Svijetom se prolomila vijest o smrti legendarnog američkog glumca
Roberta Redforda u 89. godini života. Povod je to za prisjećanje njegove impresivne karijere i životnog puta.
Za generacije šezdesetih i sedamdesetih, Robert Redford bio je ono što je Brad Pitt postao devedesetima i dvijetisućitima – lice na filmskim posterima, ideal ljepote i magnet za publiku. No, ono što ga je činilo drukčijim i trajnijim bio je osjećaj za etiku, umjetnost i društveni angažman. Bio je istodobno idol i kritičar industrije koja ga je proslavila. Njegova ljepota bila je očita, ali nije se oslanjao samo na nju. Bio je glumac koji je u svaku ulogu unosio ljudskost, ranjivost i složenost. Redford je odbio postati karikatura sebe samog, a svoj je status koristio kako bi podržao one koji dolaze iza njega.
Glumac koji nije dopuštao da ga se svede na ‘lijepo lice’
Rođen 18. kolovoza 1936. u Santa Monici, Robert je odrastao u Kaliforniji i od malih je nogu nosio buntovnu crtu i svojevrsnu rebelijanštinu. Prvi interes za umjetnost bilo mu je slikarstvo, ali ga je sudbina odvela na kazališne daske i u svijet filma.
Studirao je na Američkoj akademiji dramskih umjetnosti u New Yorku, a prve uloge ostvario je na Broadwayu i TV-u. Kako ga se sjećaju naši roditelji, tako je poklanjao fan bazi diljem svijeta, ali i među kolegama. Njegov šarm, istodobno nježan i prodoran, ubrzo ga je istaknuo među vršnjacima. Bio je glumac koji je izgledom mogao prodati svaku ulogu, ali nije dopuštao da ga svedu samo na ‘lijepo lice’.
Šezdesete i sedamdesete prošlog stoljeća bile su Redfordove zlatne godine. U tom razdoblju postao je ono što će Brad Pitt biti generacijama kasnije; idealom muške karizme i ljepote, ali s dodatnim slojem sadržaja iznad lijepe fasade. Njegove uloge bile su kombinacijom filmske magnetičnosti i moralne složenosti, jer u svim periodima karijere birao je sadržajne i temom bitne filmove koji su na razne načine reflektirali američku svakodnevicu i stvarnost.
Odlično se snalazio kako u ulogama junaka, tako i u ulogama čovjeka s moralnim dilemama
Prvi uspjeh doživljava 1967. u romantičnoj komediji Barefoot in the Park u kojoj je pokazao lepršav šarm i humoristički talent, ali svjetska slava uslijedila je dvije godine kasnije s vesternom Butch Cassidy and the Sundance Kid. U tandemu s Paulom Newmanom utjelovio je Sundance Kida, i upravo će to ime kasnije posuditi svom životnom projektu – Sundance festivalu.
Sedamdesete su Redforda pretvorile u simbol i ikonu nove američke kinematografije. Od pustolovnog Jeremiah Johnsona, preko romantične drame The Way We Were s Barbrom Streisand, do briljantne prevare u The Sting i političke napetosti All the President’s Men, Redford je iznova potvrđivao da je glumac sposoban nositi filmove koji su i komercijalno privlačni i umjetnički relevantni. Posebno su odjeknuli naslovi poput Three Days of the Condor i All the President’s Men, jer su spajali Redfordovu karizmu i njegov osjećaj za političku i društvenu atmosferu vremena.
Bio je, ukratko, glumac s licem za naslovnice i srcem za ozbiljne priče. Njegova privlačnost nije bila samo u plavim očima i filmskom osmijehu, već i u tome što je utjelovljavao modernog američkog junaka i čovjeka koji se bori s moralnim dilemama, sustavom, vlastitim slabostima.
Njegov najveći doprinos američkoj kinematografiji je pokretanje Sundance Instituta
Osamdesetih Redford okreće kameru prema sebi. Njegov redateljski debi Ordinary People iz 1980. bio je ogroman uspjeh – film je osvojio Oscara za najbolji film i za najbolju režiju. Kao redatelj nastavlja istraživati ljudske odnose i moralne napetosti u filmovima poput A River Runs Through It, Quiz Show i The Horse Whisperer. Njegov stil bio je nenametljiv, ali precizan, likovi su uvijek bili u središtu, a priroda i prostor imali su važnu simboličku ulogu. Neka vrsta mekšeg Eastwooda.
Redfordov najveći doprinos američkoj kinematografiji izvan njegove filmografije je početkom 80-ih pokrenuti Sundance Institute i nedugo nakon toga Sundance Film Festival. Ideja je bila jednostavna, ali snažna – pružiti platformu mladim i nezavisnim filmašima kojima Hollywood nije bio otvoren. Sundance je ubrzo postao globalna meka nezavisnog filma. Na njemu su stasale cijele generacije autora, od bratskog dvojca Coen, preko Quentina Tarantina, do mnoštva suvremenih redatelja koji danas čine okosnicu filmskog stvaralaštva. Time je, mimo redatelja i glumca, postao svojevrsni zaštitnik autorskog filma, borac protiv površnosti i komercijalne praznine Hollywooda.
Kako je stario, Redford nije nestajao iz kadra, već se mijenjao zajedno s filmskom umjetnošću. Njegove kasnije uloge bile su tiše, introspektivne, ali jednako snažne. U All Is Lost gotovo bez riječi nosio je čitav film, dok je u The Old Man & the Gun dao nježan, nostalgičan oproštaj od glumačke karijere. Pokazao bi i spremnost za eksperiment – pojavio se u Marvelovu spektaklu Captain America: The Winter Soldier, što je dokazalo njegovu prilagodljivost i smisao za ironiju.
Ljepotan i buntovnik, ali prije svega umjetnik i čovjek
Robert Redford nije bio samo glumac ni samo redatelj. Bio je simbol jedne epohe, lice američkog filma i duša nezavisne kinematografije. Njegov opus je bogat, ali ono što ostaje iza njega jednako je vrijedno: Sundance festival i čitav pokret američkog indie mindseta.
Preminuo je 16. rujna 2025., no njegova filmska ostavština ostaje živa; od legendarnog Sundance Kida i Woodwarda iz All the President’s Men, do vizionara koji je promijenio način na koji svijet gleda film. Ljepotan i buntovnik, ali prije svega umjetnik i čovjek, Robert Redford ostaje trajna inspiracija svima koji vjeruju da film može biti više od zabave, prostor istine, ljepote i borbe protiv površnosti.
Naslovna fotografija: Screenshot YouTube