Pedagoginja s dugogodišnjim iskustvom rada u britanskom obrazovnom sustavu gdje je radila kao učiteljica predškolskog odgoja i učiteljica znanosti, Božena Vrgoč je nakon brojnih edukacija iz metodike poučavanja osnovala centar Educativo za poduku i upravljanje znanjem.
U suradnji s ravnateljicom škole stranih jezika Mali Princ započinje inovativni ciklus edukacija ‘Metodika engleskog jezika za odgajatelje’ koju je do sada prepoznalo preko 250 odgajatelja sudionika.
STEM kroz zabavan i interaktivan način približiti djeci predškolske dobi
U želji da STEM obrazovanje približi djeci predškolskog uzrasta zajedno s kolegama osniva Instituta za STEM edukaciju i afterschool programe. Božena je također i voditeljica projekta ‘STEM za sve’ kojeg je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda i Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.
“STEM je pojam koji dolazi iz engleskog jezika, a kratica je početnih slova četiriju područja – science, technology, engineering i mathematics. U kraticu se može dodati i slovo A (arts), čime se naglasak stavlja i na umjetnost te kreativno učenje. U Hrvatskoj je ideja o STEM edukaciji prisutna dugi niz godina, no sama popularizacija započela je sa STEM revolucijom u školama i uvođenjem micro:bit-ova u nastavu”, priča nam Božena te dodaje kako je zajedno s nekoliko entuzijasta STEM obrazovanja 2018. osnovala Institut za STEM edukaciju i afterschool programe u želji da STEM kroz zabavan i interaktivan način približi djeci predškolske dobi.
“Primjetili smo da djeca sve više provode vrijeme ispred ekrana te nam je primarni cilj bio potaknuti ih da od konzumerista sadržaja postanu kreatori, da zavire iza ekrana i u dobi kada se razvija matematičko-logička kompetencija iskoriste maksimalno poticaje iz okruženja u smislu digitalne opreme, setova za inžinjerske projekte i znanstvene pokuse”, objašnjava Božena.
Pandemiju iskoristili za pisanje velikih projekata
“Radeći u vrtiću primjetila sam koliki je dječji interes za tehnologijom, robotićima, legićima i oćenito znanosti, a takvih je sadržaja nedostajalo u predškolskom sustavu. Stoga smo prvo pokrenuli projekt ‘STEM u vrtiću’. Drugi projekt bio je ‘STEM za (ne)zbrinutu djecu’ kojega smo proveli u Kući sv. Terezije od Malog Isusa u Zagrebu u suradnji s Međunarodnom komorom mladih (JCI Zagreb), a koji je prepoznala i donacijom podržala hrvatska najuspješnija softverska kompanija Infinum”, ističe Božena te dodaje kako je misija udruge dovesti STEM u svaki vrtić u Hrvatskoj, od malih slavonskih sela do najudaljenijih otoka i približiti ga svima.
Stoga su iskoristili ‘pandemijsku godinu’ i lockdown, kada nisu mogli obavljati svoje uobičajene aktivnosti, te prionuli na pisanje velikih projekata i apliciranje na EU fondove. Tako se rodio projekt ‘STEM za sve’. Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda i Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske, a nositelj je Institut za STEM edukaciju i afterschool programe.
“Kao što samo ime kaže usmjeren je na sve: djecu i roditelje, mlade i djecu s teškoćama u razvoju. U sklopu projekta jačat ćemo kapacitete četiri partnerske organizacije civilnog društva za popularizaciju STEM-a kroz razne edukacije, studijske posjete i konferencije”, priča nam Božena.
Djeca sve više provode vrijeme ispred ekrana te nam je primarni cilj bio potaknuti ih da od konzumerista sadržaja postanu kreatori, da zavire iza ekrana i u dobi kada se razvija matematičko-logička kompetencija iskoriste maksimalno poticaje iz okruženja u smislu digitalne opreme, setova za inžinjerske projekte i znanstvene pokuse
Prednosti STEM edukacije u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Prednosti STEM edukacije u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju su brojne, počevši od onih primarnih razvojnih (kognitivnih, matematičko-logičkih, grafomotoričkih, vještina rješavanja problemskih zadataka, razvoj viših kognitivnih sfera…) pa do onih koje će se tek odraziti u daljnjoj budućnosti.
Stoga je ovaj projekt iznimno bitan, a unutar njega očekuje nas: pohađanje ciklusa radionica osobnog razvoja, edukacija znanstvenika Instituta za oceanografiju i ribarstvo, seminar o metodici STEM podučavanja te korištenju edukativne tehnologije u radu s djecom. Tu će biti i radionice izrade VR sadržaja, obuka iz Design Thinking metode, ciklus edukacija predavača partnerske visokoškolske institucije RIT Croatia na temu Informacijske tehnologije / Web and Mobile Computing, ciklus radionica ‘Trening za trenere’ na temu jačanja ‘soft’ vještina i vještina poučavanja…
“Projekt je osim aktivnosti jačanja kapaciteta udruga usmjeren i na aktivnosti pripreme inovativnih, interaktivnih sadržaja u svrhu popularizacije STEM-a među djecom i mladima te općoj populaciji pa tako u suradnji s partnerom Institut za oceanografiju i ribarstvo iz Splita pripremamo multisenzorni postav ‘Dupin’ u kojemu će se provoditi STEM radionice za djecu na temu ekologije i očuvanja mora koristeći VR tehnologiju. S partnerskom udrugom Pozitiva Samobor organiziramo radionice o korištenju tehnologije u biouzgoju za mlade na njihovom predivnom imanju na samoborskim obroncima. Također, s partnerskom udrugom Centar za psihološku podršku i razvoj ‘Pričaj mi’ u planu su webinari za roditelje na temu utjecaja ekranizacije i digitalizacije na razvoj djece, a s partnerskom udrugom Hrvatski savez udruga dječje i cerebralne paralize (HSUDCP) organiziramo ljetni STEM kamp za djecu s teškoćama u razvoju. Naš partner je i akademska zajednica: znanstvenici s Instituta za oceanografiju i ribarstvo te predavači s fakulteta RIT Croatia pružaju organizacijsku i profesionalnu podršku i mentoriraju članove OCD-a kako bi što bolje pripremili provodili STEM radionice. Kroz međusektorsku suradnju omogućuje se bolje upravljanje i prezentiranje sadržaja deci i mladima te općoj poulaciji”, priča nam Božena o planovima ovog hvalevrijednog projekta.
Pilot projekt Dupin – djeca traže tehnološko rješenje za očuvanje prirode
Unutar projekta provesti će se pilot projekt Dupin – ciklus radionica čiji je cilj približiti djeci problem ‘plastic ocean’ i prirodnih pojava koje utječu na bioraznolikost morskih vrsta, a u konačnici i na zdravlje ljudi te ih potaknuti na kreativno stvaralaštvo, ‘design thinking’ i ‘problem solving’ pristup koji su samo neki od ishoda STEM podučavanja.
Djeca će prvenstveno tražiti tehnološko rješenje za očuvanje prirode te svoje izume testirati dok ne osmisle adekvatan prototip koristeći 3D olovke, LEGO We Do setove i didaktičku opremu.
“Prva faza projekta je stvaranje interaktivnog i inovativnog animiranog video sadržaja ‘Dupin’ za prikazivanje VR (virtual reality) tehnologijom – izrada VR/video animacije za simulaciju podmorja i utjecaja plastike na morske životinje za prikazivanje putem VR naočala uz mnoštvo senzornih grafičkih podražaja. U suradnji s grafičkim studiom za animacije dizajnirat ćemo aplikaciju za virtualnu šetnju podmorjem kroz koju će djeca moći upoznati biljni i životinjski svijet putem VR naočala. Djecu će kroz animaciju voditi dupin kojemu u jednom trenutku život ugrozi plastična vrećica koja je zbog nemara jednog dječaka s plaže završila u podmorju”, priča nam Božena.
Cilj je razvijati logičko-matematičke kompetencije od najranije dobi i osnove programiranja kako bi umjesto konzumenata sadržaja postali mali inovatori i kreatori
Prvi na redu od kampova koji će se održati jest ‘Back2School’ tennis&STEM ljetni kamp za djecu koji se održava u sklopu Tenis kluba Cmrok, a koji spaja znanstvene pokuse, robotiku, programiranje, matematičko-logičke radionice, strane jezike i sport kako bi se djeca što adekvatnije pripremila za početak nove školske godine.
Edukatori Instituta za STEM edukaciju i afterschool programe u sklopu kampa provoditi će STEM radionice za djecu predškolske i školske dobi (6-12 godina). Kamp traje od 30. kolovoza do 3. rujna 2021., odnosno u tjednu prije početka škole.
Povezati STEM, sport i učenje stranih jezika kako bi se djeca cjelovito razvijala
“U narednim godinama cilj nam je organizirati STEM kampove diljem Lijepe naše, osobito u ruralnim područjima i na otocima kako bi djeca iz svih krajeva Hrvatske dobila priliku razvijati svoja znanja i vještine, kreativno se izražavati, stvarati nove izume i zabavljati se uz robotiće. Uz sve to cilj nam je povezati STEM, sport i učenje stranih jezika kako bi se djeca cjelovito razvijala, stvarala i istraživala uz zabavu i igru”, ističe Božena.
Danas kada su djeca u svakom trenutku izložena tehnologiji, cilj je omogućiti im da kroz igru razviju kritičko mišljenje, da zavire iza ekrana i otkriju što se tamo krije, potaknuti ih na kreativno rješavanje problema i design thinking, razvijati logičko-matematičke kompetencije od najranije dobi i osnove programiranja kako bi umjesto konzumenata sadržaja postali mali inovatori i kreatori.
‘STEM u vrtiću’ su zabavne i edukativne radionice koje pomažu djeci razviti logičko-matematičko mišljenje, potiču u njima male inovatore i kreativce te usvajaju osnove digitalne pismenosti. Program se sastoji od 32 radionice po modulima: robotika, programiranje i kodiranje, dizajn igrica i inovacije te znanstveni pokusi, a odvija se od listopada do lipnja. Kroz hands on pristup i veliki broj najnovije opreme svako dijete usvaja vještine na svom edukativnom robotiću.
Velika prednost ovakvih radionica je što djeca osim digitalnih vještina usvajaju i znanstvene koncepte, a provodi se u dječjim vrtićima i na nekoliko lokacija u Zagrebu, Samoboru i Opatiji.
‘STEM u vrtiću’ prvi je kraći odgojno-obrazovni program za rano učenje robotike i programiranja za djecu od 4 do 7 godina koji je verificiran od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta. Izdvaja ga cjeloviti kurikulum koji metodički pokriva sve četiri kategorije STEM-a: Science, Technology, Engineering, Math, naravno tu je i najnovija edukativna STEM oprema, te najvažniji faktor – stručni edukatori koji svojim pristupom prenose entuzijazam, radoznalost i STEM znanja malim polaznicima radionica.
U rukama i glavicama današnjih ‘malih robotičara’ leže rješenja za još neizlječive bolesti, stvaranje tehnologije koja će pojednostaviti i bolje povezati svijet, a da niti ne spominjemo odgovore na pitanja o svemiru i prirodnim pojavama
Digitalna kompetencija ključna za cjeloživotno učenje
“STEM aktivnosti djeci treba približiti na najprirodniji mogući način – kroz istraživanje svijeta oko sebe, igru i učenje činjenjem što podrazumijeva pripremiti bogate poticaje i omogućiti iskustva pomoću kojih će ona aktivnim uključivanjem u pokuse, rasprave i objašnjavanja dolaziti do svojih istina i teorija, koja će se vremenom mijenjati. Digitalna kompetencija je jedna od osam ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje. Ona je u vrtiću važan resurs učenja djeteta, u toj ranoj dobi digitalna pismenost razvija se upoznavanjem djeteta s informacijsko-komunikacijskom tehnologijom i mogućnostima njezine uporabe u različitim aktivnostima. Digitalna tehnologija dio je dječjeg obiteljskog okruženja i svijeta u kojem žive, neposrednog i šireg konteksta odrastanja, bez obzira koriste li ih ona sama ili su samo promatrači i svjedoci kako ih drugi koriste, digitalne tehnologije su dio naše svakodnevice i kao takve ih ne možemo izbjeći. Trebale bi biti prihvaćene i što je najvažnije, korištene u pozitivne svrhe. Djeca će bez problema naučiti služiti se s njima, ali je ključno da je to na pravi način, odnosno, bitna je korisnost, primjerenost i sigurnost. Sve to roditelji su prepoznali kroz program ‘STEM u vrtiću’, njihove povratne reakcije i izrazi oduševljenja i zahvalnosti daju nam vjetar u leđa. A ‘mali robotičari’, kako od milja zovemo naše polaznike, njihove reakcije ne mogu se opisati riječima, to uzbuđenje na svakoj novoj radionici najveća je nagrada našem djelovanju”, s ponosom ističe Božena.
Sve je više dokaza da će znanstveni, tehnološki, inženjerski i matematički predmeti (STEM) biti važniji od većine – kako za mogućnost zaposlenja, tako i za ekonomski i društveni napredak svih nas. Kakvu razliku STEM obrazovanje može učiniti?
“Pa, na individualnoj razini, studenti STEM-a često imaju više mogućnosti za zapošljavanje, na poslovima koji su obično bolje plaćeni nego u slučaju profesija koje nisu STEM, a ta razlika vjerojatno će još više rasti u budućnosti. Naravno, STEM poslovi ne impliciraju isključivo laboratorijske kute i kodiranje. Gledajući sektore rasta kao što su igre, zabava ili sport i slobodno vrijeme, STEM osnova mogla bi vam pomoći da postanete zvukovni tehničar, CGI dizajner, sportski analitičar ili guru društvenih medija. Osim što daju više mogućnosti, priroda tih poslova donosi i benefite. STEM poslovi često traže više vještina zbog kojih mogu tražiti bolju plaću”, objašnjava nam Božena.
Ključno je djecu upoznati s cjelokupnim rasponom STEM predmeta
“Također, naša buduća ekonomska i društvena snaga ovisi o vještinama, predanosti i kreativnosti znanstvenika, inovatora i inženjera budućnosti. U rukama i glavicama današnjih ‘malih robotičara’ leže rješenja za još neizlječive bolesti, stvaranje tehnologije koja će pojednostaviti i bolje povezati svijet, a da niti ne spominjemo odgovore na pitanja o svemiru i prirodnim pojavama. Želimo li u budućnosti zaobići društvene razlike i omogućiti svim talentima jednaku priliku, ključno je sve dječake i djevojčice upoznati s cjelokupnim rasponom STEM predmeta, probuditi u njima strast prema znanosti i STEM-u općenito, ali i balansirati izloženost digitalnim medijima i tehnologiji. Mogućnosti su raznovrsne, no na kraju najvažnije je da znanstveni sadržaji kojima se djeca bave trebaju biti zanimljivi njima i edukatorima te ih djeci treba približiti na najprimjereniji mogući način. Kroz igru i zabavu”, zaključuje Božena.
Ukupna vrijednost projekta “STEM za sve” iznosi 886.943,43 HRK, od čega odobrena bespovratna sredstva iznose 886.943,43 HRK. Razdoblje provedbe projekta je od lipnja 2021. do lipnja 2023. što je 24 mjeseca. Kontakt osoba projekta “STEM za sve” je Božena Vrgoč – info@stemzasve.eu, info@stemuvrticu.com
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Projekt je sufinancirao Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske. Sadržaj članka isključiva je odgovornost Instituta za STEM edukaciju i afterschool programe.