristupačnoj cijeni, a ne mjere izvršenja”.

2/ Glazba bez žanrova

Još u doba CD-a, biti glazbeni istraživač bio je skup luksuz: koliko je ljudi platilo gotovo 20 eura ili dolara za album koji im se na kraju nije svidio? No, usluge pretplate omogućuju korisnicima da istražuju neograničene izvođače, žanrove i zvukove za 10 dolara mjesečno. Zbog ove pristupačnosti Spotify je postao blagodat za eksperimentiranje kako za ljubitelje glazbe, tako i za same glazbenike. Ne samo da je streaming doveo ljude do novih žanrovskih stilova, već je istraživanje istraživačke tvrtke YPulse iz 2019. pokazalo da 85% tisućljetnih korisnika Spotify-a kaže da njihov glazbeni ukus ne spada u jednu kategoriju.

3/ Mogućnost besplatne pretplate

Dugi niz godina Spotify je bio kritiziran zbog besplatne pretplate koja korisnicima omogućuje streaming glazbe koliko žele, ako pristanu na reklamne audio i video poruke. Ipak, EK i predstavnici tvrtke Spotify inzistirali su na tome da je besplatna opcija učinkovita letvica za kupce koji plaćaju uslugu. A stalni porast pretplatnika tvrtke, koji je u prvom tromjesečju 2021. godine prešao granicu od 158 milijuna (porast za 31 milijun u odnosu na prvii kvartal 2020.), sugerira da je njihova strategija bila ispravna.
Besplatna opcija također pruža besplatno istraživanje tržišta: primjerice, Brian Benedik, tadašnji potpredsjednik sjevernoameričkog oglašavanja u Spotifyu, objasnio je da su korisnici stvorili stotine tisuća popisa pjesama na temu ‘roštiljanja’ na DSP-u, omogućujući tvrtki da napravi obrazovanije pretpostavke o tome koje proizvode korisnik može poželjeti slušajući takvu listu pjesama – možda reklamu za njegu travnjaka ili onu za ljetnu listu opuštajućih hitova. Iako je besplatna razina u osnovi vodeća u gubicima (u 2020. godini predstavljala je samo 9% prihoda Spotifyja i manje od 1% bruto dobiti), ipak se pokazala dobrom za cjelokupno poslovanje tvrtke i za donošenje novih pretplatnika koji plaćaju uslugu.

4/ Play-liste raspoloženja i doba dana

Ne samo da su streaming usluge razbile mnoge tradicionalne granice između glazbenih žanrova – mnoge su od njih rekategorizirale u ‘raspoloženja’ putem popisa za reprodukciju koje je prvi pokrenuo Spotify. Od početka 2010. godine, posvećeni urednički tim u tvrtki pravi emotivne i žanrovski manje popise pjesama, poput Mood Booster, koji uključuje sretne, optimistične pjesme u svim žanrovima.

5/ Automatska reprodukcija

Prije ere streaminga, koncept automatske reprodukcije kakav danas poznajemo nije postojao. S obzirom na ograničenje korisničkog kataloga tržišta digitalnih preuzimanja ili ‘downloada’ poput iTunesa, bilo je malo stvarnih načina da korisnik, koji nije još dovršio kupnju, poboljša svoju osobnu audioteku, ali i da mu aplikacija ponudi nove prijedloge pjesama. No, porastom streaminga, DSP-ovi poput Spotify mogli bi ponuditi korisnicima više sadržaja nakon što završi njihov trenutni popis pjesama ili album, uključujući algoritamske prijedloge novih pjesama koje se uklapaju u motiv popisa pjesama. Spotify je postao prva usluga streaminga samo na audio za popularizaciju automatske reprodukcije, značajka koja je sada uključena u sve streaming usluge.

6/ Ukidanje Appleovog monopola

Uvođenjem iPoda 2001. i iTunesa dvije godine kasnije, Apple je brzo i u potpunosti dominirao legalnim svijetom digitalne glazbe, držeći nevjerojatnih 69% tržišta digitalne prodaje 2009. Njegov najbliži konkurent, Amazon MP3, zaostao je daleko samo sa 8% tržišnog udjela tijekom te godine. No, Appleova pobjega nad potrošnjom digitalne glazbe završila je 2016. godine kada je prihod od strujanja napokon premašio prihod od digitalnih preuzimanja. Spotify je predvodio među streamerima u drugom tromjesečju te godine s 44% globalnog tržišta; Slijedi Apple Music sa 19%. Spotify i dalje drži prvo mjesto kao audio-DSP, održavajući 34% globalnog tržišta streaminga od drugog tromjesečja 2020.

7/ Personalizacija

Spotify je postao prvi DSP koji je slušaocima ponudio personalizirani pregled navika slušanja. Bilo to tokom tjedna ili na kraju godine s “Godinom u glazbi”. Ovo je 2016. brzo preimenovano u “Spotify Wrapped”, i premda su ponude svake godine rasle, koncept je ostao isti: Mnogi ljubitelji glazbe dijele svoje feedove  playlista na društvenim mrežama. Spotify je također tu bio pionir koncepta dijeljenja odabranih podataka i analitike s korisnicima, pružajući im uvid u vlastite navike.

8/ Umjetnici mogu podijeliti svoje priče

Spotify je prva usluga streaminga čija je opcija Stories sadržavala priču izravno na svojoj platformi – koja je sada poznata kao Spotify Clips: Pristupa kružnom ikonom koja se može dodirnuti u gornjem lijevom kutu popisa pjesama, glazbenici mogu snimati kratke videozapise za dijeljenje i povezivanje s obožavateljima baš kao i na društvenim stranicama poput Snapchata, Instagrama ili Twittera. Na primjer, veteran producent i tekstopisac Mike Dean dijeli sa zainteresiranim obožavateljima povijest o stvaranju “Sicko Mode” Travisa Scotta. Opcija koja je se pojavila u siječnju dostupna je odabranim autorima.

9/ Izravne donacije

Nakon što je COVID-19 devastirao glazbenu industriju uživo, Spotify je uskočio s novom značajkom pod nazivom Artist Fundraising Pick, omogućavajući obožavateljima davanje “napojnica” ili doniranje izravno na stranici izvođača. Novac prikupljen ovom novom opcijom, mogao bi se poslati u dobrotvorne svrhe po izboru umjetnika ili ići izravno u umjetnikov džep pružajući prijeko potrebno olakšanje tijekom karantene. Spotifyova verzija bila je prva te vrste na svjetskom tržištu audio streaminga samo s audio sadržajem. Ova mogućnost izazvala je reakciju nekih glazbenika i kritičara, od kojih je jedan Spotify nazvao vrčem napojnica i “prešutnim priznanjem da umjetnici nisu dovoljno plaćeni” od strane samog servisa.

10/ Podcastovi i i neki novi formati

Spotify koketira s konceptom kombiniranja izgovorene riječi i glazbe od 2019. godine sa svojim popisom za reprodukciju Your Daily Drive. Radi se o personaliziranom izboru za reprodukciju koji uključuje podcastove, vijest i pjesme iz korisnikove povijesti slušanja. No, Spotifyjeva platforma za izradu podcasta u vlasništvu Anchor-a, nedavno je predstavila značajku koja omogućava podcasterima da integriraju cjelovite pjesme iz Spotifyjeve biblioteke izravno u svoje emisije, bez daljnjeg licenciranja. Najavljena u listopadu, Anchorova najnovija značajka glavni je razvoj za kreatore podcasta koji su se dugo borili s glomaznim, skupim postupkom licenciranja formata i omogućuje veće inovacije u prostoru. Spotify se odnosi na takav sadržaj kao na „buduće formate“ zvuka, omogućavajući stvaranje podcasta poput vođenih meditacija, recenzija albuma i emisija u DJ-u i radijskom stilu.

Iako je Spotify legalno došao u Hrvatsku sredinom srpnja prošle godine, dakle prije niti godinu dana, a trenutno svjedočimo oštroj raspravi između izvođača i diskografa oko načina prikupljanja prava sa digitalnih, nadamo se da vam je ovaj tekst bare malo otvorio vrata u mogućnosti digitalnog konzumiranja glazbe. Mogli bi smo naći još koju bitnu značajku i novitet koju nam je ova glazbena aplikacija omogućila, no stanimo ovdje i uživajmo u korištenju blagodati jednog od najboljeg spoja tehnologije i sadržaja.

Pročitajte još...

Spotify: Ovo su glazbenici koje je svijet najviše slušao u 2020. godini

U 2020. godini svijet je putem Spotifyja najviše slušao The Weekndov hit "Blinding Light, a među najemitiranijim izvođačicama i izvođačima našli su se Billie Eilish, Dua Lipa, Taylor Swift, Ariana Grande, Bad Bunny, Drake...

Hoće li nas Spotify ‘špijunirati’? Nova funkcija (neugodno) iznenadila korisnike

Spotify sluša navike korisnika: zahvaljujući novoj funkciji streaming platforma će poznavati korisnike 'u dušu' te na temelju raspoloženja i emotivnog stanja generirati personalizirane glazbene playliste

Kakvu glazbu vole vaši kućni ljubimci? Spotify ima playliste i za njih! 

Istraživanje je pokazalo da 8 od 10 vlasnika smatra kako njihov ljubimac voli glazbu: Čak 71% ispitanika puštalo je glazbu svojim životinjskim prijateljima, često im pjevaju, a mnogi smatraju da sa svojim ljubimcem dijele isti glazbeni ukus

Spotify Clyps uvodi format ‘priča’ na popise za reprodukciju glazbe

Samo odabrani popisi za reprodukciju moći će na Spotify isječcima prikazivati fotografije i videozapise izvođača, no cijeli je projekt još uvijek u fazi testiranja

Povezano

Sound & Vision: Kako su sportaši postali ikone fizičkog – i mentalnog zdravlja

Zašto javnost umjetnike i sportaše koji nastupaju drže paragonima savršenstva, a zatim ih kažnjava kad su išta manje? Probleme s mentalnim zdravljem vide kao karakterni problem - patiti znači biti slab

Sound & Vision: Kako su Emmy nominacije dokazale dominaciju HBO-a

Postoji nekoliko razloga zašto je HBO grupacija vodeća kod nominacija TV struke za prestižne nagrade te zašto će prošlogodišnjih rekordnih 160 nominacija Netflix - teško ponoviti

Sound & Vision: Cannes Film Festival – novi početak kino industrije

Sudeći po prvim projekcijama i reakcijama, Cannes bi mogao biti prekretnica kojoj se nadala filmska industrija. Od skraćenih vremenskih razmaka početka prikazivanja između kina i VOD servisa do streaming divova s ​​većom kupovnom moći više nego ikad, filmski se krajolik radikalno promijenio u posljednjih godinu dana

Sound & Vision: Odlazak posljednjeg od ‘stare garde’ domaćina talk showa!

Conan O'Brien je kao domaćin talk showa tijekom 28 godina djelovanja utjecao na generaciju nadolazećih komičara na načine koji se rijetko pripisuju zaslugama jedne osobe. On je zapravo neumorni genij koji je preživio sve televizije i formate, svaki put dokazujući svoju veličinu

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime