Tri knjige o punku

god_v_57294S1
piše: Janko Heidl

U povodu prošlotjedne smrti Malcolma McLarena (1946-2010), jednog od ključnih arhitekata punka, podsjetimo se na tri odlične knjige o tom prijelomnom glazbenom pokretu.

Izvorno objavljeni 1991., dopunjeni 2000., „Engleski snovi – Sex Pistols i punk rock“ (654 str, više od 120 c/b fot, VBZ, 2007) Britanca Jona Savagea (1953) drže se jednom od dvije Biblije povijesti punka – druga je (u nas neprevedena) „Lipstick Traces: The Secret History of the Twentieth Century“ Greila Marcusa iz 1989.g. Glazbenom pokretu punka Savage pristupa kao društveno-političkom fenomenu te kao jednu od osnovnih teza provlači misao kako nije bila riječ o uobičajenom buntu mladih protiv starih, nego o svjesno i jasno oblikovanom konceptu. Njegov je autor bio menadžer Sex Pistolsa Malcolm McLaren koji je grupu osmislio i okupio kako bi u djelo proveo ideje o razaranju kapitalističkog društva spektakla, prema modelu situacionizma, radikalnog pokreta razvijenog 1950-ih godina, čiji je glavni teoretičar bio francuski filozof Guy Debord.

Izgrađeni na temeljitim istraživanjima, „Engleski snovi“ – čija je jedini nedostatak prečesto nespretan prijevod basistice Bambi Molestersa i The Strangea Lade Furan Zaborac – nezaobilazna su literatura ne samo svakom pokloniku punka, nego i svakom pokloniku pop-rock glazbe uopće. Uz glavno štivo knjiga nudi stotinjak zanimljivih stranica u kojima se uz kratke komentare navode svi važniji albumi koji u širem smislu pripadaju punku, od dalekih rockabilly izvora iz sredine 1950.

prettyvacant200 Kao „Engleski snovi“ i „Pretty Vacant – Povijest punka“ (328 str, 23 c/b fot, prev. Damir Biličić, Naklada Ljevak, 2007) Phila Strongmana za glavne junake uzima Pistolse i McLarena. The Clash su sporedni likovi na dalekom drugom mjestu, a svi ostali punkeri, njihovi prethodnici i neposredni sljedbenici dobili su tek epizodne uloge čije su karijere i doprinos sceni opisani u brzopoteznim, anegdotalnim i živim crticama. Nije to neka mana – zašto se čovjek u retrospektivnom pogledu na stvaranje jedne od najsnažnijih revolucija u pop-rocku ne bi usredotočio na jedan, vjerojatno uistinu ključan i bez sumnje arhetipski sastav pokreta?

Napisan u pomalo romanesknom tonu „Pretty Vacant“ zanimljivo je i lako čitljivo štivo koje odiše neposrednošću, uspijeva dočarati puls trenutka, ocrtati duh vremena i živo predočiti spoj kaotičnosti i promišljenosti u stvaranju punka kao glazbenog pokreta.

punk150 U nakladi Fortune iz Strmeca Samoborskog, 28 godina nakon izvornog izdanja ponovno je objavljen „Punk (potpuno uvredljivo negiranje klasike)“ (248 str., 31 c/b fot, 2008) Darka Glavana (1951-2009), na ovdašnjim prostorima pionirska knjiga o glazbenom pokretu i fenomenu punka. Riječ je o pretisku izvornika u koji je Glavan unio tek ponešto stilskih intervencija i dodao intervju s Joeom Strummerom napravljen 1981.g, a knjižica je obogaćena nadahnutim predgovorom Aleksandra Dragaša.

U samo desetak uvodnih stranica napisanih sa strašću, stavom i uvjerljivom argumentacijom, Glavan donosi konciznu i preciznu analizu, sintezu i dijagnozu pojave i značenja punka kojoj se, zapravo, ni danas nema što bitno dodati ni oduzeti. Pritom naročito zadivljuje činjenica da je Glavanova džepna knjižica, prvi put objavljena daleke 1980., pisana bez „sigurnosnog“ povijesnog odmaka, u razdoblju prije no što je punk poglavlje u rock glazbi definitivno zaključeno!

Ostatak knjige čine vrsni, iz gledišta njihove „punkerštine“ sagledani, gustim tkanjem ispisani, citatima vodećih autorskih ličnosti i najautoritativnijih glazbenih časopisa potkrepljeni portreti 24 protopunk (The Stooges, New York Dolls…), punk (Sex Pistols, Clash, X Ray Spex…), novovalnih (The Jam, The Strangles, XTC…) i „nusprodukt“ (Pere Ubu, Devo…) izvođača koji su se izvrsno informiranom autoru tada učinili ključnim predstavnicima razdoblja.

srodna literatura – glazbeni pravci i razdoblja:

„Sretno dijete“, Igor Mirković (Fraktura, 2004)

„Kad je rock bio mlad – priča s istočne strane, 1956.-1970.“, Siniša Škarica (VBZ, 2005)

„Narcocorrido“, Elijah Wald – putovanje u glazbu oružja, droge i gerile“, Elijah Wald  (Mlinarec&Plavić, 2006)

„Bijeg iz Delte – Robert Johnson i povijest bluesa“, Elijah Wald (Šareni dućan, 2007.)

„Urlik zvijeri – potpuna povijest heavy metala“, Ian Christe (Ljevak, 2008.)

„Energetski bljesak – putovanje kroz rave glazbu i dance kulturu“, Simon Reynolds (Ljevak, 2009)