Subota, 24 srpnja, 2021

Cybersickness – još jedna potvrda da je ‘buljenje u ekran’ vrlo štetno

To je fenomen sličan bolesti kretanja koji rezultira stvarnim osjećajima mučnine, nejasnoće, vrtoglavice i migrene. Iako ova bolest pojedince pogađa više nego druge i čini se da ju je nemoguće izbjeći u ovo digitalno doba, postoje korisni načini za suzbijanje upotrebe zaslona i rješavanje vrlo neugodnog osjećaja 'morske bolesti za vašim radnim stolom'

Ako ste poput većine ljudi na svijetu, posebno u posljednjih godinu dana, uglavnom radili od kuće i provodili više no ikad vrijeme pred ekranima mobilnih telefona, tableta i laptopa vjerojatno vam je jako mučno od toga, a evo razloga zašto.

Nekim ljudima pretjerano vrijeme pred ekranom ne uzrokuje samo bol očiju i vrata – nekima je doslovno muka. Stručnjaci imaju naziv za tu ‘bolest’ – cybersickness!

Što je zapravo cybersickness?

To je fenomen sličan bolesti kretanja koji rezultira stvarnim osjećajima mučnine, nejasnoće, vrtoglavice i migrene. Iako ova bolest pojedince pogađa više nego druge i čini se da ju je nemoguće izbjeći u ovo digitalno doba, postoje neki korisni načini za suzbijanje upotrebe zaslona i rješavanje vrlo neugodnog osjećaja ‘morske bolesti za vašim radnim stolom’. 
Previše vremena provedenog ispred zaslona nije dobro ni za koga, ali za neke pojedince, dulji boravak uz ekran može uzrokovati cybersickness, za koju stručnjaci kažu da je na nekoliko načina slična bolesti kretanja. Mogli biste osjećati mučninu, glava bi vas mogla boljeti, a u nekim slučajevima možete imati i vrtoglavicu.
“Cybersickness se javlja kada vaš mozak prima poruke u kojima se krećete – primjerice, bljeskajućim zaslonom – kad ste zapravo potpuno mirni”, objašnjava dr. Gillian Isaacs Russell, psihoterapeut iz Boulder-a u državi Colorado. To se naziva vizualni vestibularni sukob. Jedan od najpoznatijih primjera vizualnog vestibularnog sukoba je ako vam pozli dok pokušavate čitati u automobilu kao putnik. Dok su vam oči usmjerene na nepokretni objekt, ostatak tijela percipira kretanje (tehnički se krećete brzinom vozila, iako mirno sjedite na svom sjedalu).

dčgkgdfkkfldfh

“Kao rezultat toga, ovo stvara vrstu zabune u kojoj vaše oči osjećaju jedno, a unutarnje uho i tijelo otkrivaju nešto drugo”, kaže Christina Finn, OT, docentica radne terapije na New York Institute of Technology na Long Islandu. Kad se dogodi takva vrsta miješanih poruka, mogli biste osjećati mučninu ili vrtoglavicu, pogotovo ako ste skloni mučnini. Slično tome, vrijeme provedeno gledajući zaslon, posebno s pokretnim slikama, također može stvoriti vrstu vizualnog vestibularnog sukoba. “U ovom slučaju vaše oči mogu otkriti kretanje na ekranu dok vam tijelo ostaje u mirovanju, što stvara sukob koji može izazvati slične osjećaje bolesti kretanja”, kaže Finn, dodajući da vam nije potreban cijeli dan pred ekranom da vam se to desi – ovo se može dogoditi nakon samo jednog ili dva sata upotrebe ekrana. Ovisno o pojedincu, simptomi mogu trajati od nekoliko minuta do nekoliko sati. Moguće da je u igri još jedan krivac, a to je plavo svjetlo, koje zrači s ekrana.

sdgsdhfdhdfhdfhdfhd

Istraživači sugeriraju da izlaganje plavom svjetlu može poremetiti san i preporučuju smanjenje vremena pred ekranom prije spavanja, ista preporuka ublažava i cyber-bolest. “Kada ljudi gledaju u ekran mogu doživjeti mučninu i vrtoglavicu povezanu s naprezanjem očiju, što može biti povezano s izlaganjem plavom svjetlu”, kaže Finn.
Iako bilo tko može doživjeti cybersickness, oni koji su joj najosjetljiviji uključuju ljude koji imaju povijest migrene, sve koji su skloni bolesti kretanja i osobe s vestibularnim tegobama ili poviješću potresa mozga, kaže Finn. Mala djeca, starije odrasle osobe i žene (možda zbog fluktuirajućih razina hormona) također su osjetljivi.

 

3 načina da se spriječi cybersickness

Očito rješenje cybersicknessa je izbjegavanje ekrana, što je ne samo nemoguće, već i nevjerojatno u današnjem društvu. Ali vam donosimo savjete za poduzimanje preventivnih koraka i stvaranje realističnog plana da ograničite vrijeme upotrebe ekrana kada god je to moguće.

1/ Preusmjerite mozak i tijelo
Prvo podsjetiti svoje tijelo gdje se nalazi u svemiru češćim ustajanjem i šetnjom. Zdravstveni stručnjaci upozoravaju na opasnost od previše sjedenja, a zdravstvene organizacije poput klinike Mayo preporučuju ustajanje svakih 30 minuta, što bi mogla biti mudra ideja i za odbijanje cybersicknessa.
“Vaše će tijelo dobiti više informacija o svom položaju u svemiru, što smanjuje osjetni sukob”, kaže Finn. “Ponekad je to kao na podsjećanje vaših očiju da imaju tijelo privezano za njih.” Također možete sjediti na lopti za vježbanje ili pokretnijoj površini kako biste svom mozgu dali još više informacija o tome gdje se vaše tijelo nalazi u svemiru.

2/ Poduzmite aktivne korake kako biste spriječili naprezanje očiju
“Ako držite bučicu 10 sati bez pauze, možete zamisliti da će se mišić umoriti, ruka će vas boljeti i nećete je moći zadržati – što se onda događa s očima?”, pita se Christopher Starr , Dr. Med., Oftalmolog u Weill Cornell Medicine i New York-Presbyterian u New Yorku. Osim toga, dok zurite u ekran, stopa treptanja smanjuje se za oko 50%, što uzrokuje isušivanje očiju, a to može dovesti do naprezanja očiju, koje se pogoršava kako dan prolazi. Kako bi minimalizirao naprezanje očiju, dr. Starr predlaže poštivanje pravila 20-20-20-20. Odmorite se od ekrana svakih 20 minuta i 20 sekundi pogledajte u daljinu od 20 stopa (oko 6 metara) ili više. Upotrijebite zadnjih 20 sekundi da ponovno namočite i podmažete površinu oka zatvarajući oči na 20 sekundi ili trepćući 20 puta uzastopno. Također možete upotrijebiti umjetne kapljice suza bez konzervansa ako su vam oči suhe i postavite ekran računala ispod razine očiju. “Pogled malo prema dolje može smanjiti suhoću jer oči nisu toliko otvorene”, kaže Starr.

3/ Minimizirajte izloženost plavom svjetlu
Također biste trebali smanjiti izloženost plavom svjetlu gdje god je to moguće. Mnogi uređaji imaju ugrađene filtere za plavo svjetlo, kaže Finn. Provjerite postavke zaslona telefona i računala da biste vidjeli postoji li opcija za smanjenje plavog svjetla ili kupnju filtra za zaslon. Možete i kupiti posebne naočale koje filtriraju i štite vaše oči od plavog svjetla, koje posebno pomažu ako imate učestale migrene upravo zbog vremena ispred ekrana i izloženosti plavnom svjetlu.

Nikada nećete moći u potpunosti odbaciti ekrane, ali uz gore navedene strategije i malo discipline, nadamo se da ćete svoju cybersickness držati na sigurnoj udaljenosti.

Pročitajte još...

Bolovi u području vrata i glave: 5 savjeta koje ne smijete zanemariti

Istraživanja pokazuju da su stres i anksioznost uzrokovani stalnom neizvjesnošću zbog pandemije COVIDA-19 utjecali na porast bolova u licu i čeljusti te da od toga u većoj mjeri pate žene i to u dobi od 35 do 55 godina. Postoji još čitav niz 'krivaca' koje ipak možemo prevenirati

Što je kronotip spavanja i koji je vaš?

Jeste li se ikada zapitali kako i zašto netko može ujutro skočiti iz kreveta i otrčati 5 km, dok biste vi radije spavali do podneva? Mogli biste se iznenaditi kad čujete da se sve svodi na vaš kronotip - znanstveni naziv vašeg unutarnjeg sata

ZA NAJBOLJI ŽIVOT: Što liječnici žele da žene iznad 40-te znaju?

Žene iznad 40-te često imaju mnogo obaveza koje obuhvaćaju još uvijek malu djecu, starije roditelje, poslovne obveze, ali i one kućne, pa je kod njih upravljanje stresom ključno za zadovoljstvo u životu

Pandemija ‘nespavanja’: 7 strategija pomoću kojih ćete pobijediti nesanicu

Zahvaljujući ograničavanju kretanja, radu od kuće, obrazovanju ispred ekrana i stresu koji život u pandemiji donosi, nije čudno što većina pati od poremećaja spavanja. Nedostatak odmora i sna povezuje se i s brojnim kroničnim bolestima poput dijabetesa, bolestima srca, pretilosti, moždanog udara i depresije...

Povezano

Pravila higijene: Ovo su jedina 3 dijela tijela koja trebate prati svaki dan

Pretjerano tuširanje ili kupanje zapravo mogu donijeti više štete nego koristi. Sapunom zapravo trebate oprati samo tri dijela tijela, a ostale - dobro ispirati vodom!

Poticaj za uravnoteženiji život: Zdravi ljudi rade ovih 10 stvari drugačije

Ovih 10 navika zajedničke su zdravim ljudima, a nekoliko malih promjena dnevne rutine  sve su što vam je potrebno za (dobar) početak. I ne morate ih provoditi sve odjednom - riječ je o ravnoteži i uvođenju novih navika vlastitim tempom

Matea Hrboka Zekić: Kako se nositi s raznim tegobama tijekom putovanja?

Muči vas zatvor, otečene noge, koža vam je 'buknula'... Kako bi vaš godišnji odmor zasluženo prošao u što upuštenijem i ležernijem ugođaju, upoznajte se s najčešćim zdravstvenim problemima tijekom godišnjih odmora te kako ih možemo prevenirati i liječiti

Dobra vijest: Ljubitelji kave imaju manji rizik od kroničnih bolesti jetre

Ispijanje bilo koje vrste kave povezano je sa smanjenim rizikom od obolijevanja i umiranja od kronične bolesti jetre, u usporedbi s nekonzumiranjem kave. A najveća korist, tvrde stručnjaci, dobiva se ispijanjem tri do četiri šalice kave dnevno!

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime