Kao i svaku večer prije spavanja listala sam društvene mreže i odjednom sam vidjela da je netko na Instagram priči repostao objavu kozmetičkog brenda Nivea. Iskreno, brzo sam je prešla, ali su mi poznate boje kockica upale u oči, pa sam se vratila natrag. I imala sam što vidjeti. Možda bi smirenije išla spavati da se nisam vratila, ali što je – tu je.
Skida sve osim suza
Jutros sam ponovno ušla na Instagram i gotovo da nema osobe koja nije izrazila svoje mišljenje o fotografiji koju je pustila Nivea. Ako još niste vidjeli fotografiju, ona prikazuje ženu koja na licu ima našminkane crveno-bijele kockice pokraj koje stoji fotografija Niveine micelarne vode i rečenica “Skida sve osim suza” i prikazan je rezultat 3:0 koji se odnosi na pobjedu Argentine nad Hrvatskom na Svjetskome nogometnom prvenstvu.
View this post on Instagram
Iako je Niveina fotografija privukla najviše pozornosti, oni nisu jedini brend koji se na ovaj način izrugao našoj nogometnoj reprezentaciji na gubitku utakmice protiv Argentine. Isto to je prije nekoliko dana napravio i Ryanair, samo što ta fotografija nije u tolikoj količini postala viralna na društvenim mrežama.
View this post on Instagram
Korištenje taktike ponižavanja
Da se razumijemo, nije Hrvatska jedina koja je pretrpjela ovakav način izrugivanja/šale, nazovite to kako hoćete. Od samog početka natjecanja, a posebice otkako se Svjetsko nogometno prvenstvo bliži kraju, na razne načine se prikazuju rezultati utakmica, a isti su najčešće izrugujući. Istina, mnogi su to vidjeli i prije, ali ih nije dotaknulo jer se nije radilo o njihovoj zemlji, u ovom slučaju o Hrvatskoj.
Za komentar o ovakvom načinu promoviranja svojih proizvoda zamoli smo doc.dr.sc. Nikolinu Borčić, komunikacijsku stručnjakinju iz područja brendinga.
“Nivea i Ryanair koriste taktiku unižavanja / ponižavanja jer Hrvatsku stavljaju u poziciju ‘underdoga’ sirotog jadnika koji je ‘pomislio da bi mogao doći do vrha, no nije mu uspjelo’. Svima poznate asocijacije (hrvatske kockice; hrvatski uspjeh) se brišu, i to na vrlo bizaran, prosječan i svakodnevan način – relativno jeftinom micelarnom otopinom te dječjom gestom beljenja, odnosno ruganja, kakvu je Nicolas Otamendi pokazao nizozemskom timu na kraju utakmice.
Ta se gesta veže uz vrtički način ruganja – poruka iz tih asocijacija je da nismo postigli niti da nas se dostojanstveno ‘izbriše’ te ‘provocira’ nego na jeftin, odnosno vrtički način. I to je bizarna taktika zlorabljenja nacionalnog identiteta u svrhe ponižavanja te stjecanja profita na tome”, ističe Nikolina Borčić.
View this post on Instagram
Vodi li ovo kulturi otkazivanja?
Kada se brendovi igraju s ovakvim objavama, trebali bi biti spremni na razne reakcije, kako one dobre, tako i loše. Logično, Hrvati su ljuti i ostavljaju svakakve komentare ispod objava navedenih brendova. Koliko je u redu na izrugivanje odgovarati izrugivanjem, sami prosudite, ali mi mislim da svi brendovi moraju malo pažljivije komunicirati svoje proizvode. Internet je sam po sebi svijet u kojem provodimo puno i previše vremena u danu, pa smatram da bi se barem mogao koristiti u svrhe poticanja ljubavi, zajedništva i mira, a nikako pozivati na izrugivanje, mržnju i negativne riječi.
Naravno, ono što se sada može dogoditi jest kultura otkazivanja ovih brendova, barem neko vrijeme i od strane određenog broja građana. Ovo je područje jako klizav teren, posebice u 2022. godini kada se ljudi uvrijede i na mnogo manje od navedenih, očitih izrugivanja. Veliki brendovi koje prate milijuni na društvenim mrežama bi trebali svoju komunikaciju koristiti za edukaciju, širenje ljubavi i zajedništva, a ne za spuštanje nekoga i/ili nečega. Zato bi trebali i nekoliko puta razmisliti što ide van, a što ne. Ne kažem da je lagano, jer nekima su neke stvari smiješne, a iste su drugima uvredljive, ali zato treba biti oprezan. Kao što trebaju biti oprezni oni veliki, moramo i mi kao pojedinci.
Educirajmo jedni druge i ukažimo na pogreške
Uđete li u bilo koje komentare ispod bilo kojeg članka, velika je šansa da ćete se šokirati količinom mržnje, omalovažavanja i izrugivanja bilo o novinaru koji je pisao tekst ili o temi članka. Komunikacija je jedan začarani krug i ove objave su pravi primjer toga. Ako pogledate komentare ispod gore navedenih objava, druge strane (u ovom slučaju pobjedničke države) podržavaju izrugivanje i uvrede, a samim time im podižu popularnost na društvenim mrežama i potiču daljnje stvaranje takvih objava. Nikada se ne treba tuđoj nesreći radovati i na istoj pokušati zaraditi ili se promovirati.
Uvrijeđenost je u ovom trenutku poprilično logičan osjećaj, posebice jer je riječ o nacionalnom ponosu koji je sada na vrhuncu u našoj državi i momcima koji su trenutačno heroji države. A mi kao zajednica trebamo osuditi ovakvu komunikaciju, ali isto tako ne komunicirati istim tonom, već objasniti i educirati zašto ovo nije uredu. Ne nužno prema nama, već prema svima. Ako drugi šire mržnju, nemojmo i mi. Pokušajmo biti veći ljudi i bolje komunicirati. Znate kako se kaže, sve se u životu vrati, na ovaj ili onaj način.
Spremni smo za utakmicu i ponosni na naše momke bez obzira na rezultat. Vidimo se u nedjelju na dočeku. I ne zaboravite, ostavljajte lijepe komentare, svima! 🙂