Pitate li šopingholičare koji im je dan najdraži u godini kladimo se kako bi velika većina odgovorila da je to Black Friday – ili Crni petak.
Tko može previdjeti popuste od 50 do 80 ili čak i do 90 posto? Čak i oni koji su najmanje zainteresirani za kupovinu neće odoljeti atraktivnim sniženjima pa barem baciti pogled. A jednom kada ‘bacite pogled’ ulovit ćete se na visoka sniženja – i to u doba godine kada smo svi već mislima na blagdane i tradicionalno darivanje najmilijih osoba.
Kada je Black Friday u pitanju, osim velikih popusta, glavna asocijacija su vjerojatno snimke ljudi koji satima čekaju otvorenje trgovina i ‘gaze sve pred sobom’ kako bi došli do željenog artikla. Ok, kod nas u Hrvatskoj to možda i nije tako, ali dosadašnja praksa u SAD-u i drugim svjetskim zemljama potvrdila je kako se, kada je Crni petak u pitanju, ponekad radi o životu i smrti, doslovno.
U danima kada sitno odbrojavamo do Crnog petka i već smo sastavili listu artikala koje želimo kupiti, donosimo pet zanimljivosti vezanih uz Black Friday, a neke će vas sasvim sigurno navesti na razmišljanje:
1. Naziv Black Friday postoji još od 1960-ih
Posljednji petak u studenome naziv nosi još iz 1960-ih. U to vrijeme su se knjigovođe još uvijek koristile tintom i olovkom za vođenje bilješki. Dnevna prodaja toga dana pomagala je premjestiti stavke iz “crvenog” (gubici) u “crno” (dobit). Nakon nekoliko godina ponavljanja prošlosti, odlučili su ga nazvati Black Friday. Tako je taj naziv ostao do danas, bez obzira na promjene u načinu vođenja knjiga i kupovnih navika potrošača.
2. Black Friday (ipak) nije dan u godini kada se najviše potroši
Prema ShopAdvisoru, Black Friday nije dan u godini u kojem trgovine zarade najviše novca. Zapravo je subota prije Božića, najveći prodajni dan u godini za mnoge trgovce i internetske trgovine. Potrošnja je toliko velika da su je neki počeli nazivati Super Saturday. U 2019. godini u Americi se na Super Saturday zaradilo 34.4 milijarde dolara, dok je potrošnja za Black Friday iznosila 31.2 milijarde dolara. Tome pridonosi i činjenica da su popusti zadnjih godina u prosjeku veći za 12.5% na Super Saturday u odnosu na Black Friday, ali i potreba za kupovinom božićnih poklona.
3. Najviše se prodaju – pidžame
Black Friday idealan je za one koji žele po jeftinijoj cijeni kupiti tehnologiju ili uređaja poput TV-a, Xbox igraćih konzola, ali i bijele tehnike, te malih kućanskih aparata. Bez obzira na to, Walmart svake godine ima najveći postotak prodaje upravo pidžama. “Walmart će za Black Friday u ponudi imati više od milijun televizora i više od 10 milijuna pidžama”, navodi se u priopćenju o ponudi za Black Friday.
4. Tijekom kupovine na BF umre više ljudi nego u napadima morskih pasa
Dvanaest ljudi je umrlo, a 117 je ozlijeđeno u SAD-u tijekom kupovine na Black Friday od 2006. godine, prema podacima koje je sastavio Black Friday Death Count. Gužva i bijesni, nasilni kupci obično su razlog stradavanja, ali 2009. godine izbila je pucnjava na blagajni u trgovini ‘California Toys ‘R’ Us’. Prilikom pucnjave dvoje napadača je smrtno stradalo. Prema statistikama National Geographica, u SAD-u se godišnje dogodi u prosjeku 16 napada morskih pasa, a svake dvije godine jedan je smrtni slučaj.
5. Vodoinstalaterima je Black Friday – najzaposleniji dan u godini
Trgovci nisu jedini kojima raste poslovanje i zarada na Black Friday. U Americi se dan prije Black Fridaya obilježava Dan Zahvalnosti i ljudi pokušavaju veliku količinu ostataka hrane baciti u sudoper. Ispostavilo se da hrpa purećih dijelova, rijeke masti i gomila nepojedenog povrća ipak ne mogu zajedno krenuti niz cijevi bez zaštopavanja. Tako vodoinstalateri na Black Friday imaju do 50% više posla, a sve zbog neodgovornog rješavanja otpada.