Još je cca 1794. francuski revolucionar i duhovni vođa Francuske revolucije te proklamat liberalnih ideja, Maximilien Robespierre, zapisujući skice jednog od svojih najznačajnijih dijela “O principima političke moralnosti” ustvrdio kako se zabranama koriste samo nemoćni, neuki i nesigurni.
Kako precizno detektiranje racionalizacije i logike hrvatske vlasti 250 godina kasnije dok početkom srpnja počinju provoditi Zakon o trgovini kojim se brani rad nedjeljom i blagdanima. Trgovinama, pekarama, shopping centrima, sličnim prodajnim centima koji, jelte, izrabljuju radničku klasu i one srednjoškolce koje su životne nužde ili odluke primorale odmah nakon srednjoškolskih klupa na prvu liniju trgovačke sjedalačke kupoprodajne fronte. Još nije u praksi jasno odnosi si li se teorija i na kioske tj. smijete li uz novine kupiti koji prehrambeni artikl. Čokoladicu, recimo. Ili kutiju šibica ako volite žvakati drvo. Dakle, tamo gdje kupujete novine, cigare i te sitnarije, smijete li kupiti vodu ili neki gazirani trash ako imaju u ponudi. Ili se valjate prošetati do benzinske, naravno, u slučaju da radi. I platiti 4x skuplje. Jer tamo je ok raditi nedjeljom. Ljekarne, drogerije, pošta, etc – oni mogu.
Dati radnicima pravo izbora
Evolucija etike tuzemne vlasti od samo dva i pol stoljeća nije pomilovala po tjemenima i lupnula po tuticama domaće ministre i ine filistre. Spomen im prezimena nije nužan jer ako vrijede čega onda je samo zaborava. Ne znači automatski da je francuski deist nužno bio u pravu, samo daje perspektivu na činjenicu kako se zabranama kao alatom koriste mahom oni koji ne raspolažu kvantumom konstruktivnih ni korisnih argumenata.
Ako je štititi radničku klasu onda je dati im pravo izbora žele li ili ne žele rad nedjeljom najhumanija gesta. Izglasati u okviru svojih poslodavaca, htijenja i želja, pa se rukovoditi time. Interesantno je kako su vox populi istraživanja i ankete među levackim građevinama i građevinkama pokazale kako zabranu rada nedjeljom podržavaju niže obrazovani (osnovne i srednje škole) u dvotrećinskoj mjeri, dok se više od 5/6 visokoobrazovanih (čitaj: fakultetsko obrazovanje, što, naravno, ništa ne znači u smjeru humanizma i društvene korisnosti).
Kao što je Monty Pythonima zbog oxfordskog i cambridgevoskog zaleđa dotični Robespierre često bio iznimno poticajnom inspiracijom za skečeve i satiru na račun proklamiranja njegovih principa vladanja, dotle su sasvim nesvjesno, neukima i nemuštima rvackim zakonodavcima, Monty Pythoni nehotičnim uzorom. Jer svaki ratio njihova potezanja graniči s teorijama apsurda, ako ne već bezumnosti ili maloumnosti. Nehotično karikaturalni likovi i njihove veleradnje. Pogotovo pred izbore.
Ne vide se peraje morskih pasa
Jer kao što je najlakše zabraniti, recimo rad nedjeljom. Parcijalno. Kao nekad na neparne dane redukcije struje ili štednje benzina. Istovremeno, prelako je dozvoliti idiotima ambiciju i na konto iste vladavinu inertnom i amorfnom masom, kakvom se osobito ljeti pokazuje jadranokoncentrična horvacka flegmatična masa. Da ipak nije toliko strašno, pa se provođenje odluke ne odnosi na baš sve sve nedjelje, ostavljeno je gazdama 16 nedjelja u godini samoizabrati kad će ili neće raditi. Odlučili su da 8 do 12 od tih neće iskoristiti odmah ljetnih mjeseci kad se kase pune i krcaju turističkim eurima – koji su već lagano počeli osjećati nesrazmjer između visine novih cijena i siromaštva ponude. No, to je neka tema za srkanje soka na plaži i gledanje turista i svijeta oko sebe preko sunčanih cvika. Ne vide se peraje morskih pasa. A nije da ih nema. Samo čemu panike, ako se kužimo, a kužimo se ;).
Pitate se kakvo veze stanje turizma te naznake nacionalnih političkih spoticanja imaju veze s pop kulturom. Oh imaju, itekako imaju. Kao što je ranije naznačeno u konceptima novih čitanja i širenja predmeta pop kulture – ona u 21. stoljeću širi svoje grane na apsolutno sva medijska dostupna područja vašeg čitateljskog pasivno aktivnog dosega.
Ništa lakše nego od poluteme napraviti slučaj. Pa to je princip kako nam najčitaniji mediji već godinama funkcioniraju. Dobrodošli u ljeto gospodnje 2023. I ne psujte trgovce. Oni su tu zbog vas.
Osim kad nisu ;).