Pitate li klijente i medije tko radi najbajkovitije evente u gradu, tko podiže standarde komunikacije na više razine i pronalazi najinovativnije načine da svoje klijente prezentira javnosti – gotovo sigurno će među najbolje odabrati Priredbu, agenciju na čijem čelu već 13 godina stoji (parafrazirajući poznatu frazu) mama-mata PR industrije.
Mama zato što je ‘odgojila’ generacije vrsnih PR-ovaca koji su također zaplovili poduzetničkim vodama, a mata jer Ana ne čeka da novi ‘alati’ dođu k njoj nego ih, zajedno sa svojim timom – kreira!
Vjerujete li da je 13 nesretan broj? Naime, ove godine slavite 13 godina od osnivanja agencije a zbog koronavirusa našli ste se, kao i mnogi, pred nikad većim poslovnim izazovima…
Nažalost, ova godina je za mnoge izazovna i drugačija od prethodnih tako da se ne možemo ‘tješiti’ s brojem 13. Iako ni godina kad je PRiredba osnovana nije bila sjajna, naime te 2007. krenula je svjetska ekonomska kriza. Korporacije su prve rezove radile na marketingu i PR-u, ali mi se nismo dali. Vjerovali smo da ćemo vrijednim radom naći svoju nišu, da će klijenti prepoznati našu viziju i kvalitetu, i da ćemo nekako pronaći našu grupu klijenata-istomišljenika, s kojima možemo raditi bajkovite priče.
Što vas je korona ‘naučila’ i kako ste se prilagodili situaciji?
Nova vremena traže neke nove modele ponašanja, a mi želimo biti aktivni stvaratelji i sudionici tih novih modela, mehanizama, pravila ponašanja u kojima svijet neće postati, čak se usudim reći ostati, sebičan – već će svatko na tom svom putu prema boljem i pravednijem s radošću, otvoreno, iskreno pozvati i uključiti i druge. Jedino zajedništvo, poštivanje drugih i priznavanje prava na različitost i prihvaćanje svega novog, drugačijeg, boljeg… može od nas učiniti iskrene i zadovoljne pobjednike.
Učestalo brainstormamo, smišljamo komunikacijske aktivnosti za klijente i njihove projekte, nastojimo pronaći kanale i alate kojima ćemo ispričati zanimljive priče, doći do potrošača, nastaviti živjeti u ovim izazovnim vremenima. Važno je svakom klijentu pristupiti individualno, komunikaciju i nastupe prilagoditi trenutnoj situaciji, prihvatiti da nismo sami u ovome, nastaviti komunicirati i ne zaustavljati planove i blokirati ideje, pronalaziti načine kako doći do onih koji naše usluge, proizvode, ideju, podršku trebaju, a pritom uvijek biti iskren, pošten, ali pomalo drugačiji, biti prvi – odnosno biti svoj. Volja, entuzijazam i kreativnost kao i poštovanje i razumijevanje sada dolaze do izražaja više nego ikad.
Da situaciji bude još izazovnija, u potresu vam je stradao ured – koje su vas emocije preplavile kada ste to saznali?
Kako je cijeli Donji grad pa tako i Britanac nastradao u ovom potresu tako je i zgrada u kojoj je smješten naš ured pretrpjela ozbiljne posljedice. Ozbiljno je stradao. Odmah smo krenuli s radovima i popravcima u našem uredu, našem drugom domu u kojem provodimo najveći dio dana. Dok nas glavni radovi i obnova zgrade tek čeka. Postojala je i opcija eventualnog odlaska iz tog prostora i preseljenja na novu adresu, no nismo to željeli prihvatiti, niti pristati na takav poraz, odlučili smo ostati vjerni Ilici i Britancu. Britanac je jedan od najljepših zagrebačkih kvartova, trenutno jedan od najtužnijih, no vratit ćemo mu osmijeh!
Je li vam ova godina onda i poslovno najteža ikad i je li vas u ijednom trenutku ‘poljuljala’ u odluci da ostanete u PR vodama?
Doista je nemoguće i bilo bi neiskreno tvrditi da smo ostali imuni u ovoj pandemiji i potresu. Korona i potres uveliko su pomrsili naše planove i trenutno živimo u najizazovnijem periodu za našu branšu. Događanja poput izložbi, predstava, premijera, modnih prezentacija, sportskih natjecanja i festivala čine velik dio našeg posla, a sad su odgođena, otkazana, odvijaju se online ili bez publike.
Hoće li se svijet PR-a i medija stubokom promijeniti nakon ove pandemije: hoćemo li više raditi od doma, komunicirati online, jesmo li se više ‘otuđili’ u svijetu u kojem su društveni kontakti i komuniciranje, ali i bliski kontakti temelj poslovanja?
Pandemija je već izmijenila ne samo našu, nego i svjetsku kartu događanja, cjelokupnu komunikacijsku kao i kreativnu industriju. Brojni koncerti, festivali, izložbe, turneje, premijere su odgođeni ili otkazani. Otkazana su i brojna sportska događanja ili se održavaju bez publike. Neki su pronašli izlaz u digitalnim kanalima poput našeg Sarajevo Film Festivala. Iako je njihova ekipa sve perfektno odradila, svi programi od projekcija filmova preko masterclassova do panela emitirani su na njihovim platformama, ali ovaj Festival čine ljudi, druženja, šušur i sarajevska energija koja je nezamjenjiva i ne može se prenijeti online. Isto tako nezamislive su utakmice ili sportski događaji poput Pannonian Challengea koji se održao u Osijeku, ali bez publike. Sve te vratolomije i virtuoznost natjecatelja bez podrške fanova, štovatelja i navijanja, unatoč odličnom streamu, nisu jednak doživljaj.
Koliko ste inače prilagodljiva osoba i je li to jedna od ključnih karakteristika koju mora imati uspješan poduzetnike?
Osim prilagodljivosti i fleksibilnosti, mislim da su jednako važne osobine poput upornosti, odgovornosti, kreativnosti odnosno inovativnosti, a iznad svega je velika želja za radom. Svaki ured ima svoj model kako funkcionira, svaka grupa funkcionira na svoj način. Neki trebaju čvrstu ruku, a moj kolektiv je vrlo opušten, što bi se reklo da sam vrlo prilagodljiva osoba. Znamo pravila koja imamo, no kako ja tako i kolege, svi smo vrlo prilagodljivi i spremni na kompromise jedni drugima.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Jeste li se ove godine više nego ikad prisjetili svojih početaka ili možda te u nekom trenutku pomislili kako biste krenuli u nešto novo i promijenili ‘posao’..?
Nikad do korone i karantene nisam promislila o izboru zanimanja, u jednom trenutku mi je prošlo kroz glavu da bih trebala biti liječnica ili pekarica, to su zanimanja koja su uvijek potrebna, neovisna i vječna. No, kad se sjetim svojih kolega, svih divnih projekata na kojima smo radili, brzo shvatim da je posao koji radim moj posao iz snova, i sretna sam što se upravo njime bavim.
Kako je uopće došlo do osnivanja vaše agencije – jeste li to oduvijek priželjkivali, kakvi su vam tada bili planovi, s kojim ste se problemima suočavali… otkrijte nam kako su tekli počeci vaše poslovne karijere?
Sve je išlo vrlo spontano, od osnivanja agencije pa do rješavanja problema. Uvijek su nam se otvarali projekti za projektom, posao za poslom, uvijek puno volje i želje za radom. Uvijek sam se okruživala kreativnim i nadahnjujućim ljudima, mislim da je u tom naša tajna.
Tijekom godina rada čini se kao da ste se ‘specijalizirali’ za kulturna i sportska događanja’ – slučajno ili vlastitim izborom?
Od prvih dana smatrali smo da su kultura i sport marginalizirani, da im se ne daje dovoljno medijskog prostora, a da imaju toliko toga za ispričati široj publici, a ne samo uskom krugu ljudi koji već sam po sebi prati tu tematiku… to su nam bili veliki izazovi, ali ujedno to su nam i uspjesi na koje smo jako ponosni.
Kultura jako prožimlje i vaš privatni život – znači li to da radite posao iz snova?Sve projekte koje radimo povezani su s našim privatnim životima, našim iskustvima, razmišljanjima… mislim da se to osjeti i u našem radu i na našim rezultatima. ‘Ako radiš ono što voliš, nećeš morati raditi ni dana’, kaže izreka. Mi uistinu radimo ono što volimo, ali uistinu i radimo, i kad kažem radimo, mislim na to da zasučemo rukave i rudarimo.
Što vam je ključno u odabiru poslovnih suradnika i kolega u uredu? Koje su ljudske i poslovne osobine must-have u PR industriji?
Odgovornost i vjernost! Volim vjerovati da se i u poslu formiraju male zajednice poput obitelji i da svi možemo i moramo imati razumijevanja jedni za druge. Isto tako za ovaj posao jako je važno biti kreativan i vrijedan. Važno je razumjeti bilo grupe, kako grupa diše, a ako se uklopite u naš mali kolektiv, mi ćemo vas prigrliti i s nama ćete provesti i lijepe, ali i one dane kad nije sve med i mlijeko.
Činjenica je da ste baš vi ‘odgojili’ nekoliko generacija PR stručnjaka i što je najfascinantnije – svi su oni iz vaše agencije krenuli u privatne vode i osnovali nove PR agencije te uspješno plove u tim vodama i vaša su konkurencija na tržištu. I otvoreno vas zovu ‘PR mama’… Unatoč konkurenciji sa svima njima imate izvrsne prijateljske odnose – kako ste to uspjeli?
U ovih 13 godina PRiredbe imala sam priliku surađivati s vrlo zanimljivim, mladim ljudima, svi oni su doprinijeli razvoju PRiredbe, njihove ideje, razmišljanja i osobnost dali su neki pečat u našem radu. I zato sam im zahvalna. PRiredba je oduvijek funkcionirala kao mala obitelj, tu provodimo veći dio dana, radimo, smišljamo, komuniciramo, konfrontiramo se, smijemo, plačemo zajedno… tako da se takvi odnosi ne prekidaju lako. Dođe vrijeme kad čovjek osjeti potrebu za promjenom, za novim korakom i to je normalno.
Kakva ste šefica?
Najveći dio dana provodim okružena kolegama i u tom radnom okruženju nisam šefica, ne zapovijedam, ne napadam niti kritiziram. Uporna sam, odgovorna i uživam u poslu. Upravo to nastojim prenijeti kolegama, otvorena sam za sve njihove ideje kao i uvijek spremna im pomoći u bilo kojoj životnoj ili poslovnoj situaciji.
Iz vlastitog iskustva gledano, što je ključno za dobru atmosferu među kolegama?
Kolegijalnost i solidarnost među kolegama je jako važna, uskočiti jedni drugima u pomoć oko obveza kad je gužva ili neka privatna frka. Postići da dišemo ‘svi za jednog, jedan za sve’ je uspjeh, a timski rad je ključan u poslovima poput našeg u kojem često nema radnog vremena ni praznika.
S obzirom na to da je PR posao koji zahtjeva puno komuniciranja i nema radno vrijeme, na koji način ‘lovite’ vrijeme samo za sebe? Bez kojih rituala ne biste mogli funkcionirati, imate li neke hobije koji vas opuštaju…?
Sate mogu provesti u nekoj galeriji ili muzeju, uživati u umjetnosti. Tu sam vrlo jednostavna. Priče koje nam pričaju umjetnici kroz svoje radove ili muzeji kroz svoje postave i eksponate nemoguće je da nas ostave bez dojma ili zamišljenima. Iskreno, malo spavam. Vodi me želja da život iskoristim do maksimuma, da vidim, doživim, istražim, osjetim što je više svega moguće. Inspiraciju za posao i život pronalazim u svim detaljima koje vidim, trudim se živjeti i hodati široko otvorenih očiju. Obožavam ‘city break’ putovanja s obitelji ili prijateljicama koja me napune i osnaže za svakodnevne prepreke na koje nailazimo.
Ove ste godine paralelno uz poslovne obveze ‘završili’ i 6. razred osnovne škole – kako ste preživjeli online školu i lovi li vas panika od jeseni i eventualnog ponavljanja scenarija?
Uspješno smo preživjeli online školu iako je, pogotovo na početku, bilo zahtjevno jer se do tada Vanja nije susretao s pojedinim programima i aplikacijama. Dosta sam vremena u danu posvećivala njegovim zadaćama kako bi što lakše i s razumijevanjem savladao gradivo. Zapravo me najviše strah da će propustiti ona bezbrižna školska druženje i sve one trenutke koji čine uspomene iz školskih klupa jer nije uzalud ona „od kolijevke pa do groba, najljepše je đačko doba“.
Uz uspješnu poslovnu karijeru ‘izgradili’ ste i prepoznatljiv modni stil na kojem vam mnoge žene zavide – kada biste morali birati, koje biste modne komade iz svog ormara posebno izdvojili i zašto?
Kroz godine nabavila sam dosta kvalitetnih komada koji su postali klasici i uspješno nadopunjuju, osvježuju moju svakodnevnu garderobu. Jedan takav najdraži komad koji imam u ormaru je crna haljina Keti Balogh od prije petnaestak godina, još uvijek vrlo nosiv i moderan komad odjeće. I vrlo kvalitetan.
Održivost u modi danas mi je postao važan faktor prilikom kupovine, što upravo odgovara mojoj viziji mode, kupovati kvalitetne komade koji se nose godinama.
Volite li glazbu i koliko se ona prožima kroz vaš posao i privatno vrijeme?
I dok odgovaram na ova pitanja, svira glazba s radija. Uvijek nam svira u uredu, glazba je pokretač emocija, misli, ideja, raspoloženja. Često se uhvatim da otkrijem nekog novog izvođača, pa onda slušam do iznemoglosti, pa se prebacim na nešto novo. Razni su žanrovi kojima sam posvećena, no moramo biti svjesni da ja imam i Vanju, uz kojeg usvajam glazbu koja se vrti na Tik Toku.
Kakva nam posebna događanja pripremate za jesen i bojite li se novog vala pandemije?
Manja događanja, ekskluzivniji pristup i ciljana komunikacija će biti osnova našeg rada za naredni period. Nadamo se da neće biti karantene . Upravo smo završili s događanjima poput Scene Amadeo, Zagreb Design Weeka, Art Zagreba, a u pripremi su izložbe i neke manje medijske prezentacije novih proizvoda i usluga naših klijenata, naravno pridržavajući se preporuka Civilnog stožera.