Dugogodišnji program ZagrebDoxa, Majstori Doxa, donosi četiri recentna filmska ostvarenja autora čija imena spominjemo s najvećim poštovanjem kada pričamo o dokumentarnom filmu. Na velikom platnu pogledati dokumentarce istaknutog američkog autora Fredericka Wisemana, britanskog dokumentarista Marca Isaacsa, francuske autorice Claire Simon i Austrijanca Nikolausa Geyrhaltera, dobitnika Velikog pečata u Regionalnoj konkurenciji na prošlogodišnjem ZagrebDoxu, nešto je što se ne propušta.
Putovanje kroz dokumentarne festivale
Od IDFA-e, preko Toronta, Venecije ili Lisabona, samo nabrojiti sve festivale koje je prije ZagrebDoxa pohodio četrdeset i četvrti dokumentarac legendarnog Fredericka Wisemana, Menus-Plaisirs – Les Troisgros, zahtijevalo bi poseban tekst. Živahan i zabavan film o obitelji Troisgros vodi nas u idilično okruženje središnje Francuske gdje se upoznajemo s pravilima igre koja vrijede u najvišim kulinarskim krugovima, onima nagrađenima s čak tri Michelinove zvjezdice.
Ništa manje festivala koji su prethodili ZagrebDoxu, nije obišao ni film Naše tijelo, poznate francuske dokumentaristice, snimateljice, montažerke i glumice Claire Simon s čijim se dokumentarnim opus ZagrebDoxova publika imala prilike upoznati još 2018. godine kroz retrospektivu njenih filmova. “Naše tijelo” suosjećajnim i etičkim pristupom obrađuje temu kojom je filmska industrija već dugo opsjednuta, donoseći skrivene, zaboravljene i zanemarene priče ženskih tijela kroz njihove susrete s opsežnim, često invazivnim medicinskim intervencijama. Film koji otkriva društvenu dimenziju stvari o kojima se ne usuđujemo govoriti, ali o kojima trebamo razgovarati na Torino Film Festivalu je osvojio nagradu kao najbolji dokumentarni film.
“Naše blaženo mjesto” Marca Isaacsa duhovita je priča o ljubavi, gubitku i izdaji koji prati Lori, mladu kinesku redateljicu i njezine napore da dokumentira i uhvati živote ljudi u malom gradu Thaxtedu u Essexu. Film koji je prikazan i na prestižnim dokumentarističkim festivalima Doclisboa i IDFA-i ispituje granice između života i smrti, činjenica i fikcije i podrijetla stvaranja engleskih mitova, a Lori otkriva da duhovi iz prošlosti nude uvid i u sadašnjost Engleske. Marc Isaacs dolazi na ZagrebDox dolazi kao posebni gost, a održat će i masterclass.
Nikolaus Geyrhalter svojim nas filmom “Zastoj” vodi u ne baš tako davnu prošlost, kada je sve stalo. Već u najranijim danima pandemije austrijski redatelj odlučio je na filmu dokumentirati vrijeme u kojem snimanje filmova zapravo nije bilo moguće: snima napuštene lokacije i intervjuira ljude za koje je izraz “izvanredno stanje” odjednom postao stvarnost. Građani Beča u početku stoički preuzimaju odgovornost, spremni odraditi svoj dio za zajednički cilj, ali slijedi drugi lockdown i strpljenje nekih Bečana je na izmaku. Film je prikazan na DOK Leipzigu i na Viennaleu.
ZagrebDox donosi i filmove najmijenjene tinejdžerskoj populaciji
Program pod nazivom TeenDox na ovogodišnjem će izdanju prikazati osam filmova namijenjenih prvenstveno tinejdžerskoj populaciji, ali naravno i svima onima koji žele bolje razumjeti one čije vrijeme tek dolazi.
“Ekipa”, film Sylvain Cruiziatosvojio je posebno priznanje na najvećem svjetskom festivalu dokumentarnog filma IDFA-i, a prati studentski život tri mladića iz generacije Z u Münchenu. Tri prijatelja polako se počinju kretati u različitim smjerovima, slijediti individualne ciljeve, razvijati vlastite vrijednosti, ipak dijeleći zajednički izazov: potragu za priznanjem, ljubavlju i seksom.
“Ja sam netko”, uzbudljiv i dirljiv film nizozemske redateljice Jamillah van der Hulst inspirativna je priča o šestero djece koja žive na ulici i izabrana su da predstavljaju svoju zemlju na Svjetskom nogometnom prvenstvu ulične djece u Katru nakon kojeg će im se životi zauvijek promijeniti. “Line Rider”, film slovenskog redatelja i glazbenika Simona Intihara, prati introvertiranog Boštjana Čadeža čiji se život stubokom mijenja nakon što je 2006. na internetu podijelio svoj koncept za jednostavnu videoigru Line Rider. Mjesec dana kasnije igra postaje viralna senzacija u cijelom svijetu, a Boštjanova novostečena slava pretvara mu život u noćnu moru.
Tu su i filmovi s posebnim priznanjima
Dobitnik posebnog priznanja na Berlinaleu, gorak i dirljiv dokumentarac o nemilosrdnoj i očajničkoj potrazi za slobodom “Maydegol” iranske redateljice Sarvnaz Alambeigi priča je o afganistanskoj tinejdžerki, koja je s roditeljima emigrirala u Iran, nastojeći ostvariti svoj san i postati profesionalna muay thai boksačica. Mlada junakinja odlučna je i neće dopustiti da je zaustavi konzervativni način razmišljanja njene obitelji, iskustvo fizičkog zlostavljanja niti neprijateljski stav okolnih ljudi spram imigranata.
Središnje pitanje koje postavlja “Moja sestra”, film koji je režirao Mariusz Rusiński, a koji je na IDFA-i je osvojio nagradu Best Youth Documentary vrti se oko problema: kako je talentirana, inteligentna sedamnaestogodišnjakinja mogla toliko drastično skrenuti s puta i kako da se obitelj nosi s ovisnošću i povrati svoju funkcionalnost. Redateljica Raquel Agea Ramos vodila je tri dnevnika u različitim trenucima života, od vremena kada je bila predtinejdžerka do rane odrasle dobi. Jednom ih je pročitala sve za redom i shvatila problem: svi se bave istom temom – dečkima. Eksperimentalni, kratki dokumentarac “Raquelin ne tako tajni dnevnik” pruža nam uvid u necenzurirani djevojački um.
“Rusko tiho sunce”, danske redateljice Sybille Tuxen prikazuje generaciju mladih Rusa između 2018. i 2022. Tri mlade buntovnice i anarhistice te pripadnice globalne mladeži koja sanja o modernom životu u slobodi proganja sveprožimajući osjećaj tjeskobe i nemira zbog budućnosti. Nakon napada Rusije na Ukrajinu našle su se u novoj stvarnosti koja od njih zahtijeva teške izbore. Još jedna Dankinja, Camilla Magid režirala je film “Zmajevi(ma) protiv demona” koji kroz dvije školske godine prati troje učenika jedne od najneobičnijih škola na svijetu: tamo se nastava odvija kroz igranje uloga, a učenici se putem prerušavanja i metamorfoza uče suočavati s traumom i svojim fluidnim identitetima.
Žiri sastavljen od učenica zagrebačke XVI gimnazije
Tko će osvojiti Veliki pečat u Međunarodnoj konkurenciji odlučuju austrijska redateljica Valerie Blankenbyl, danska redateljica Lea Glob i redatelj Hrvoje Hribar, a u Regionalnoj konkurenciji direktor fotografije, profesor i publicist Enes Midžić, redatelj Tomislav Mršić i talijanski pisac i filmski kritičar Alessandro Stellino. Filmska producentica Miljenka Čogelja, konzultanti i kritičar Tue Steen Müller i montažer Tomislav Pavlic dodijelit će Mali pečat, nagradu namijenjenu najboljem dokumentarnom filmu kratkog metra, a koji je najbolji film mladog autora ili autorice odlučit će kazališna redateljica i teatrologinja Snježana Banović, scenarist Hrvoje Osvadić i redateljica Biserka Šuran. Nagradu Movies That Matter za ostvarenje koje na najbolji način promiče ljudska prava dodijelit će novinar, povjesničar i publicist Tihomir Ponoš, novinarka i redateljica Vedrana Pribačić i zamjenica pučke pravobraniteljice Tatjana Vlašić. Nagradu FIPRESCI najboljem filmu iz regionalnog natjecateljskog programa dodijelit će članovi međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, Igor Angjelkov, Hamed Soleimanzadeh i Milena Zajović.
Predsjednik žirija za Međunarodnu konkurenciju, uvijek zaposleni hrvatski redatelj Hrvoje Hribar poznat po jednom od najuspješnijih hrvatskih igranih filmova “Što je muškarac bez brkova” tijekom svoje podulje karijere snimio je tek dva dokumentarca. Jedan od njih, višestruko nagrađivani i iznimno uspjeli, srednjometražni dokumentarac “Bil jedon” iz 2001. godine prikazat će se u sklopu Autorske večeri na ZagrebDoxu, nakon čega će uslijediti i razgovor s redateljem, uz moderiranje filmske kritičarke Diane Nenadić.
Fotografije: press