View this post on Instagram
Plače li AI glumica uvjerljivije od nas?
Fine tuning vremena, zar ne?
View this post on Instagram
Zamislite casting razgovor. Tilly dolazi, savršeno ‘digitalno’ našminkana, uvijek u fokusu, bez oštrih sjena i podočnjaka. Redatelj kaže: ‘Trebam više emocije.’ Algoritam se zakuha i ispljune dvije tisuće varijacija izraza lica, od ‘diskretne melankolije’ do ‘eksplozivne tuge’, pa izbaci sve garnirane glumačke radionice u jednom kliku. Konstantin Stanislavski okreće se u grobu brzinom renderiranja grafičke kartice. Ali, it’s ok. New age.
View this post on Instagram
I ako ćemo filozofski, u čemu je razlika između onoga što nude real deal ljudi također ograničeni na vlastiti talent, naučeno, mogućnost imaginacije, mašte i performansa? Je li stvar do binarnog koda i krvi, kože, kostiju i mesa bitno različita od onoga što je tek i samo strojski? Je li publici doista bitno od koga dolazi emocija, ako je uvjerljiva? Ako suzica u krupnom planu Tilly Norwood djeluje jednako uvjerljivo kao i suzica koju je Sydney Sweeney vježbala par dana, je li razlika stvarna ili tek sentimentalna? Je li bitnije da emociju osjetimo ili da znamo da je ona življena?
Publika već dugo aplaudira digitalnim fantazijama
Naravno, najveći cinizam leži u činjenici da se sve to odvija uz podršku agencija koje desetljećima melju ljudske glumce kroz mašineriju Hollywooda, tretirajući ih kao zamjenjive figure. Ironija je potpuna kad konačno stvore nezamjenjivu glumicu, ona ne postoji. A stvarna je. I radi posao onog trena kad joj nasnube prvi angažman. I nađu sestru. Pa prijateljicu. Zašto ne i mater?
Ako ćete pošteno, nije Tilly jedini ‘lik’ kojem su ljudi odlučili pokloniti srce, a da on zapravo ne postoji. Publika već godinama aplaudira hologramima i digitalnim fantazijama. Tupac Shakur je 2012. ‘uskrsnuo’ na pozornici Coachelle u obliku holograma i izazvao delirij publike, iako je čovjek bio mrtav 16 godina. Michael Jackson isto. Japanski vokaloid fenomen Hatsune Miku, virtualna pjevačica s plavom kosom i glasom sintetiziranim već je napunila stadione diljem svijeta, s tisućama obožavatelja koji pjevaju uglas s likom koji ne može otići na afterparty niti zabrijati s groupiesima jer nema tijelo. Korejski K/DA, virtualni K-pop bend stvoren za potrebe videoigre League of Legends, imao je milijune pregleda na YouTubeu i fanove koji se zaklinju u njihovu ‘karizmu’. A Disney već godinama digitalno ‘vraća’ mrtve glumce, od Petera Cushinga u Rogue One, do mlade Carrie Fisher u Star Wars: The Rise of Skywalker. Ima ih. O itekako ih ima, a ako Tilly zaživi, bit će ih i previše. Kao i svega što se namrijesti kad ekonomske showbizz zvijeri namirišu krv, pardon, pare.
View this post on Instagram
Publika in the meantime kupuje kokice, jer je nova fora baš fora. U tom smislu, Tilly Norwood nije incident, nego logični nastavak puta, tek sljedeća faza u kojoj umjetna inteligencija ne imitira umjetnost, nego postaje izvođačem, samim sadržajem.
Scorsese vidi kraj, a Hollywood vidi Tilly
Martin Scorsese, kultni redatelj koji je već više puta proglasio smrt filma referirajući na eru stripovskih superjunačkih blockbustera i CGI tehnologija, mrtvo-hladno je komentirao: ‘Ovo je kraj.’ Samo što ovoga puta zvuči manje kao profetski vapaj o superherojskim franšizama, a više kao dijagnoza.
Ako su Tilly Norwood i njezine buduće sestre i braća algoritamski glumci doista budućnost, onda ljudski faktor postaje tek fusnota. Glumac od krvi i mesa bit će poput LP-a, kazete ili VHS kazete, romantični retro. Do tada ostaje promatrati kako Hollywood ljubi svoju novu digitalnu ljubavnicu, zaklinjući se kako ‘nikad nije vidio ništa slično’, kako je mala talentirana i začudo nema zvjezdanih mušica niti pretjeranih catering zahtjeva.
View this post on Instagram
Zaljubiti se u Tilly Norwood značilo bi zaljubiti se u vlastiti odraz u ekranu. Onaj koji zvuči poput mjerenja standing ovationsa dužih od filma samog na Mostri, Cannesu ili Berlinaleu. Rubno savršen, glatko ispeglan, bez pora i mana, neljudski, ali nema veze. Što je ono točno ljudsko u vremenima kad završetkom teksta kliknete na vijesti u kojima je glavna fora potraga za opravdanjem tuđih intervencija u nezaustavljanje rata u Ukrajini, Palestini, sutra Albaniji ili netom dalje? Ali objesili smo online zastave Palestine i zagovaramo kraj rata jer smo na pravoj strani povijesti. Yeah, right. Online revolucije su Tilly Norwood i Velvet Sundown. Od Welcome To The Jungle do Dobrodošli u New Age su dva klika.
Naslovna fotografija: Screenshot YouTube