Ponedjeljak, 23 rujna, 2024

Kritika animiranog filma: Orion i mrak: Trijumf mašte crtića poput ‘Malog princa’ za nove generacije

'Orion i mrak' ima veliki potencijal prerasti u franšizu, edukativni i pedagoški koristan psihološki alat jasan klincima ispunjenih strahovima, kako se lagodno rješavati istih

Kategorije crtića za sve uzraste remek djelima poput ‘Up’ (Čudesa) ili ‘Soul’ (Duša) dobile su nove dimenzije kročenja svijetom maštovitosti. Otkad su scenaristi i producenti zajedno s ostatkom kreativnog tima podigli ljestvice disneyevskih očekivanja, počevši ih postavljati sve više i više, animirana se vremena bitno mijenjaju. Dramaturški, animacijski, produkcijski oživljavajući likove na način kako im ‘papirne’ karakterizacije usmjerene samo na akciju dotad nisu ostavljale prostora, crtići tipa ‘Orion i mrak’ pomiruju svoju utilitarnost na daleko više slojeva i razina osim samo zabavnoj..

Na sličnim tragovima kreće se novi Dreamworksov crtić za sve generacije.

Nježna i psihološki kvalitetno postavljena, maštom prošarana priča o lišavanju dječjih strahova, projekcija, psihoza, življenja života na način kako nas drugi vide.

Iz perspektive zbunjenog i nesigurnog introverta osnovnoškolca Oriona, njegova susreta i suočavanja s Mrakom i drugim čudesnim bićima poput Nesanice, Tišine, Slatkih snova, Svjetla, Neobjašnjivih zvukova, sjajni scenarist Charlie Kaufmann (Being John Malkovich, Adaptacija, Eternal Sunshine Of The Spotless Mind) i redatelj (I`m Thinking Od Ending Things) priča edukativnu i zabavnu priču o putovanju dugom 24 sata na kojem se klinac suprotstavlja svojim strahovima – od uboda pčela, bullyinga, ismijavanja, bivanja odbijenim, školskog izleta, počevši s najvećim i najčešćim u dječjoj dobi – strahom od mraka.

Jedan od najljepših i najinspirativnijih filmova godine

Na bazi predloška adaptacije istoimene knjige autorice Emme Yarlett autorski tim crtića ponudio je jedan od već sad najljepših, najinspirativnijih i najkorisnijih filmova godine. Jedan od onih koji bi da je imao kino a ne streaming premijeru – izazvao redove oduševljenja i odlaske roditelja s osnovnoškolcima u milijunskim vikend pohodima na blockbuster status. Ipak je procjena bila da povremeno „težina“ tema odgovara više dogovoru s vodećom streaming platformom.

Iako mjestimično odlazi u područja filozofije i metafizike objašnjenja života, tipkajući po pitanjima koja ni nakon doktoriranja na odnosnim katedrama ne postaju jasnijima, ni u jednom trenu se ne zapliće niti spotiče u svoju osnovnu ideju i premisu – olakšati klincima percepciju ‘problema’ i problema koji ih muče. Počevši od gašenja svjetla i roditeljskog ušuškavanja prije spavanja i čitanja priča za laku noć. Pitanja bezvremenosti i pomalo ishitrenog kraja gotovo da dotiču egzistencijalizam dotaknut De Saint Exuperyjea ‘Malog Princa’, servirajući i roditeljima i psiholozima i inim stručnim osobama vizualno zahvalnu alatku kako komunicirati sa svojim najdražim bićima na svijetu – prestanak strahova, što iracionalnih što ponekad utemeljenih.

‘Orion i mrak’ ima veliki potencijal prerasti u franšizu, edukativni i pedagoški koristan psihološki alat jasan klincima ispunjenih strahovima, kako se lagodno rješavati istih.

Prekrasno filmofilmsko iskustvo za djecu svih generacija.

Ocjena: 9/10