Ponedjeljak, 17 veljače, 2025

POP COOLTURA: Remi protiv Thompsona: Porin već godinama pati od ozbiljnih problema

I dok će se rasprave o odvojenosti lika od djela nastaviti, ključno pitanje ostaje: zašto bismo uopće i dalje tretirali Porin kao relevantnu instituciju? Ako sustav dodjele nagrada ne prati realne tokove glazbene industrije, odavna je vrijeme za prestat se zamarati njegovim rezultatima i nagradama – i usmjerit pažnju na stvarne trendove koji određuju budućnost hrvatske glazbe

Poziv reperice Elementala Mirele Priselac Remi na bojkot ovogodišnje dodjele Porina zbog uvrštenja Thompsonove pjesme ‘Ako ne znaš što je bilo’ među 20 najemitiranijih domaćih hitova ponovno je otvorio pitanje može li se uopće odvojiti ‘lik od djela’. No, iza ovog, naizgled isključivo ideološkog prijepora, krije se i šira slika – ona o strukturalnim problemima domaće diskografske scene i nagrade Porin, koja iz godine u godinu sve manje reflektira stvarne tokove glazbene industrije. 



Je li ustanak i istup Remi protiv Thompsona ideološki boj ili principijelni stav u kojem se zbira šira slika i samo jedan od 2025. problema Porina? Priselac je u svojem istupu zauzela stav kako Thompsonova pjesma ne bi smjela biti na listi hitova godine jer njegov javni angažman i ideološka orijentacija ne odražavaju vrijednosti koje ona osobno zastupa. Desno je lijevom prilično lijevo. Odbacila je argumente o odvajanju umjetnosti od autora, naglašavajući kako Thompson godinama promovira nacionalistički patos i retoriku podjela, u najmanju ruku.

Nije prvi put da se Remi obrušava na popularne fenomene unutar domaće glazbene scene. Prije nekoliko godina kritizirala je i Vjekoslavu Huljić zbog, ‘banalnih tekstova’ koji žene u domaćem popu, pogotovo kroz pjesme Jelene Rozge, svode na submisivne, pasivne figure koje čekaju svog ‘princa’ pateći za muškarcima kroz podčinjeni rakurs. Njen vokalan i kritički pristup reotvara vječna pitanja – gdje točno povući granicu između osobnog ukusa, društveno-političkog aktivizma i objektivne analize glazbenih trendova?

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Filip Bušić (@filipbusicphotography)

I dok se društvene mreže tek žare od polemike Remi i Thompsonovih pristaša, rezultirajući ‘zabranom Elementala na Radiju Nu u Imockom’ (a ha sad su im pokazali), zaboravlja se najvažniji aspekt problematike – Porin odavno ne funkcionira kao vjerodostojan pokazatelj kvalitete domaće glazbe bivajući tek TV showom kao i Dora za kuloare glazbenih udruga i inih sudionika u grotlu neznanom kao RH glazbena scena.

Porin, koji bi trebao biti strukovna nagrada, zapravo već godinama pati od niza problema

  1. Zastarjeli sustav glasanja. Struka koja nema veze sa stručnim, već poput Grammyja glasaju za poznate i popularne te medijski prisutne, zatvorena je u vlastite klanove i interese, pri čemu se nagrade ponavljaju unutar istih krugova izvođača, diskografa i producenata.
  2. Diskrepancija između nominiranih i realnih hitova. Iako bi trebao reflektirati ono najbolje od hrvatske glazbe, Porin često gubi doticaj sa stvarnim tržišnim uspjesima i preferencijama publike, zatvarajući se u promoviranje notornih bendova članova zaposlenih po glazbenim udrugama ili HTV-u a la notorni Bang Bang, Swingers, Grette i slični. 
  3. Podilaženje HRT-u. Kao i Dora, dodjela nagrada više služi za popunjavanje HRT-ova prime time programa i special edition vikend večernjeg termina, nego kao stvarna promocija i refleksija glazbene scene.
  4. Nepostojanje jasnih kriterija. Svake godine izbijaju polemike oko nominacija, dok kriteriji ostaju nejasni i podložni manipulacijama. Bare live albumom the best of repertoara dobiva nagradu za ‘Najbolju izvedbu vokala s grupom’, Let 3 dobivaju najbolji alter album za ‘Mama Šč’ – album remixeva iste pjesme drugih izvođača i remixeva i tako redom. 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Porin (@porinhr)

Drugim riječima, daleko veći problem od uvrštenosti Thompsonove pjesme na listu hitova godine jest činjenica da Porin ionako više nikom ozbiljnom nije relevantan – osim ljudima unutar sustava koji ga održavaju na životu i pobiru ZAMP tantijeme od istog. 

Dotle sukob Remi i Thompsona nije samo ideološki već i rodno obojen. I dok Thompson uživa u nesmanjenoj popularnosti među svojim poklonicima, Remi i slične izvođačice na hrvatskoj sceni misle kako nailaze na dvostruke standarde. Jer ako se žene pobune protiv ideološko spolnih narativa u pop-glazbi (kao u slučaju Huljić-Rozga), često ih se svodi na subjektivne feministice i kritičarke bez argumenata, dok se muškim izvođačima, čak i kad su problematični, gleda kroz prste. Jer maskulinum. Ali, i to je neka druga tema.

Zašto bismo uopće i dalje tretirali Porin kao relevantnu instituciju?

Problem od povremenih polarizacija i sukoba na M/Ž ili D/LJ stranama je bitno grđi – hrvatska mainstream i radio TV ZAMP glazbena scena već dugo funkcionira u balonima paralelnih svjetova. Thompson je već godinama odvojen od mainstream popa i funckionira kao zaseban, više sociološki fenomen sljubljivanja copy pasteova s glazbom za potkapacitirane. Remi, s druge strane, dolazi iz načelno alternativnog hip-hop kruga koji se bori za svoju vidljivost unutar sustava koji ne preferira tematski lakše, komercijalnije žanrove. Porin tu nije sudac, nego relikt vremena kad su diskografske kuće krojile trendove, dok danas streaming servisi i algoritmi diktiraju stvarne hitove. Porin je  mindsetom ljudi koji ga produciraju u najboljem slučaju u ratnim 90-im, dočim ih 35 godina otkad opako negira. 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Marko Perković Thompson (@thompson_hr)

Remi je u pravu kada kaže da Porin ima problem – samo što je taj problem puno širi od uvrštenosti Thompsonove pjesme. 

I dok će se rasprave o odvojenosti lika od djela nastaviti, ključno pitanje ostaje: zašto bismo uopće i dalje tretirali Porin kao relevantnu instituciju? Ako sustav dodjele nagrada ne prati realne tokove glazbene industrije, odavna je vrijeme za prestat se zamarati njegovim rezultatima i nagradama – i usmjerit pažnju na stvarne trendove koji određuju budućnost hrvatske glazbe.

Ali neće, nećete i nećemo. 

Bojkotirati Porin značilo bi cca isto što i ne otić u shopping u trgovačke lance na dan bojkota. 

Hrvati mogu prosvjedovati jedino s pola svoje lijene guzice. E sad, koja je polovica – lijeva ili desna, apsolutno je svejedno. Obje su povezane s centralnom rupicom odakle se po potrebi izvlače i uvlače. 

Naslovna fotografija: Screenshot YouTube 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime