Prošle su 73 godine od dodjele prvog Oscara za najbolju kostimografiju. Znate li da je tada kategorija bila podijeljena na dvije nagrade: za crno-bijele i filmove u boji?
Roger K. Furse osvojio je prvu nagradu za ‘Hamleta’, a Dorothy Jenkins i Barbara Karinska odnijele su zlatni kipić za ‘Ivanu Orleansku’. Njihova imena ušla su u povijest, ali malo tko je doista znao za njih. S vremenom, zahvaljujući televizijskim nagradama poput Zlatnog globusa i Emmyja, kao i društvenim mrežama, situacija se malo promijenila – u korist kostimografa, naravno!
Kako je pandemija konačno svijetlo reflektora uperila na prave osobe?
Jedan od razloga jest zasigurno i pandemija. Naime, slavne su osobe na neko vrijeme prestale hodati crvenim tepisima, biti na premijerama i dodjelama nagrada, pa smo svu modnu inspiraciju i uvid u trendove dobivali s mjesta na kojem smo provodili najviše vremena – u TV serijama i filmovima, odnosno u omiljenim likovima na malim ekranima.
Izvrstan primjer za to je popularna Netflixova serija ‘Emily u Parizu’.
Nakon premijere prve sezone robne marke poput Gannija, Marca Jacobsa i Kate Spadee, kao i predmeti poput šešira i beretki, zabilježile su znatna povećanja u prodaji upravo zahvaljujući Fieldovoj kostimografiji. I druge serije, poput ‘Tračerice’ i ponovnog pokretanja ‘Seks i grada’, izazvale su veliku potražnju za odjećom koju nose glavne glumice. Njihova odjeća ne samo da oživljava trendove, već i nadahnjuje obožavatelje koji otvaraju Instagram profile posvećene stilu omiljenih likova iz serija.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Ipak, kako se kostimografski radovi slave u javnosti, oni iza kulisa često ne dobivaju priznanje koje zaslužuju. Salvador Perez, predsjednik organizacije Costume Designers Guild, kaže da su digitalni mediji pomogli ljubiteljima filma i TV-a da shvate ključnu ulogu koji imaju kostimografi.
Ugovorno dužni tajiti svoje ime izvan posla i objavljivati fotografije
Kostimografkinja Janie Bryant, koja je radila na AMC-ovim ‘Momci s Madisona’ i HBO-ovom ‘Deadwoodu’ kaže da je prvi put počela primjećivati pomak 2007. godine, kada je Vera Wang pokazala kolekciju inspiriranu kostimima iz viktorijanskog doba Deadwooda.
“To je bila prva vrsta priznanja koju sam dobila izvan filmskog posla”, izjavila je.
Slična situacija dogodila se kada su dizajneri poput Prade počeli izdavati kolekcije inspirirane 60-im godinama prošlog stoljeća u vrijeme emitiranja ‘Momaka s Madisona’ (2007. – 2015.).
No, iako su platforme poput Instagrama pomogle kreatorima da dobiju više priznanja, to je dovelo i do mnoštva stranica koje predstavljaju odjevne kombinacije, a to je nešto što je dizajnerima kostima često zabranjeno činiti.
Naime, dok profili poput @madmenstyles i @everyoutfitonsatc prikupljaju tisuće sljedbenika, mnogi kostimografi ugovorno su dužni držati svoje ime izvan posla ili im je zabranjeno objavljivati fotografije iza scene iz produkcije.
“Kad potpišemo ugovor, često nam je zabranjeno objavljivati slike na Instagramu”, kaže Perez. “Dakle, produkcije omogućuju obožavateljima da profitiraju na poslu koji radimo.” Iako računi poput @justlikethatcloset često pripisuju zasluge za izgled – u slučaju And Just Like That…, Molly Rogers i Danny Santiago-Perez kaže da bi kostimografi “doslovno mogli biti otpušteni zbog onoga što rade obožavatelji”.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
‘Krađe’ ideja za kostime iz popularnih serija
Prošle je godine Costume Designers Guild pokrenuo kampanju #CreditCostumeDesigners kako bi potaknuo studije da kreditiraju kostimografe i dobiju odštetu kad god njihov rad na kraju inspirira nečiju kolekciju odjeće. U lipnju je hashtag postao aktivan kada je Disney izdao kolekciju inspiriranu ‘Cruellom’ s modnim brendom ‘Rag & Bone’. Prema Varietyju, kostimografkinja filma Jenny Beavan nije znala za liniju prije njezina objavljivanja. “Jednostavno sam bila užasnuta”, kazala je Beavan.
Ovo nije prvi put da kostimografkinji nisu pripisane zasluge, da nisu konzultirani ili plaćeni za kolekciju temeljenu na njihovom radu. “Filmski studiji zarađuju tisuće dolara od kostima koje dizajniramo, a mi za to ne primamo naknadu”, kaže Perez i dodaje: “Bili bismo sretni čak i ako nam samo daju priznanje, iskreno.”
Kao odgovor, Rogers i Santiago stvorili su vlastiti račun posvećen ponovnom pokretanju ‘Seks i grada’, za koji Perez kaže da se zalagala i glumica i izvršna producentica Sarah Jessicu Parker. Instagram profil @andjustlikethatcostumes bilježi zakulisne trenutke između glumačke ekipe i dizajnera prije nego što su glumice stigli fotografirati iz Getty Imagesa, nudeći natuknice o tome kavu ulogu kostimi igraju ulogu u priči.
Stvari se ipak polako okreću na bolje
Iaok, Bryant je preuzela odgovornost za svoj rad. Iako računi poput @madmenstyles dokumentiraju i analiziraju njezin rad na seriji ‘Momci s Madisona’, Bryant koristi vlastiti Instagram račun, @costumedesignerjaniebryant, kako bi obožavateljima prikazala svoj rad na serijama poput ‘Zašto žene ubijaju’, ‘Deadwood’ i ‘Posljednji tajkun’.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Društvene mreže su odličan način koji kostimografi mogu koristiti kako bi osnažili sebe i svoj rad. Kako se profili kostimografa profiliraju uz pomoć društvenih medija i zaljubljenika u modu, lakše će ubrati plodove svojih radova. No, dok to ne učine, obožavatelji će nastaviti izrađivati vlastite profile i stjecati puno veću popularnost, a time i potencijalnu zaradu.