Jedan od pionira i starosjedioca vjerojatno najkultnije radio postaje s ovih terena, radija 101, oko kojeg se ovih dana u dijelu medija diglo dosta prašine – zbog načelnog gašenja nakon 37 godina rada u kontinuitetu, otkriva nam kako se osjeća i što će doista biti s najpopularnijom radio stanicom u Hrvatskoj. Za mixer.hr Slavin Balen otkriva i što je posrijedi iza cijele ove situacije…
Kako se osjećate zbog činjenice da se kultni radio, na kojem ste od samih početak, gasi. Što i kako dalje?
Točno 31.7.1984. započeo sam s radom na Omladinskom radiju (kasnije Radio 101) i to s emisijom u sklopu novog glazbenog žanra Electro-Funka. Emisija se zvala Electro-Funk premijera. Do danas tj. do sredine 2021. godine na Radiju 101 sam uređivao, vodio ili participirao u 10 raznih glazbenih emisija čiji se broj kreće oko 3000.
Radio 101 je imao koncesiju na 101 MHz na deset godina koja je istekla 31.5.2021. Na javnom natječaju nisu ispunjeni formalno pravni uvjeti. Postojala je mogućnost u okviru diskrecijskog prava Agencije za elektroničke medije dati privremenu dozvolu za emitiranje jer se takav slučaj dogodio 2004. godine. Osim toga, mogla se regulativa natječaja za dobivanje koncesije emitiranja u 2021. godini prilagoditi otežanim uvjetima koji su vladali i još su prisutni, izazvani epidemijom COVID-19, što uvelike utječe na poslovanje u smislu smanjenja prihoda. Moji osjećaji vezani za ova događanja nisu toliko ni bitni jer se naši vjerni slušatelji osjećaju zakinuti, a oni su u ovom slučaju važniji. Radio 101 će do daljnjeg biti samo na stream servisu ali ne na FM-u.
Frekvencija 101 MHz je vrlo lijepa frekvencija, upamtljiva, te i najtraženija, a vjerojatno je Agenciji za elektroničke medije stalo da bude aktivna – što ćemo vidjeti nakon novog natječaja kojeg uskoro očekujemo
Novi natječaj za najpoželjniju frekvenciju – 101 MHz
Već je bilo vrlo turbulentnih razdoblja u razdoblju rada Stojedinice, nakon pokušaja Tuđmanovog gašenja 1996., pa poslije toga nakon pada u stečaj uslijed raznih internih vjetrova… Konačni treći dio je bilo preuzimanje vlasničke strukture od strane njemačkog kapitala. Svaki put je bilo do grla, ali je li danas stvarno kraj?
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Ne mogu anticipirati razvoj situacije oko Radija 101. Frekvencija 101 MHz je vrlo lijepa frekvencija, upamtljiva, te i najtraženija, a vjerojatno je Agenciji za elektroničke medije stalo da bude aktivna – što ćemo vidjeti nakon novog natječaja kojeg uskoro očekujemo.
Koje je bilo zlatno doba Radija 101? Kada je pumpao mišiće i bio najbolji?
Radio 101 je bio u naponu snage u doba bez interneta i društvenih mreža, kada je glazba bila manje-više teže dostupna, a i novčano skuplja nego danas. Mnoštvo glazbenih urednika kao i novinara desetak redakcija Radija 101 predano su pružali razno-razne informacije našim mnogobrojnim slušateljima. Nažalost, nikad nismo dobili državnu koncesiju koju su imale manje značajne radio postaje u Hrvatskoj. Teško mi je odrediti tzv. ‘zlatno doba’. Svako doba ima svoje prednosti i mane. Usporedba razdoblja prije, za vrijeme i poslije Domovinskog rata uopće nije moguća. XXI stoljeće obilježava učestalija upotreba digitalnih nosača zvuka dok u drugoj dekadi dominira unaprijed generirana play lista.
Koje si ti emisije Stojedinice najviše volio, osim svojih rap i rock history momenata, naravno i za koje misliš da su imale najviše utjecaja na poštovani slušalikum publikum?
Electro Funk Premijera i RapAttack su zasigurno među prvim rap glazbenim emisijama no apsolutno sam ponosan na dvije prve, premijerne u radijskom eteru. To su This Is Acid koja je bila aktivna nekoliko godina do početka Domovinskog rata žanrovski u duhu novonastalog acid-housea te Afro Music, možebitno prvi program posvećen afričkoj glazbi u Zagrebu. D.M.C. Megamix je bila emisija za DJ-eve jer sam bio hrvatski predstavnik najjače DJ asocijacije u to doba, Disco Mix Club iz Londona.
Kao četvrti voditelj, preuzeo sam prije 22 godine emisiju Rock antologija; 2018. nagrađenu Večernjakovom ružom. Također sam nagrađen Ambasador nagradom za doprinos elektroničkoj sceni vezano za emisije This Is Acid, Black Saturday, Subotnik i In The Mix. Za hip-hop sam dobio nagardu za životno djelo portala Hip-Hop Unity.
Prije devet godina smo pokušali zadržati ‘duh radija’ u glazbenom smislu što je rezultiralo mojim poslovnim šikaniranjem i omalovažavanjem uz nekoliko opomena pred otkaz
Urednici su se trudili zadržati kakav-takav prepoznatljiv zvuk Radija 101
Tvoja sjećanja na upsove i downove i koji je to ne samo generacijski nego i glazbeni pečat ostavljala Stojedinica u vremenima prije interneta? Čini mi se da je utjecaj polako počeo kopniti i dolaskom novih dominantnih medija… Ne čini li te se da nova vremena nemaju sluha za stare tragove? Jer otkad je zadnji period u programskom radu Radija 101 nekako se doima da je samo ime ostalo isto, a da se kadar Stojedinice raselio po HTV-u, drugim TV-ovima, Radio 808, Yammatu i šire…
Pokušao sam sugerirati vlasniku Radija 101 odabir glazbe, no nisam naišao na dobar odnos. Prije devet godina smo pokušali zadržati ‘duh radija’ u glazbenom smislu što je rezultiralo mojim poslovnim šikaniranjem i omalovažavanjem uz nekoliko opomena pred otkaz. Moja ideja sigurno nije bila formatirani radio u kakav se pretvorila Stojedinica no srećom sam uspio zadržati dvije programske emisije, Rock antologija o rock glazbi i klupska In The Mix uz potpunu autorsku slobodu. Moji kolege na Yammat radiju, a posebno Radiju 808 obavljaju odličan posao. Također su se i naši glazbeni urednici trudili održati kakav-takav prepoznatljiv zvuk Radija 101.
Koliko je danas dramatično zaista? Ima li nade za zadržavanje frekvencije ili si današnja ekipa radija traži nove poslove?
Hoćemo li ili nećemo zadržati frekvenciju 101 MHz, za sada je potpuno nepoznato.
Plan o otvaranju stalne izložbe memorabilija
Ima li mimo Stojedinice bitnih radija u našem eteru? Da nisi Stojedan man od dana jedan na kojem bi radiju volio raditi i imati svoje glazbene šihte?
U razdoblju između 1983. i 1993. godine bio sam glazbeni urednik radio stanice Radio Velika Gorica gdje sam imao nekoliko specijaliziranih emisija, sličnih onima na Radiju 101. Pretpostavljam da bi tamo ostao no tijekom rata bio sam na neki način ‘prisiljen’ odabrati jednu radio postaju. Zbog udaljenije lokacije RVG, odabir je pao na Radio 101. Također sam, osim rada na Stojedinici, bio u ekipi za organizaciju koncerata. Moguće je da se tamo i vratim kad se stvore uvjeti. Vrlo sam ponosan što sam s prijateljem Marijanom Crnarićem sudjelovao u organizaciji pamtljivih koncerata takvih svjetskih zvijezda poput The Rolling Stones, Nick Cave, Slayer, Santana, David Bowie, Z.Z. Top, Iron Maiden, Sting, Joe Cocker, Billy Cobham, Blondie, Faith No More, Body Count, Jamiroquai, James Brown, Bryan Adams, Page & Plant…
Hoćemo li ili nećemo zadržati frekvenciju 101 MHz, za sada je potpuno nepoznato
Tvoj off radio život…
Osim rada na dvije radio postaje te organizacije koncerata, postoji dio glazbenog života vezan za sviranje u nekoliko bendova. Naime, prije pedesetak godina sam se ‘zaljubio’ u zvuk udaraljki, naučio ih svirati tako da sam kao kongist (conga player) i dugo svirao. Žao mi je što ova sredina nema prevelikog afiniteta za takvu vrstu glazbe. U karijeri sam radio u 15-ak klubova kao DJ. Vlasnik sam vrlo velike kolekcije autograma na nosačima zvuka (gramofonskim pločama i CD-ovima) raznih glazbenih zvijezda. Prvi primjerci datiraju iz sredine 70-ih. Imam ideju otvoriti stalnu izložbu memorabilija.