Modna industrija je jedno od najdinamičnijih i najutjecajnijih područja današnjeg svijeta. Promjene u modi često odražavaju društvene, ekonomske i kulturne trendove, dok istovremeno oblikuju našu percepciju ljepote i identiteta. Međutim, kako se svijet mijenja i razvija, tako se i sve više ističu i izazovi s kojima se modna industrija suočava.
Jedan od ključnih izazova s kojima se modna industrija suočava je potreba da bude usklađena s potrošačima i njihovim promjenjivim preferencijama. U današnjem dobu informacija, potrošači su sve svjesniji i zahtjevniji. Od mode traže više od odjeće – traže autentičnost, raznolikost, održivost i predstavljanje njihovih različitih identiteta. Još jedan izazov s kojim se moda suočava je potreba za razgovorom o pitanjima koja su često ostala nedovoljno istražena ili nedovoljno adresirana. To uključuje teme poput inkluzivnosti, zastupljenosti različitih tjelesnih tipova, dobnih skupina i etničkih grupa, kao i borbe protiv iskorištavanja radne snage i negativnog utjecaja na okoliš.
Vodeća modna tražilica GLAMI provela je istraživanje u 9 europskih zemalja kako bi otkrila izazove s kojima se suočavaju potrošači. Adresirali smo neke od tih izazova, te dajemo odgovore kako modna industrija može prilagoditi svoje prakse kako bi bolje odgovarala potrebama i željama potrošača. Pritom ćemo se fokusirati na važnost inkluzivnosti i zastupljenosti raznolikosti u modnoj industriji.
Izazovi s kojima se potrošači suočavaju
Svijest o tijelu nadilazi puku tjelesnost, ona kombinira individualno razumijevanje vlastitog, jedinstvenog oblika tijela, veličine i proporcija te kako ti čimbenici djeluju na modne izbore. Kada je GLAMI upitao imaju li ljudi izazove pri kupnji mode povezane s oblikom i veličinom tijela, 26% muškaraca izjavilo je da se ne suočavaju s nikakvim problemom, dok je samo 14% žena izjavilo isto. Znači li to da su žene nesigurnije ili da muškarci nisu opterećeni i lakše donose odluke? Preteško je pojednostaviti razloge, ali činjenica je da se žene suočavaju s više izazova. Međutim što su „stvarni“ izazovi koji muče ispitanike donosimo u nastavku.
Ispitanici GLAMI-jevog istraživanja naveli su kao izazove ograničenu dostupnost veličina i nedostatak trendy modnih komada u njihovoj veličini. Naime, mnogi brendovi imaju posebne, limitirane kolekcije, najčešće dostupne isključivo u manjim veličinama, pa je kupcima s većim (ili realnijim) konfekcijskim veličinama izbor znatno sužen. Potrošači se suočavaju i s nedostatkom većeg raspona veličina elegantnih modnih komada – prodajna mjesta najčešće nemaju dostupan ovaj asortiman u širokom rasponu veličina. Za trgovine specijalizirane za plus-size odjeću, prema ispitanicima, vrijedi sterotip da nude dosadnu, neatraktivnu i odjeću koja nije u skladu s aktualnim modnim trendovima.
Implementacija standardiziranih veličina za modne brendove
Među stvarnim izazovima iz svijeta maloprodaje svakako spada i neusklađenost veličina među modnim brendovima. Ova se neusklađenost ne odnosi isključivo na razlike između EU, IT ili US sustava veličina, već i na različite veličine u cm za pojedinu veličinu, što je prilično zbunjujuće za kupce. Implementacija standardiziranih veličina za modne brendove i pružanje točnih i detaljnih mjera za svaki proizvod osnažili bi kupce da uklone frustracije nedosljednih i neujednačenih praksi određivanja veličine.
Izazov je svakako i odabrati proizvod koji savršeno odgovara obliku i veličini tijela, no ta kupnja u suštini zahtijeva pažljivije razmatranje i dublje razumijevanje vlastitog tijela kako biste odabrali modni komad koji osim što savršeno pristaje ima i funkcionalnost. Ispitanici su naveli da im najveći izazov predstavlja odabir savršenog para traperica (na prvom mjestu i za žene i muškarce) koje savršeno pristaju svakoj silueti tijela, dok se kod žena na drugom mjestu našao kupaći kostim, a kod muškaraca jakna, odnosno kaput. Muškarci su zatim kao treće rangirani izazov naveli i kupnju modnih dodataka, a žene, pomalo i očekivano kupnju haljina.
Upravo je sklad između pronalaženja odgovarajućeg kroja i bavljenja modom temeljna vrijednost GLAMI-ja koja se odražava kroz značajke personalizacije koje pomažu pojedincima da unaprijed definiraju ono što traže na način koji oduzima najmanje vremena.
Vrijeme je za promjene
U eri u kojoj inkluzivnost tijela uzima sve više maha, modna industrija nalazi se na kritičnoj točki da redefinira svoje standarde i prakse. Kako bismo bili u mogućnosti pružiti podršku i potaknuti osjećaj ugode za ljude različitih veličina i oblika prilikom kupnje, moguće je implementirati nekoliko promjena.
Prema sudionicima ankete oba spola, industrija bi prvenstveno mogla težiti većoj raznolikosti veličina i duljina modnih komada unutar svojih kolekcija. Modni proizvodi mogu i moraju uključivati male, visoke, veće veličine i druge specijalizirane kategorije, čime služe široj bazi kupaca.
Drugi najčešći odgovor je da nema photoshopa u oglašavanju, a iznenađujuće, nuđenje savjeta o tome kako se odjenuti u skladu s oblikom tijela treći je glavni odgovor. Ako uzmemo samo muškarce, drugi najčešći odgovori su zastupljenost modela različitih oblika tijela u reklamama i katalozima, te detaljnije pojašnjenje mjera u centrimetrima svi odjevnih artikala. Ne samo nedostatak odjeće, već i nedostatak znanja može biti razlog za izazove s kojima se kupci suočavaju. Omogućavanjem resursa, kao što su priručnici za stil ili materijale, modni brendovi i trgovci mogu educirati svoje kupce o umjetnosti odijevanja kako bi poboljšali iskustvo kupovine. Priručnici mogu ponuditi uvid u odabir silueta, uzoraka i tkanina koje laskaju različitim tipovima tijela, pomažući pojedincima da donose samopouzdane i informirane odluke pri kupnji.
Rješenje za česte probleme
GLAMI.hr neprestano pokušava pronaći načine kako pomoći svojim posjetiteljima, stoga je stavio i naglasak na ovu temu u GLAMI.hr blogu, kreirao seriju članaka o tome kako se odijevati prema obliku tijela i dobio puno pozitivnih povratnih informacija i prijedloga o tome što još želite vidjeti iz modne industrije. Čini se ispravnim osnažiti pojedince da prigrle svoja tijela i izraze svoj jedinstveni identitet kroz modu. Kako bi pružio ne samo znanje, već i bolje iskustvo kupnje za kupce svih raspona veličina, GLAMI.hr je implementirao nekoliko značajki – na primjer, GLAMI kviz na početnoj stranici nakon čega se izbor proizvoda automatski prilagođava svakoj pojedinačnoj veličini, a druga poboljšanja će uskoro biti dostupna.
Također, sudionici GLAMI-jevog istraživanja su izrazili želju za zastupljenošću različitih oblika tijela u sadržaju brendova kojim se obraća svojim potrošačima. Prisutna je želja vidjeti ljude slične nama u reklamama i modnim pistama. Prihvaćanjem modela različitih veličina i oblika, industrija može srušiti pojam idealiziranog tijela i umjesto toga slaviti jedinstvenost svih pojedinaca/kupaca.
Suočavanje s ovim izazovima nije samo ključno za modnu industriju, već i za potrošače koji žele podržavati brandove koji dijele njihove vrijednosti. Kroz otvoren dijalog i promjene u pristupu, moda može postati relevantnija i odražavati stvarne potrebe i želje potrošača. Samo tako će se ostvariti prava povezanost između modne industrije i njezine publike.
O istraživanju
Rezultati istraživanja proizlaze iz anketnog upitnika kojeg je ispunilo 2.945 korisnika modne platforme GLAMI.hr. U uzorku je 83% žena, 16% muškaraca, a 1 % ispitanika se nije izjasnilo o spolu. Prikupljanje podataka provedeno je u prvih 10 dana lipnja 2023. godine.