Subota, 12 listopada, 2024

Squid Game – brutalnost krajnjih suprotnosti kao zlatni rudnik profita

Serija brutalno dekonstruira ljudsku priliku u konzumerističkim i konkurentnim okolnostima velikog siromaštva i velikog bogatstva. No, kakve će posljedice ostaviti na idejama mladih ljudi, to ćemo tek vidjeti

“Zabranila sam Bruni danas TikTok”, kaže mi kolegica uz prvu kavu. I prije nego sam krenula pitati zašto, nastavlja: “Uhvatila sam ga kako s Nikijem i Marijem iz razreda komentira neko vađenje crijeva iz mrtvog čovjeka, pa onda spremanje izvađenih organa iz mrtvih tijela u male prozirne vrećice, znaš, kao one moje za zamrzivač.”



Navodno je to netko iz razreda vidio u petoj epizodi te Squid Game serije. Izgleda da su “snimili” scenu dok su starci gledali i povezali s izazovima na TikToku. “Zamisli, ti novi klinci će, kako je krenulo, uskoro umjesto ‘ideš mi na živce’ slati gif  na kojem ‘crveni maskirani gejmer’ vadi crijeva luzeru-mrtvacu. Ili što će već uskoro biti neki brutalan hit  (…)”, ne zaustavlja se kolegica “nabrajati”.

Odvratna ogoljena bešćutnost 

U svakom slučaju, Bruno zasad može zaboraviti TikTok i izazove koji su inspirirani scenama iz serije. No, naočigled je to odvratno i brutalno iživljavanje nad ljudima, koje je zamaskirano u dječju igru, postalo main topic na kavama, platformama, posvuda. Fascinantno i/ili zastrašujuće, ali korejska serija Squid Game uskoro bi uistinu mogla srušiti sve rekorde u streamingu.

Serija utjelovljuje antipod nevinosti (dječje igre) i brutalnosti (bešćutno ubijanje, bez sekunde promišljanja), u timu s uprizorenjem još jedne dualnosti životnih perspektiva – odvratna ogoljena bešćutnost  (nabacana mrtva tijela, tragovi krvi ubijenih posvuda, sivilo) se isprepliće s kreativnošću (jedinstvena i šarena estetika, veliki setovi replika iz igrica, crvene maske-odore čuvara i pomagača i dr.).

E sad, zašto se serija toliko gleda. Netko se navukao na brutalnost i odvratnost, netko na društvenu alegoriju besprizorne borbe najsiromašnijih i najbogatijih. Siromašni su zarobljeni okovima dugova, spremni su doslovno na smaknuće ne bi li se izvukli s dna. Bogati su brutalno bogati, pa time naočigled i mrtvi duhom te ih “pali” očito jedino ljudska patnja, okrutnost i bijeda na najjače. Jer zašto bi inače financirali te gledali  tu bolesnu i brutalnu igru u kojoj se ljudima aktivira i zadnji instinkt nagona za preživljavanje (doduše ti bogati su u seriji prikazani sporedno).

Hashtag na TikToku ima oko 35,4 milijarde pregleda

Onaj koji uspije i preživi u igri, zaradit će cca 33 milijuna eura. A to je ujedno i oživotvorenje underdoga, mita u kojem gubitnik postaje na kraju pobjednik, o čemu sanjaju mnogi. Vjerojatno se zato i mogu identificirati s nekom razinom priče. Neki treći gledaju  seriju, jer eto svi, ali baš svi, pričaju o njoj. Pa kad svi pričaju o njoj, mora biti nešto u tome (klasična propagandna zamka).

Evo nekoliko zanimljivosti vezao uz tu gledanost. Zabilježen je rast potražnje od 481% za gledanjem serije, hashtag #squidgame na TikToku ima oko 35,4 milijardi pregleda. Serija je dosegla broj jedan na Netflixovim streaming ljestvicama u 66 od 83 zemlje. Jedan korejski internetski operater je tužio Netflix jer se zbog gledanja serije njegova mreža znatno usporila. Ima toga još.

Ukupno pobjednik može osvojiti oko 33 milijuna eura. No, catch 22 je eliminacija sudionika koji ne uspijevaju ostvariti cilj u igri. Eliminirani ne idu kući, nego ih doslovno eliminiraju. Odmah, brzo i bez imalo promišljanja

Nagrada od 33 milijuna eura

Ukratko evo i o sadržaju. Radnja se uglavnom odvija u Ssangmun-dongu (siromašan i zapušten dio Seula) te na udaljenom otoku, nepoznatog imena. Okvir serije je set dječjih igara (stare, tradicionalne i poznate igre) u kojem sudjeluje početno 456 igrača, redom su to prezaduženi, očajni ljudi kojima je to jedina nada za spas. Pobjeda u setu igara, naime, donosi golemu novčanu nagradu. Na početku se za svakog od 456 igrača stavlja po 100 milijuna vona u golemu kasicu prasicu. Ta golema kasica prasica visi sa stropa skladišta u kojem natjecatelji spavaju, jede, druže se (što god da to “druženje” značilo).

Ukupno pobjednik može osvojiti oko 33 milijuna eura. No, catch 22 je eliminacija sudionika koji ne uspijevaju ostvariti cilj u igri. Eliminirani ne idu kući, nego ih doslovno eliminiraju. Odmah, brzo i bez imalo promišljanja. Pogreška i neuspjeh je u tim igrama sigurna karta za brzu smrt te paljenje tijela potom.

Serija je prvotno trebala biti film

Redatelj Hwang Dong-hyuk namjerno je odabrao igre iz djetinjstva koje su povezane i lako razumljive. Primjer je prva igra Red Light, Green Light u kojoj je robot koji detektira kršenja pravila igre. Robot je napravljen po uzoru na djevojčicu iz dječjih udžbenika. Nakon što robot detektira “kršenje pravila”, iste sekunde tu osobu hladno “kokne” snajperom. I tako se iz runde u rundu (ukupno ih je šest) igra nova igra. Ona golema kasica-prasica na stropu s novcem kao podsjetnikom na potencijalan dobitak ima tako ulogu ključnog motivatora u pozadini ljudskih aktivnosti.

Hwang Dong-hyuk je scenarij za Squid Game počeo pisati 2008. godine, završio ga je godinu kasnije. Prvotno je to trebao biti film, no nije uspio osigurati budžet, jer su potencijalni ulagači smatrali da je radnja previše složena i nedovoljno komercijalna. Scenarij je stavio “na čekanje”, a u međuvremenu je napravio filmove Silenced (2011.), Miss Granny (2014.) i The Fortress (2017.) Deset godina nakon završetka priče o Squid Gameu, pojavio se Netflix i dalje sve znamo.

Glumica/manekenka Jung Ho-yeon ima dnevno oko novih milijun pratitelja, (više od 19 milijuna pratitelja trenutačno), a u međuvremenu ju je Louis Vuitton imenovao za novu ambasadoricu

Veliki utjecaj serije

Hype je snažan, utjecaj je velik. Glumci Lee Jung-jae i Park Hae-soo u tri su dana na Instagramu stekli novih 750 tisuća pratitelja (i to u roku od jednog dana od prvog IG posta). Glumica/manekenka Jung Ho-yeon ima dnevno oko novih milijun pratitelja, (više od 19 milijuna pratitelja trenutačno), a u međuvremenu ju je Louis Vuitton imenovao za novu ambasadoricu te robne marke. Paralelno se sve češće može čuti zabrinute učitelje kako govore o utjecaju na učenike zbog TikTok euforije.

U seriji se nagonska borba za preživljavanjem događa se na nevinom dječjem igralištu. Sve tako postaje i upečatljivo i emocionalno, a onda i veliki mamac za publiku diljem svijeta. Serija brutalno dekonstruira ljudsku priliku u konzumerističkim i konkurentnim okolnostima velikog siromaštva i velikog bogatstva. No, kakve će posljedice ostaviti ta serija na idejama mladih ljudi, poput Bruninih prijatelja s početka teksta, to ćemo tek vidjeti.

Možda će ta djeca, koja svijet promatraju kroz gejmerske vizure, postati suosjećajnija i manje agresivna (jer će im ta brutalnost biti too much). No, jednako tako je moguć utjecaj na poticanje otuđenosti od drugih ljudi te hladnoće u eliminiranju onih koji im smetaju na putu do uspjeha.  Vidjet ćemo. Nadam se da pretjerujem.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime