Ponedjeljak, 12 veljače, 2024

Kultni bend Einstürzende Neubauten dolazi u Tvornicu kulture!

Od svog osnutka 1. travnja 1980., bend Einstürzende Neubauten neprestano mijenja parametre mainstreama i subkulture kako bi neprimjetno učinili čujnim – možda čak i neprimjetno

Pioniri konceptualne industrial glazbe, njemački kultni bend Einstürzende Neubauten, nakon gotovo deset godina od posljednjeg nastupa, ponovno dolaze u Hrvatsku. Koncert će se održati 7. rujna u zagrebačkoj Tvornici kulture, kao dio turneje ‘alien pop music 2024’, na kojoj Einstürzende Neubauten predstavljaju svoj novi album koji izlazi ovog proljeća.



Od svog osnutka 1. travnja 1980., bend Einstürzende Neubauten neprestano mijenja parametre mainstreama i subkulture kako bi neprimjetno učinili čujnim – možda čak i neprimjetno. Ovo eksperimentalno putovanje, koje traje više od četiri desetljeća, sada ulazi u sljedeću fazu. U 44. godini postojanja, bend se vraća svojim korijenima i redefinira sebe. Riječ je o promjeni identiteta koju je ovaj berlinski kvintet plus jedan oblikovao u vlastiti žanr 2024. godine – apm – alien pop music.

Stalna evolucija najbolje opisuje opus benda Einstürzende Neubauten. Glazbena transformacija, započeta debitantskim albumom ‘Kollaps’ iz 1981., doseže vrhunac s izdavanjem novog albuma ‘Rampen – apm: alien pop music’, čiji je izlazak najavljen za 24. travnja. Na ovom albumu, članovi benda Blixa Bargeld, N. U. Unruh, Alexander Hacke, Jochen Arbeit, Rudolph Moser i Felix Gebhard predstavit će svoju najnepredvidljiviju i najnekonvencionalniju stranu dosad. Neubauten stavljaju točku na sve spekulacije o zvuku ovog albuma.

Konceptom ‘rampi’ do alien pop glazbe

Od sredine 1980-ih, Einstürzende Neubauten istražuju koncept ‘rampi’ na pozornici – javne improvizacije s otvorenim razvojem i neizvjesnim ishodima. Ove “rampama”, koje su bend izveo tijekom bisova na svojoj nedavnoj Alles in Allem turneji 2022., poslužile su kao inspiracija za njihov novi album. Dvostruki album ‘Rampen – apm: alien pop music’ predstavlja pop glazbu za paralelne svemire i međusvjetove – za hiperprostore i međuzone. Istovremeno je mikrokozmički i međugalaktički.

Ovo je tvrdnja izvan svih poznatih fizikalnih zakona, kojom Einstürzende Neubauten ulazi u stilski ničiju zemlju između prošlosti i budućnosti. S jedne strane, album se vraća korijenima, dok s druge strane donosi novu umjetničku formu kroz snažne erupe buke koje susreću zagonetne, često fragmentarne tekstove: ovo je popularna glazba za izvanzemaljce i otpadnike. Anti-pop postaje alien pop. Ovo je neobično, okretanje se kao čahura, nečuveno, sonus inauditus.

Nije slučajno da smanjena ilustracija na omotu novog albuma podsjeća na kultni dizajn albuma ‘White Album’ Beatlesa. Blixa Bargeld, istaknuti član benda, primijetio je: ‘To proizlazi iz ideje da su Einstürzende Neubauten jednako ikonični u drugom solarnom sustavu kao što su Beatlesi u našem svijetu.’ Ova izjava naglašava balansiranje između avangarde i pristupačnosti, provokacije i prepoznatljivosti u njihovom radu.

Nova dimenzija glazbene evolucije i kulturnog utjecaja

Ovaj pristup također ističe glavnu temu koja se provlači kroz sve pjesme: promjenu, igru uma s utopijom i prolaznost. ‘Na albumu sam pronašao nekoliko rješenja i formulirao stvari na načine na koje ih nisam formulirao prije, jer mi nikada nisu bile tako jasne. Ja sam netko tko vjeruje da se kroz glazbu može steći znanje. Uvijek je tako bilo. Slijedim uvjerenje da ću u glazbi pronaći nešto što prije nisam znao. I pjevati nešto što nisam znao. Nešto što se pokaže istinitim. Ili nešto što barem ima smisla.’ Ovaj album označava sljedeći korak u evoluciji Einstürzende Neubauten, gdje je poznati jezik napušten, otvarajući put daljnjim, beskonačnim mogućnostima: izvanzemaljskoj pop glazbi.

Einstürzende Neubauten jedan je od rijetkih njemačkih bendova koji su međunarodno poslali istinski impulz putem svoje jedinstvene mješavine koja postavlja trendove. Utjecao je na mnoge druge bendove i umjetničke žanrove – od plesnog kazališta do vizualne umjetnosti, a također je bio inspiracija za filmske umjetnike – od Schlingensiefa do Tarantina. Iako su ih mediji u početku ismijavali kao bizarnu ‘zanimljivost u podijeljenom gradu’, brzo su se etablirali u svjetskom kontekstu kao jedni od renomiranih velikana suvremene pop kulture. Utjecali su na cijelu generaciju, a čak i danas pružaju često kopirane obrasce za eksperimentalnu zvučnu umjetnost i performanse.

Fotografije: Thomas Rabsch

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime