Na papiru i na gotovo svaki drugi zamisliv način, Frances McDormand filmska je zvijezda. Već dugo vremena smatra se jednom od najvećih živućih glumica. Osvojila je šest nominacija za Oscara i dvije pobjede tijekom svoje četiri desetljeća karijere.
Udana je za filmskog producenta, tekstopisca, scenarista i redatelja Joela Coena, jedna od njezinih najboljih prijateljica je glumica Holly Hunter, a ono po čemu je Frances poznata jest i to što uvijek izgleda kao da se zabavlja više od svih na crvenom tepihu.
Nikad traženija i nikad cjenjenija glumica
Pa ipak, zadnja riječ koju bi McDormand vjerojatno koristila da opiše sama sebe jest slavna osoba. Jednom prilikom je izjavila da, osim ako ne nastupa, ‘ne želi biti događaj u nečijem danu’. Možda joj slava nije bila cilj, ali ova 63-godišnjakinja nikad nije bila više tražena.
Na 73. dodjeli Oscara, osvojila je nagradu za najbolju glavnu glumicu u intimnoj drami Chloé Zhao ‘Nomadland’, a Francescina specijalnost uvijek je bila njena povezanost s likovima. Čak i kad su njezini likovi neobični (Raising Arizona), prezirni (Spaliti nakon čitanja) ili blesavi (Fargo), svaku ulogu zasniva na istinitosti. McDormand vas tjera da vjerujete kako je svaka osoba koju glumi čovjek od krvi i mesa – koji nastavlja živjeti svoj život i kad kamere prestanu snimati.
Brojne su uloge u kojima je ostavila neizbrisiv trag, ali ako baš moramo birati top 10 najboljih, onda smo se odlučili za sljedeće izvedbe!
1/ Suvišna okrutnost (1984)
Uloga supružnice koja vara u redateljskom debiju braće Coen izvorno je ponuđena Holly Hunter, McDormandovoj kolegici iz Yale School of Drama. S obzirom na to da nije mogla prihvatiti ulogu, Hunter je pozvala McDormand na audiciju za film koji govori o ljubomornom vlasniku salona koji unajmljuje ubojicu da ubije njegovu suprugu i njenog ljubavnika. Nakon impresivne prve audicije, redatelji su bili uvjereni da su pronašli svoju glavnu glumicu, ali McDormand je odbila poziv, objasnivši da je u trenutku kada su tražili da dođe na daljnji dogovor morala pogledati debi svog dečka u sapunici.
“Nitko nikad ne kaže tako nešto kad im ponudite posao”, rekao je Joel Coen. “To nam se jako svidjelo. Bilo je tako besmisleno – upravo ono što smo željeli za Abby.”
Suvišna okrutnost obilježit će McDormandin filmski debi i njezinu prvu od mnogih suradnji s budućim suprugom Joelom Coenom. Njih dvoje zbližili su se snimajući u Austinu nakon što je McDormand od svog redatelja zatražila neke preporuke za knjigu. Coen joj je poklonio set klasičnih potboilera autora poput Raymonda Chandlera i Jamesa M. Caina, uključujući Poštar uvijek zvoni dvaput.
“Pročitala sam je i bila je to jedna od najseksi knjiga koje sam ikad pročitala”, rekla je McDormand. “Nekoliko noći kasnije pitala sam ga ‘Želiš li doći i razgovarati o knjizi?’ I došao je. Zaveo me književnošću.”
2/ Mississippi u plamenu (1988.)
Pomalo temeljen na ubojstvima nekoliko aktivista za građanska prava tijekom kampanje za Ljeto slobode 1964. godine, Mississippi u plamenu prikazuje naknadnu istragu FBI-aja. S obzirom na to da su lokalne vlasti vrlo korumpirane, a zajednica nespremna na suradnju, kriminalistička drama prati dva agenta – Genea Hackmana i Willema Dafoea – čiji je zadatak srušiti odgovorne članove Ku Klux Klana.
Namjere filma bile su vrijedne divljenja pa je 1988. zaradio sedam nominacija za Oscara. McDormand je prvu nominaciju postigla glumeći gospođu Pell, frizerku udanu za nasilnog gradskog šerifa koji na kraju postaje vrijedan saveznik agentima FBI-a. Uloga je rani dokaz McDormandine sposobnosti da izvuče genijalnost čak i iz sporednih likova.
3/ Darkman (1990)
Godinama prije nego što je Sam Raimi svojom trilogijom Spider-Man otvorio novo doba za franšizno snimanje filmova, redatelj je stvorio vlastitog superheroja. Dijelom iz stripovske akcije, dijelom iz jezive horor emisije, Darkman slijedi dobro odgojenog Peytona Westlakea, znanstvenika koji se bavi umjetnom ljudskom kožom (glumi ga Liam Neeson), po kojem se prolije otopina kad mu skupina gangstera uništi laboratorij. Preživjevši incident s teškim opeklinama i novootkrivenom super snagom, ponovno se pojavljuje kao maskirani tip koji se želi osvetiti.
McDormand je ponovno izvrsno odglumila, ovaj put Westlakeovu rastrojenu bivšu ljubavnicu, snažnu odvjetnicu koju je Raimi naknadno unio u scenarij, nakon što su ga kritizirali zbog postupanja sa ženama u svojim filmovima. Uloga je prilično standardni arhetip “djevojke u nevolji”, ali McDormand joj dala borbenu crtu koja je posebno uočljiva kad se prebacuje iz jedne opasne situacije u drugu.
4/ Fargo (1996)
McDormand je osvojila svog prvog Oscara za ulogu trudne šefice policije u Fargu, mračnoj komediji braće Coen o zavjeri i otmici koja izmiče kontroli. U filmu preplavljenom nasilnim kriminalcima i manipuliranim poslovnim ljudima, Marge Gunderson svjetionik je moralnog autoriteta. Govoreći s naglaskom iz Minnesote koji svako “yeah” pretvara u “yah”, ovo je jedna od McDormandinih najinspirativnijih uloga.
“Izgledala sam poput ogromne gromade vani u snijegu, koja se mota okolo”, našalila se o izgledu svog lika. Nosila je protetske grudi i umjetni trudnički trbuh prepun ptičjih sjemenki kako bi joj fizički olakšao ulogu Marge.
“Joel mi je rekao ‘Znaš, lik ne mora biti toliko neprivlačan kao što je praviš’, ali ja baš volim kako izgledam kao Marge”, izjavila je Frances jednom prilikom.
5/ Korak do slave (2000)
Korak do slave prati 15-godišnjeg glazbenog novinara koji je dobio zadatak da intervjuira rock bend u usponu za časopis Rolling Stone. McDormand je dječakova majka Elaine, jakog karaktera i prepuna ljubavi. Ona je tip mame koja će pustiti svog sina da slijedi svoje snove po cijeloj zemlji – ali također će mu ostaviti poruku kod hotelskog službenika (“Ne uzimaj drogu!”).
McDormand je jednom prilikom izjavila kako je uglavnom izbjegavala glumiti mame. Već je u stvarnom životu imala dijete i nije je zanimalo istraživati ulogu koju je tako temeljito poznavala. “Nema puno kompliciranih, dobro zaokruženih, trodimenzionalnih majčinskih dijelova”, rekla je. “Elaine nije neka ludnica. Zaista je fascinantna žena. I nije često da upoznam majku redatelja.” S obzirom na to da je ovo poluautobiografski film redatelja Camerona Crowea došlo je do poznanstva između majke redatelja i glavne glumice.
Croweova majka smjela je na snimanje uz uvjet da ne smeta McDormand ili da je pokušava na bilo koji način savjetovati o njezinoj izvedbi. Pa ipak, u roku od 10 minuta od dolaska Alice Crowe, prišla je glumici i rekla: “Smatram da je lik pomalo kreštav. Nadam se da je ne namjeravate glumiti na takav način.” Frances joj je odgovorila: “Alice, to nećeš biti ti, a neću ni ja. Bit će to netko drugi.”
6/ Laurel Canyon (2003)
U jednoj od svojih najživljih izvedbi, McDormanda glumi Jane, slobodoumnu producenticu glazbe čiji su najveći užitak pušenje trave i mršavljenje. U središtu radnje je njezin komplicirani odnos sa sinom (Christian Bale) i njegovom djevojkom (Kate Beckinsale).
Film nije dobio veliku pozornost kad je izašao, a o njemu se rijetko raspravljalo u godinama nakon. No, troje je glumaca u njemu pokazalo svoje velike talente. Iako se na prvu tako čini, McDormand ipak ne prikazuje Jane kao neku tragičnu boemsku osobu koja je zaglavljena u prošlosti. McDormand izvrsno glumi ženu u četrdesetima koja uživa u seksualnosti i mladim ljubavnicima i shvaćate je u potpunosti, a u isto vrijeme suosjećate s njezinim sinom koji često mora sređivati stvari koja ona zakuha.
7/ Prijateljice pune love (2006)
Film prati grupu žena čije se cijeloživotne veze ispituju kako razlike u njihovim financijskim razredima postaju sve dublje. Među prijateljima su mama koja ostaje od kuće i živi od skrbničkog fonda (Joan Cusack), TV spisateljica udana za arogantnog kretena (Catherine Keener) i njihova samohrana prijateljica koja čisti kuće (Jennifer Aniston).
McDormand je posebno urnebesna kao Jane, modna dizajnerica koja sumnja da je njezin suprug možda homoseksualac. Sklona vrištanju na nepoznate ljude i zbijanju neprimjerenih šala, glumica je utjelovila lik prijateljice na kojeg uvijek možete računati da će vam reći sve onako kako jest. Samo morate paziti kamo je vodite u javnosti.
8/ Spaliti nakon čitanja (2008)
Crna komedija prati dvojicu zaposlenika teretane, koji nailaze na CD koji sadrži ono što pogrešno identificiraju kao tajne vladine dokumente. Pokušavajući profitirati od materijala, njih dvoje se upuste u niz nezgoda zbog kojih završavaju u opasnom društvu.
McDormand glumi podlu ženu koja pokušava iznuditi novac iz CIA-e kako bi mogla financirati razne postupke iz snova. Neočekivani izvor nadahnuća dobila je iz slučaja Linde Tripp, državne službenice u slučaju Lewinsky-Clinton. Nakon što je seksualni skandal izbio u središte pozornosti javnosti 1998. godine, Tripp je prošla potpunu preobrazbu, koju su pak braća Coen proučaval izrađujući lik za film.
9/ Tri plakata izvan Ebbinga, Missouri (2017)
Dvadeset i jednu godinu nakon što je dobila prvog Oscara za najbolju glumicu, McDormand je osvojila drugog Oscara glumeći ožalošćenu majku odlučnu da izvrši pritisak na lokalnu policiju da riješi slučaj ubojstva svoje kćeri. Podjednako kontroverzan u obradi rasnih tema, kao i hvaljen zbog autentičnog prikaza tuge, film je prikazao zastrašujuće dobru izvedbu McDormand.
Tražeći od svake nominirane žene u svakoj kategoriji da ustanu na ceremoniji dodjele Oscara 2018., McDormand je iskoristila svoj trenutak u središtu pozornosti kako bi potaknula veću raznolikost u filmskoj industriji.
“Pogledajte oko sebe, dame i gospodo, jer svi imamo priče i projekte koje trebamo financirati”, izjavila je. “Ne razgovarajte s nama o tome na zabavama večeras. Pozovite nas u svoj ured za nekoliko dana ili možete doći kod nas, što vam više odgovara, i mi ćemo vam reći sve o njima.”
10/ Nomadland (2020)
Za glumicu kojoj je cilj od početka karijere bio pronaći emocionalnu istinu u svakom liku koji glumi, Nomadland je McDormand ponudio jedinstvenu priliku. Osobno se opredijelila za prava na znanstvenu knjigu Jessice Bruder o izgubljenoj generaciji baby boomera koji putuju širom zemlje u kamperima.
Film je režirala Chloé Zhao, a u njemu s pojavljuju nomadi iz stvarnog života koji pružaju dodatnu emociju filmu. Ipak, McDormand, dvostruka dobitnica Oscara i neporeciva filmska zvijezda, besprijekorno se uklapa u svaki kadar. Iako je njezin lik možda izmišljen, svaka minuta glumčine izvedbe kao Fern, žene koja u Velikoj recesiji izgubi sve i odluči živjeti svoj život u kombiju, zvuči istinito. I zato ne čudi da je za svoju ulogu nagrađena Oscarom!