Subota, 5 srpnja, 2025

Pelješki most: Službeno je pušten promet na jednom od najdužih mostova u Europi

Lokalno stanovništvo i tisuće turista iz cijeloga svijeta do Dubrovnika ne samo da više ne moraju više puta ulaziti i izlaziti iz hrvatskog teritorija, već i prijašnji trosatni put mogu prijeći za dvije-tri minute

Odnos Kine i Hrvatske usko je povezan s dva mosta. Prije više od 700 godina, Marko Polo, slavni putnik rođen u Hrvatskoj, došao je u Kinu drevnim Putem svile i zakoračio na raskošni drevni kameni most Lugou u jugozapadnom predgrađu Pekinga, prijestolnice dinastije Yuan te uzdahnuo “Ovo je možda kameni most bez premca na svijetu”. Nakon što se vratio u Europu, izdiktirao je “Putovanja Marka Pola” i stvorio sjajnu poemu razmjena i međusobnog učenja istočnih i zapadnih civilizacija, koja otvorila uvod u prijateljske razmjene između Kine i Europe, kao i između Kine i Hrvatske.



Danas, više od 700 godina kasnije, službeno je pušten u promet Pelješki most dug 2,4 kilometra koji je izgradila China Road and Bridge Corporation. Prozvan jednim od najdužih i najljepših mostova u Europi, presijeca tjesnac poput raskošne duge i povezuje Hrvatsku, čiji su sjever i jug stotinama godina bili razdvojeni, a također čvrsto spaja srca kineskog i hrvatskog naroda.

Ukupna težina mosta je deset puta veća od težine Eiffelovog tornja

Pelješki most je ostvario trostranu korist i zajednički razvoj Kine, Hrvatske i Europe. Projekt Pelješkog mosta je prvi veliki inženjerski projekt izveden unutar teritorija Europske unije koji je financiran od strane EU, projektiran od strane EU, s usvojenim standardima EU, a na čijem je globalnom natječaju pobijedila Kina. Kinesko poduzeće je tijekom izgradnje projekta privuklo 18 projektantskih i konzultantskih poduzeća iz Europske unije, 45 građevinskih poduzeća iz Europske unije, te 112 svjetskih dobavljača opreme i materijala iz Hrvatske, Njemačke, Poljske i drugih zemalja da sudjeluju u projektu.

Projekt se strogo pridržavao EU specifikacija za izgradnju mostova, posebice, korištene čelične konstrukcije zadovoljavaju najviši standard EXC4 u Europi, a ukupna težina mosta je deset puta veća od težine Eiffelovog tornja. Tijekom izgradnje svojedobno je u jednom pokušaju u morsko dno zabijena čelična cijev duljine 130,6 metara, što je svjetski rekord.

Kinesko poduzeće također se strogo pridržavalo europskih i hrvatskih propisa o zaštiti okoliša, usvojilo mjere za smanjenje buke poput zavjesa s mjehurićima zraka kako bi se smanjio utjecaj buke od gradnje na morski život i okolne stanovnike; usvojilo metodu prijevoza troske od bušenja do mjesta ispuštanja udaljenog 20 nautičkih milja kako bi se smanjilo onečišćenje kvalitetne obalne vode, a metoda tvorničke predizrade, prijevoza brodom i montaže na licu mjesta, usvojena je kako bi se smanjio utjecaj projekta na okoliš.

Stanovništvo na jugu će se lakše kretati

Može se reći da je upravo stoga što su tri strane, Kina, Hrvatska i Europa, u potpunosti iskoristile svoje prednosti, glavni projekt Pelješkog mosta mogao biti uspješno izgrađen u samo 4 godine. Projekt je zaposlio više od 250 lokalnih zaposlenika, stvarajući mnoge mogućnosti zapošljavanja, a istovremeno njegujući mnoge inženjerske, tehničke i menadžerske talente, učinkovito pokrećući razvoj lokalnih poduzeća i promičući gospodarski i društveni razvoj Hrvatske. China Road and Bridge Corporation i Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu pokrenuli su zajednički projekt obuke, pa je 7 izvrsnih mladih ljudi steklo je diplome inženjera kroz sudjelovanje u praksi projekta mosta. Nakon povratka sa studija u Kini, Hrvatica Anna Vulić uključila se u projekt izgradnje mosta i ostvarila dvostruku dobit: ljubav i karijeru.

Izgradnja mosta će ubrzati nesmetan protok osoblja i materijala, olakšati život lokalnog stanovništva i privući više turista da se zaustave i “čekiraju”. Lokalno stanovništvo i tisuće turista iz cijeloga svijeta do Dubrovnika ne samo da više ne moraju više puta ulaziti i izlaziti iz hrvatskog teritorija, već i prijašnji trosatni put mogu prijeći za dvije-tri minute. Mjesto Komarna u blizini mosta čak je napredovalo zbog mosta. Poslovanje hotela, restorana i supermarketa je u procvatu – prijašnje oslanjanje isključivo na ljetnu turističku sezonu promijenilo se na rad tijekom cijele godine.

 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime