Četvrtak, 20 ožujka, 2025

Mixer jednog imidža: Brutalna laž Belle Gibson: Kako prevariti ljude dobrim pričanjem priča

Ova je priča važna za ispričati jer upozorava na to koliko je ključno kritički preispitivati kome vjerujemo i zašto. Posebno kada nam netko nudi jednostavna rješenja za složene probleme

Priče nas osvajaju, čak i kad su lažne. Priče o uspjehu – glamurozne, uvjerljive, savršeno upakirane zvuče dobro pa nerijetko utječu na mišljenja o sebi i drugima, na odluke i ponašanja. Neke priče prolaze pritom bolje od drugih. Kad osoba stvara i prikazuje kroz imidž svoju priču, uvjeravanje uglavnom nije očito već se skriva u strategijama i detaljima. No, ništa ne traje zauvijek.



Pomno osmišljene konstrukcije, ali ipak lažne, postaju vidljive tek nakon što se raspadnu. Pa kao u slučaju strukture priče koju ovdje analiziram Netflix ispriča priču – kroz serijal o Belli GIbson. O njoj je sjajan tekst napisala Ana Pecotić za Elle (Apple Cider Vinegar i iluzija kretanja od nule), a ovdje evo par tehnika storytellinga koji su obvezni sastojci priča o promjenama – i stvarnih i lažnih priča. Ako ne volite spojlanje, preskočite tekst – jer ga bez spoiler alerta ne mogu napisati.

Školski primjer obmanjujućeg pripovijedanja

Priča Belle Gibson je školski primjer obmanjujućeg pripovijedanja – toliko uvjerljiva da su joj milijuni povjerovali. Njezina tvrdnja da je izliječila neizlječivi tumor na mozgu zdravom prehranom nije samo bezočno brutalna laž, već i savršeno oblikovan narativ.

Prvi nužan sastojak takve priče je uloga junaka, heroja, osobe koja je prošla kroz težak period, ali je ipak uspjela i sada živi ”novu snažniju verziju sebe”. Belle Gibson u priči je odigrala ulogu junakinje koja prolazi kroz patnju kako bi na kraju pronašla spasenje. Izgradila je imidž mlade majke koja se nije pokorila konvencionalnoj medicini, već je sama pronašla put do izlječenja. Stala je nasuprot sustavu i postala simbol nade. A nada se uvijek dobro prodaje – jer ljudi ne traže samo rješenja, već priče koje im omogućuju da u njih vjeruju.

Potom, ključna strategija pričanja priče su emocije. Činjenice su često suhoparne, emocije pokreću ljude. Belle Gibson je to i znala. Njezina priča prikazana je kao emotivan vrtlog straha od smrti, borbenog duha i majčinske ljubavi, a ne niz tvrdnji o stanju stvari. Ljudi su povjerovali suzama, toplini i osobnoj priči. Jer, na kraju, emocije brišu potrebu za činjenicama.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Belle Gibson // THE WHOLE PANTRY (@healing_belle_)

Jednostavno rješenje za ozbiljan problem

Treća strategija je jednostavno ispričana priča. Mnogi zapravo ne vole složene odgovore, pogotovo kada se suočavaju s teškim bolestima. Belle Gibson ponudila je upravo ono što su mnogi željeli čuti – jednostavno rješenje za ozbiljan problem. Umjesto teških medicinskih tretmana, njezina priča nudi put ozdravljenja kroz super-hranu i pozitivne misli. Čudesno rješenje je bilo privlačno jer je zvučalo lako i prirodno. Promjena bez velike boli, odricanja i strpljenja.  A kada se ponudi izlaz koji ne traži veliku žrtvu i rad, već samo promjenu perspektive – ljudi su očito brže spremni povjerovati.

I četvrta, ključna strategija ovog storytellinga je princip stvaranja zajednice ”pratitelja” koji vjeruju, podržavaju i dalje šire tu priču. Kako je zajednica pratitelja Belle Gibson rasla, tako je i njezina priča postajala sve uvjerljivija. Sljedbenici, influenseri i mediji preuzimali su njezinu verziju stvarnosti, dijelili je i pojačavali do točke u kojoj se činila neupitnom. Digitalni efekt snježne kugle odradio je svoje – lajkovi, svjedočanstva i viralni sadržaji učinili su priču stvarnom u očima onih koji su željeli vjerovati.

Osobni imidž je bio njezin proizvod

Idemo dalje. Lik Belle Gibson savršeno se poklopio sa željenim učinkom priče – osobni imidž je bio njezin proizvod, čudo s kojim su se ljudi identificirali. Bella Gibson, mlada, blistavo zdrava i inspirativna osoba je likom i (ne)djelom svjedočila uspješan rezultat teške priče. Predstavila se  kao moderna mučenica, pažljivo kreirajući imidž kroz intimne objave na Instagramu i nastupe u kojima je zračila skromnošću i mudrošću. Šta je je – prava personifikacija ”proizvoda” koji je prodala tržištu. Za nju stvarno nije vrijedila narodna poslovica – u postolara najgore cipele.

I za kraj, još jedna zanimljiva i važna strategija storytellinga u svrhu samoprikazivanja koju često koriste manipulatori. Priča  Belle Gibson bila je toliko uvjerljiva jer je stvarala i moralni pritisak. Oni koji su njezin lik i priču dovodili u pitanje ispali bi neprikladnima, ignoriralo ih se – jer kako pobogu mogu kritizirati arhetip ”voljenog vođe”. Bešćutni provokatori u očima sljedbenika. Savršena strategija Belle koja je tako implicitno natjerala ljude da se osjećaju loše ako ne prihvate njezinu priču. Takvom strategijom manipulatori najviše zarađuju – bez obzira je li moneta novac, moć, položaj ili utjecaj u nekoj skupini.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Andy Taylor (@andy_taylor_acs)

Lažno pripovijedanje djeluje

U konačnici. Lažno pripovijedanje djeluje. Ljudi nasjedaju na priče i nose nečiji uspjeh. Ali laž ne traje zauvijek. Laži Belle Gibson su remek-djelo narativne manipulacije, naravno do pada, ali su i pokazale kako je lako izgraditi uvjerljivu iluziju. Što je za naše doba, doba samo-prikazivanja, posebno moćna škola. U konačnici, ova je priča primjer brutalne emocionalne eksploatacije, a prava tragedija leži u činjenici da je prevarila stvarne pacijente.

Ljudi koji se bore s rakom ili imaju bližnje koji pate, hvataju se za svaku nadu. Konvencionalna medicina često je nemilosrdna – nuspojave su teške, a prognoze ne ulijevaju uvijek optimizam. Kada se tada pojavi mlada, blistava žena i izjavi: „Izliječila sam se sama, bez kemoterapije!“, to zvuči kao čudo. A svi mi negdje u dubini želimo čudo kad smo u teškoj, životno teškoj situaciji.

Sve u svemu, nadam se da su ovakvi primjeri brutalnih lažnih konstrukcija rijetki, a ova je priča važna za ispričati jer upozorava na to koliko je ključno kritički preispitivati kome vjerujemo i zašto. Posebno kada nam netko nudi jednostavna rješenja za složene probleme.

Naslovna fotografija: Screenshot yotube

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime