Thana Alexa je glazbenica hrvatskog podrijetla koja na američkom tlu ostvaruje ‘američki san’. Njezini snovi su uključivali nominaciju za Grammy u jazz varijantama, a sve što slijedi možda postane i puno veće.
Naime, ako se ostvare najave za proljeće sljedeće godine, Thana bi uz supruga trebala stati kao glavni vokal u projektu koji ekskluzivno najavljuje za Mixer.hr.
Nastupajući u Hrvatskoj osjećala sam se kao kod kuće
Ovog ste ljeta nastupali na Jadranskom moru. Koliko često imate priliku svirati ovdje s obzirom na pandemiju i cijelu situaciju?
Imala sam priliku 15. srpnja nastupiti pred publikom uživo prvi put od 23. veljače 2020. godine! Nikada u profesionalnoj karijeri nisam ni pomislila da ću toliko dugo izbivati sa scene. Ova svirka nije bila samo posebna jer je bila prva od početka pandemije, već se održala i u Puli, u Istarskom narodnom kazalištu, u sklopu Zagrebačkog jazz festivala. Osim toga, ja sam nastupila sa suprugom Antonijem Sanchezom i njegovim Special Quartetom s Donnyjem McCaslinom, Miguelom Zenonom i Scottom Colleyjem.
Biti na pozornici pred hrvatskom publikom (uključujući oca i njegovu suprugu), nastupiti sa suprugom i nekim od naših najbližih prijatelja bilo je vrlo posebno. Nikada to neću zaboraviti. Osjećala sam se kao kod kuće.
Tijekom godina nastupala sam po Hrvatskoj na mnogo različitih mjesta, počevši od srednje škole, pa sve do mog prvog pjevanja pred publikom u Trubaduru Marka Breškovića u Dubrovniku – kad sam imala 15 godina – do nastupa s Boškom Petrovićem i Matijom Dedićem u Lisinskom, BP Clubu te sa svojim bendom na Dubrovačkim ljetnim igrama.
Moj posljednji nastup u Hrvatskoj bio je potpuno rasprodan koncert u svibnju 2017. u sklopu Jazz.hr festivala u Zagrebu, s grupom iz NYC-a. Jedva čekam vratiti se u Hrvatsku kako bi izvela glazbu sa svog albuma “ONA” nominiranog za Grammy. Bit će mi velika čast podijeliti tu glazbu s Hrvatskom.
Tijekom naše 3 serije u 2020. uspjeli smo zaposliti više od 120 glazbenika koji su bili bez posla, prikupili smo više od 140.000 dolara i dali više od 100 potpora glazbenicima u potrebi
Konačno se nakon godine i pol dana prisilne korona stanke nešto počelo pomicati. Nekoliko riječi o tom razdoblju iz Vaše perspektive?
Nakon što su se svi moji nastupi, turneje i projekti počeli otkazivati tijekom 2020. i većinu 2021. godine, odlučila sam upotrijebiti svoju kreativnost na drugačiji način – kao odgovor na pandemiju. Zajedno s dva prijatelja glazbenika, vokalom Sirintipom i saksofonistom Owenom Broderom, pokrenuli smo inicijativu za prikupljanje sredstava “Live From Our Living Rooms”. Naša prva serija bila je “Online festival i prikupljanje sredstava” za glazbenike sa sjedištem u New Yorku koji su izgubili svu mogućnost zarade zbog pandemije. Festival je uključivao virtualne nastupe velikana poput Chicka Corea, Joea Lovana, Linde May Han Oh, Christiana McBridea i mnogih drugih.
Časopis Rolling Stone nazvao nas je “prvim jazz festivalom pandemije”. Tada smo vidjeli da se i festivali otkazuju, ponudili smo partnerstvo sa susjednim DC Jazz Festivalom kako bismo virtualno predstavili njihov ljetni festival i prikupili novac za glazbenike s DC područja. Odmah nakon toga predstavili smo 12-dnevni ‘Creative Summit’ (virtualni jazz kamp s majstorskim tečajevima, nastupima i webinarima) koji je prikupio novac za dodjelu potpora glazbenicima iz SAD-a.
Tijekom naše 3 serije u 2020. uspjeli smo zaposliti više od 120 glazbenika koji su bili bez posla, prikupili smo više od 140.000 dolara i dali više od 100 potpora glazbenicima u potrebi. Bilo je zanimljivo iskustvo biti na strani organizatora umjesto biti angažirani glazbenik, posebno u ovom novom virtualnom svijetu.
Odsvirala sam i niz samostalnih nastupa uživo, kao i u duetu sa suprugom, Antoniom Sanchezom. Snimila puno snimaka u našem kućnom studiju s ljudima iz cijelog svijeta, a čak sam i komponirala svoju prvu filmsku partituru za jedan peruanski dokumentarac. Uspjela sam ostati jako zaposlena, ali sam shvatila da apsolutno nema zamjene za nastup uživo. Postoji nešto u izvedbi uživo što se ne može zamijeniti nikakvim drugim iskustvom. Ljudska energija je jedinstvena. Izvođenje uživo tjera vas da budete potpuno u trenutku, što ga čini tako terapeutskim, a također NE imati toliko dugo mogućnost nastupa je bilo toliko teško.
Slijediti srce jedini je način kako svoju glazbu predstaviti svijetu
Thana Alexa prije Grammy nominacije i Thana Alexa poslije. Je li to ista djevojka i žena. Koje su sličnosti i razlike?
Jedino što se u meni promijenilo nakon nominacije za Grammy jest to što sam postala još uvjerenija da je slijediti srce jedini način kako svoju glazbu predstaviti svijetu. Nema ugrožavanja integriteta. Izrada albuma “ONA” od samog je početka bila teška bitka i na putu su stajali mnogi problemi koji su testirali i moju organizaciju, radnu etiku i vjeru u sebe. Bilo je mnogo slučajeva dvije ceste – jedna se činila lakšom od druge, ali je teža cesta bila više usklađena s mojim pravim bićem.
Uvijek sam slušala glas srca, čak i ako me natjeralo da izaberem put koji se činio težim. Vjerujem da je to jedan od razloga zašto je toliko ljudi na ovaj album i njegovu poruku odgovorilo na tako pozitivan način. Nadahnuo je ljude da slušaju svoja srca i budu vjerni sebi. Nitko na svijetu neće vas poslušati ako prvo ne poslušate sebe.
A poslije? Što se nakon nominacije promijenilo u vašoj karijeri?
Pandemija je jako otežala zamah nominacije. Nisam mogla otići na turneju i podijeliti svoju glazbu s međunarodnom publikom uživo. Bend i ja uspjeli smo izvesti glazbu s “ONA” jednom otkad smo je snimili u studiju u siječnju 2018. Odradili smo jedan koncert uživo za virtualnu publiku u ožujku 2021., što je bilo nevjerojatno jer smo prvi put uspjeli zasvirati tu glazbu zajedno otkad smo u studiju, ali to učiniti pred praznom sobom ispunjenom samo s 3 ekrana gledajući samo sebe, bilo je vrlo antiklimatski.
Jedva čekam otići na turneju i podijeliti ovu glazbu s energijom benda uživo i publike uživo. Čak i uz ograničenja nemogućnosti turneje, radila sam non-stop od kuće. Tijekom pandemije komponirala sam svoju prvu filmsku partituru za jedan peruanski dokumentarni film, snimala na daljinu s umjetnicima iz cijelog svijeta, predavala sate pjevanja i držala virtualne majstorske tečajeve studentima iz cijelog svijeta, pokrenula spomenuti “Live From Our Living Rooms” s dva prijatelja za podršku glazbenicima u potrebi…
Izrada albuma ONA od samog je početka bila teška bitka i na putu su stajali mnogi problemi koji su testirali i moju organizaciju, radnu etiku i vjeru u sebe. Uvijek sam slušala glas srca, čak i ako me to natjeralo da izaberem put koji se činio težim
View this post on Instagram
Dobivanja ovog priznanja je golema čast. Nagrada Grammy je najveće glazbeno priznanje koje postoji na svijetu i svaka osoba u našoj glazbenoj industriji obraća pažnju na umjetnike koji su nominirane. Ova nominacija je, u najmanju ruku, skrenula pozornost na moje ime i moju glazbu ljudima koji nisu znali za mene prije nominacije.
Nadam se da će najveći učinak ove nominacije biti slijedeće godine kad (nadam se) počnem ponovno putovati na turnejama. Također se nadam da će mi otvoriti više glazbenih suradnji. Moram reci da sam najveću i iznenađujuću reakciju dobila iz Hrvatske, što meni puno znači. Predivan je osjećaj imati podršku od cijele zemlje.
Slijede putovanja i promocije albuma “ONA”
Je li “ONA” dovoljno promovirana, onako kako ste zamislili ili ne još?
Ne još. Na tome trenutačno najviše radim! Putovat ću do kraja 2022. promovirajući album.
Kako to da ste album sami izdali? Ima i dijelova otpjevanih na hrvatskom, zar ne?
Do ovog sam trenutka stigla nakon puno napornog rada, odbijanja, nakon što sam godinama naporno radila kao freelance glazbenica, bez podrške diskografske kuće, menedžera, nakon što je kompanija PledgeMusic otišla u stečaj i time nestali deseci tisuća dolara prikupljenih u crowdfunding kampanji za moj album.
Nakon što sam uspješno završila album, mislila sam da će to zasigurno biti zanimljivo jednoj izdavačkoj kući, ali nitko ga nije htio izdati. Nekoliko ponuda koje sam primila su bile toliko loše da sam odlučila sama izdati kako bih mogla nadoknaditi svoja ulaganja, zadržati royalties i publishing. Ponosim se činjenicom da posjedujem 100% svoje glazbe i proizvodom na koji sam uložila toliko vremena i truda.
I koja je onda procedura prijaviti takvo indie djelo za Grammy?
Godinama sam član Grammyja s pravom glasa, pa sam postupak slanja albuma nije bio težak. Najteži dio bio je produkcija albuma i obavljanje svih administrativnih poslova. Prikupljanje novca za financiranje albuma, osobno uređivanje pjesama, postprodukcija i pravilno objavljivanje projekta. To je ono što je oduzelo najviše vremena.
View this post on Instagram
Nakon što sam uspješno završila album, mislila sam da će to zasigurno biti zanimljivo jednoj izdavačkoj kući, ali nitko ga nije htio izdati. Nekoliko ponuda koje sam primila su bile toliko loše da sam odlučila sama izdati album
Vaše suradnje su brojne. Od Matije Dedića 2010., do Antonija Sancheza i Genea Essa. Neki budući planovi?
Surađivala sam s Matijom Dedićem 2010. na albumu “Friends”. Snimili smo moju pjesmu pod nazivom “Siena” za demo snimku koja mi je trebala, a Matiji se pjesma toliko svidjela da ju je odlučio staviti na svoj album. Ta divna suradnja rezultirala je nominacijom za Porin u kategoriji ‘Najbolja jazz kompozicija’. Bilo je to nezaboravno iskustvo.
Počela sam pjevati i putovati s Geneom Essom ranih godina života u New Yorku. Tražio je pjevača i našao me na Facebooku. Zajedno smo odradili probnu svirku (što je bilo poput audicije), a on je toliko zavolio zvuk mog glasa i svoju gitaru da me je učinio stalnom članicom benda. Do sada smo zajedno snimili 4 albuma, komponirala sam brojne autorske pjesme za njegov bend, a napisala sam i tekstove za mnoge njegove pjesme.
Kroz rad s Geneom dobila sam priliku nastupiti s toliko sjajnih glazbenika u NYC-u i Japanu. Za mene je to bilo veliko iskustvo učenja. Na velikom dijelu materijala koji sam pjevala s Geneom morala sam koristiti glas kao eksperimentalni instrument… pjevati retke s gitarom i saksofonom, vrlo rijetko pjevati tekstove. Dugogodišnje iskustvo pjevanja s njim pomoglo mi je da se godinu kasnije pripremim za pjevanje u Antonijevu bendu.
Možda je moja najvažnija i stalna suradnja bila sa suprugom, peterostrukim dobitnikom Grammyja Antonijem Sanchezom (skladatelj za Oscarom nagrađeni film “Birdman” i bubnjar s Patom Methenyjem 20 godina). Zajedno s njegovim bendom “Migration” snimili smo tri hvaljena albuma, uključujući i najnoviji album “CAM Jazz” koji snima Lines in the Sand, protestnu ploču o useljeničkom iskustvu. S njegovom smo grupom obišli Sjevernu i Južnu Ameriku, Europu, Aziju i Australiju.
View this post on Instagram
Rad na novom albumu
Vaš život izvan scene općenito posljednjih nekoliko godina i onoga što dolazi. Imate li vremena za život mimo glazbe?
Moj život izvan pozornice izgrađen je oko uživanja u prijateljima, obitelji, na putovanjima i ODMORU! Prije pandemije sam cijelo vrijeme bila na turneji, a pandemija mi je dala priliku da uživam biti kod kuće, biti zajedno sa suprugom i s majkom (koja je bila u posjeti iz Hrvatske i zaglavila u New Yorku tijekom izolacije).
Volim trenutke kad smo kod kuće u NYC-u i kada nam dođu prijatelji na večeru i piće, kada sviramo, razgovaramo, smijemo se, pjevamo… Radimo tako da možemo uživati u tim trenucima sreće i zajedništva. Posebno nakon pandemije u kojoj smo bili odvojeni od prijatelja i obitelji, sada još više cijenimo vrijeme koje možemo provesti zajedno. Nadam se da ćemo jedino naučiti od pandemije kako njegovati zajedničke trenutke.
ONA je bilo moje prvo iskustvo u uređivanju i produciranju vlastite glazbe, ali ovaj album SONICA je moj prvi inženjering. Sasvim drugačiji ‘šešir za nositi’ i obožavam ga!
Vaša glazbena budućnost i planovi mimo promo turneje za album “ONA”?
Radim na novom albumu sa svojom grupom SONICA (trio koji vodim s još dvije moje prijateljice glazbenice – Nicole Zuraitis i Julia Adamy). Prije pandemije počeli smo zajedno snimati album u mom kućnom studiju, ali je tijekom karantene stavljen na čekanje. Odlučili smo nastaviti raditi na tome i objaviti ga sljedeće godine. Lijepo je iskustvo surađivati s ove dvije žene. Sve pjevamo, ja koristim svoje efekte, Nicole svira klavir, a Julia bas. Svi zajedno komponiramo glazbu, a ja sam inženjer zvuka i producent. “ONA” je bilo moje prvo iskustvo u uređivanju i produciranju vlastite glazbe, ali ovaj album “SONICA” je moj prvi inženjering. Sasvim drugačiji ‘šešir za nositi’ i obožavam ga!
Također se jako radujem što ću pjevati vodeći vokal u uzbudljivom novom projektu “Bad Hombre Volume II” mog supruga. Njegov album izlazi u ožujku 2022. u izdanju izdavačke kuće Warner Music i uključuje zvijezde kao što su Trent Reznor (Nine Inch Nails), Dave Matthews, Ana Tijoux, Meshell Ndegocello, Lila Downs, moj trio SONICA i drugi. Pjevat ću glavni vokal u bendu uživo i pred nama je vrlo uzbudljiva godina turneja.