Tržište adaptivne mode, odnosno odjeće i obuće dizajnirane za osobe s trajnim ili privremenim invaliditetom, poput ograničene pokretljivosti, spretnosti ili senzorne osjetljivosti, u porastu je i globalno i u Europi. Očekuje se da će se rast ubrzati u sljedećim godinama zbog rasta broja stanovništva i osoba s invaliditetom te sve veće svijesti i nastojanja da se poveća ponuda adaptivnog asortimana.
Pronalaženje adaptivne mode i dalje je izazov
Statistički podaci Europske unije kažu da više od četvrtine (27%) stanovništva EU27 u dobi od 16 i više godina ima laki do teški invaliditet*. U Hrvatskoj ih je oko 31%*. Upravo je toj skupini ljudi namijenjena adaptivna odjeća, odnosno ona koja nudi dodatnu funkcionalnost kako bi odijevanje bilo lakše i udobnije. Međutim, modno tržište ima svojih nedostataka – pronalaženje takve odjeće i dalje je izazov za osobe s invaliditetom, pa industrija pokušava odgovoriti na njihove potrebe, kreirajući modu koja je funkcionalna, moderna i pristupačna.
Prema podacima studije iz 2023. godine**, te je iste godine globalno tržište adaptivne mode procijenjeno na približno 14,7 milijardi eura (15,8 milijardi američkih dolara), a očekuje se da će rasti po ukupnoj godišnjoj stopi rasta (CAGR) od 8% i do 2031. doseći 27,8 milijardi eura (29,8 milijardi američkih dolara). Europi je, pritom, pripala gotovo polovica, odnosno 45,4% tržišnog udjela iz 2023., zahvaljujući prisutnosti poznatih modnih marki koji nude ovu vrstu odjeće. Adaptivna moda podrazumijeva komade čiji je dizajn prilagođen sjedenju u invalidskim kolicima, senzorski prihvatljive proizvode, komade s lakim zakopčavanjem pomoću magneta ili čička i stilove koji se mogu prilagoditi protetici ili zavojima.
Modnu industriju treba učiniti inkluzivnijom
Sve se više dionika modne industrije zalaže za inkluzivnost i dostupnost za sve, a jedna online trgovina snažno slijedi takva načela. Prije dvije godine Zalando je prvi puta u okviru svojih privatnih marki ponudio vlastitu adaptivnu kolekciju od 140 različitih muških i ženskih stilova. Adaptivna kolekcija narasla je na nekoliko stotina stilova u razdoblju od 2022. do 2023.
Ranije ove godine, Zalando je, pod svojim privatnim markama, predstavio adaptivnu sportsku kolekciju i asortiman adaptivne dječje obuće. U kreiranju adaptivne sportske kolekcije Zalando je surađivao s Ottobockom, svjetskim liderom u zdravstvenoj tehnologiji i protetici, čiji su uvidi i povratne informacije sportaša pomogli u stvaranju dizajna i odjevnih predmeta koji im najbolje odgovaraju. Istovremeno, kolekcija Adaptive kids nastala je nakon analize rezultata niza fokus grupa s roditeljima djece s teškoćama u razvoju. U drugoj polovici ove godine Zalando će pod svojom robnom markom predstaviti i adaptivni dječji tekstil i te adaptivnu obuću za žene i muškarce marke BOSS.
Daniel Rogiński, generalni direktor Zalanda za Hrvatsku i regiju srednje i istočne Europe, kaže: “Naša je misija izgraditi platformu na kojoj se svatko tko kupuje na Zalandu osjeća dobrodošlim i zastupljenim. Pronalaženje moderne adaptivne odjeće još uvijek predstavlja izazov za osobe s invaliditetom. Ponudom i širenjem adaptivne kolekcije naših privatnih, kao i drugih robnih marki, nadamo se da ćemo doprinijeti svladavanju ovog izazova i na jednom mjestu ponuditi cjenovno i veličinama raznolik izbor stilske adaptivne mode. Također, brinemo o korisničkom iskustvu te smo u našu platformu integrirali Adaptive Fashion filtere tako da kupci mogu kupovati u skladu sa svojim specifičnim zahtjevima, poput etikete koja se lako uklanja, otvora na porubu, niske prednje strane/visoke stražnje strane za invalidska kolica i magneta za jednostavno zakopčavanje i otkopčavanje.”
* European Council, 2022
** Coherent Markt Insights, 2023
Fotografije: Press