Fenomen pop art arhitektice Ane Đurić Konstrakte ne popušta. Toliko buke oko lika, rada i djela srpske Eurosong predstavnice nehotično zaziva potpalubna vremena najgledanijeg regionalnog autorskog filma balkanske Madonne. Toliko se tada, primjerice, s područja glazbene estrade deduktivno i studiozno govorilo o artu i referiralo na umjetnost u svekolikim narodnim masama, pokušavajući se snaći i izgurati mišljenje o tuđem kreativnom radu. Koje je u online vremenima, je li, postalo silovito važno. Imati mišljenje je postojati.
Nevažno je argumentirati, dovoljno je biti
Balkanski logički društvenomrežni silogizam išao bi u smjeru poučka: Imaš profil – imaš mišljenje. Nemaš profil – nemaš mišljenje. Nemaš mišljenje – imaš problem. Mozak pritom ne spominje nitko. Površna vremena rađaju bahate karaktere. A otkad je korone, ratova po Ukrajinama, bahatost je nešto u čemu se svijet utapa i guši. O svemu se nužno mora imati mišljenje i pritom je dualitet nužan. Za/protiv. Nebitno argumentirati, dovoljno je biti. Nema ne biti. Biti.
Ne postoji javne ili privatne osobe s ovih prostora koja se nije odredila o tekstu, ritmu, atmosferi, vlastitoj interpretaciji, razumijevanju, poruci ili energiji pjesme “In Corpore Sano”. Iste one kojom je izbjegla pretencioznost latinskih izreka umetanih u tkivo glazbenog trominutnog pop formata. Svi tumače, neki kuže. Ali nije prošlo ispod žita. Svi su je doživjeli ili kao genijalnu ili kao nepodnošljivu. I bi umjetnost. Ona koja se na referentan način i s dovoljnim interesom medija i kritične mase na ovim terenima posljednji puta pojavljivala na spomen Laibacha i njihovih provokacija Titove Juge.
Jedna od pjesama s najboljim tekstom
Rijetko je kada poratnih godina išta na pop kulturnoj sceni regije, ali i izvan njenih okvira, plijenilo toliko pažnje, koliko jedna uzemljena, prizemljena, cinična pjevačica čijih je warholovskih 15 minuta slavlja došlo nakon dekade i pol rmbanja po srpskim glazbenim kaldrmama. Kroz dotadašnje glazbene projekte Zemlja Gruva i Mistake Mistake, mahom rezervirane za ljubitelje alternativnog popa kada je od predgrupe Darkwood Dubu preko tamošnje varijacije Jinxa došla do autentičnog odgovora na amalgam Laurie Anderson i Marine Abramovič kao Konstrakta.
Prije datuma polufinala i finala od 10. do 14. svibnja aka maja kada će eurovizijski plebs varirati između Ukrajine kao najlogičnijeg izbora geostrateških i političkih favorita, vječnih Španjolske, Italije ili, pak, Srbije kao kladioničarski najizglednijih miljenika vox populija, Konstraktina pjesma je nominirana kao jedna od onih s najboljim tekstom. Nakon Genius epizode kada su screenshotove s top 10 tekstova pjesama podijelile svjetske zvijezde Zendaya i Camilla Calbelo, a među Ed Sheeranovim hitovima stršala je i “In Corpore Sano”, uslijedila je i nominacija za najoriginalniji tekst ovogodišnjeg Eurosonga po kojem Konstrakta dijeli najpoetičnost stvari s predstavnicima Australije (oh kako vrlo Eurosongish), Velike Britanije, Italije, Ukrajine i Švice.
Iako su Hurricanke, prošlogodišnje srpske cure, jednako slovile za plastičnu autentičnost beogradskih splavova oduvavši energijom fake wannabe manekenske talijanske rock pozere Maneskin, njihova “umjetnost” se dokidala na potrošnji trendova, dočim se Konstrakta pokazala upravo suprotnom. Ona nije ni pokušala biti naslonjena na trendove, nego pratiti svoje glazbene i scenske uzore, muze i role modele.
Prstom u oko dominantnom trendovlju i isticanjem svoje posebnosti time što se nije ustrtarilo biti – drugačijim. Originalnijim. Individualnijim. Posebnijim. Metaforičkijim. Slojevitijim. Moždanijim. Zahtjevnijim. Korakom sa strane od balkanskog estradnog fenomena i mišljenja strućljaka i teoretičara po kojima velevažna nauka sabrana u Balkanski estradni teorem glasi: Kako bi bila uspješna, umjetnica mora biti prosječna, bolesna, luda, stereotipna, ničim se izdvajati od mase, po potrebi što plagijatorskija i nečem popularnom nalik.
Kad si sve suprotno tome, onda si incident. Prekrasna iznimka za potvrde pravila. I stršanje u masi.
Trenutačno je najhot moment pokušaji “argumentiranog” prizemljivanja poleta i kvalitete slučaja Konstrakta po kojem je to što ona nudi zapravo ništa posebno i prosječno. Ne nasjedajte. Pustite “kužerima” i “umnicima” da naredaju svoje paragrafe i dobrano uživaju nad vlastitim konstrukcijama kako su ubrali stvar. Neka ih. Treba i njima znaka pažnje i bitnosti.
View this post on Instagram
Remek-djelo pop kulture
Shodno tome u jeku stišavanja debilnih i kontramozgovnih urlika Internet mase koja je vrištala cancel cancel i uspjela u rasporedu lončića i stolaca u obliku slova Z, promotivnoj fotografiji Konstrakte za srpski Vaskrs, prepoznati potencijalnu provokaciju u smjeru rusofilskog navijanja, dotle je najbolji komentar bio Anin osmijeh i šutnja kamo sve ovo vodi. Don’t look Up, ljudi. Nikako. Gore je problem. Zabit glave u pijesak i glumit nojeve, to je formula uspjeha. Dić samo kad se treba udahnut zraka i pustit promukli pijuk. Kmeeek.
U međuvremenu, “In Corpore Sano” je, osim odlične i atipične pop pjesme, remek-djelo pop kulture, istodobno sarkastični komentar (bez)vrijednosti pop kulture novog doba, površnosti medija, publike i svijeta okolo vas, u nekoliko strofa razoružavajuće točno detektiranje onoga što ne valja sa svijetom i svjetinom danas. Stihovima propituje postulate nemogućih standarda ljepote i zdravstvenih zahtjeva postavljenih pred javne i nejavne osobe, influencere, ljude iz medija koji su odabrali baviti se umjetnošću, tj, točnije kreativnošću svoje vrste. Ako niste dosad, pročitajte. Bit ćete svakako puno pametniji nego kad posvjedočite novim stihovima Jale Brata, Bule Corelija, Devita i ostalih trendmakera Balkana.
I vaša će vam slezena biti zahvalna. O kosi da ne govorimo. 🙂
Onas eroproc ni somrefne snem
Koja li je tajna zdrave kose Meghan Markle
koja li je tajna
koja li je tajna zdrave kose Meghan Markle
koja li je tajna (koja li je tajna)
Mislim da
u pitanju je duboka hidratacija
kažu da
na koži i kosi se jasno vidi sve
Recimo, tamni kolutovi oko očiju
ukazuju na probleme s jetrom
fleke oko usana, možda uvećana slezina
uvećana slezina nije dobra, nije lepa
A umetnica mora biti zdrava
Biti zdrava, biti zdrava
biti zdrava, bi-bi-bi-biti zdrava
biti zdrava, biti zdrava
biti zdrava moram, moram, moram
Velika je sreća što postoji
autonomni nervni sistem
ne moram kontrolisati otkucaje srca
srce kuca, srce samo kuca
Letnjeg dana jarke boje
suknje moje na mom telu, suknje moje, pas i ja
šetamo nas dvoje, brojimo korake
suknja ide oko noge moje, mi šetamo i to je sve
I ne mora bolje, srce samo kuca
dajem poverenje, neka samo kuca
dajem poverenje, neka kuca, neka dišem
Bože zdravlja, Bože zdravlja, Bože zdravlja
(Boze zdravlja)
nemam knjizicu
Pa kako da me prate (u ime zdravlja)
da o meni brinu (u ime zdravlja)
umetnica je nevidljiva (u ime zdravlja)
ne vidiš me, to je magija (u ime zdravlja)
Umetnica može biti zdrava
Biti zdrava, biti zdrava
biti zdrava, bi-bi-bi-biti zdrava
biti zdrava, biti zdrava
biti zdrava, može, može, može
In corpore sano, in corpore sano
in corpore sano, in corpore sano
in corpore sano, in corpore sano
corpus je sanum i sta cemo sad
Mens infirma in corpore sano
animus tristis in corpore sano
mens desperata in corpore sano
mens conterrita in corpore sano
i šta ćemo sad
Naslovna fotografija: @konstrakta