Petak, 22 ožujka, 2024

Adnan Mehmedović Medo: Event industrija se ne drži zajedno i zato nas vlast doživljava neozbiljno!

Olako se zaboravilo na 6% BDP-a koji eventi pune u proračun. Olako su se zaboravili nastupi svjetskih izvođača koji su Hrvatsku stavili na svjetsku kartu. Zato moramo podignuti svjesnost o važnosti kulturne i event industrije za Hrvatsku s konkretnim podacima, ističe Adnan Mehmedović Medo

S obzirom na to kakve je sezona i ljeto u komercijalno turističkom i zabavnom segmentu, razgovor s Adnanom Mehmedovićem Medom trebao je poslužiti kao kratki vodič oporavku entertainment industrije kroz presliku i presjek njegovih godina iskustva u tom segmentu.



Koliko je mjesta za optimizam, a koliko za realizam ili pesimizam.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Adnan Mehmedovic Medo (@medozg)

Dulji niz godina ste u PR/event industriji ovih terena – od MTV-a, Fresh Islanda, Papaya Beach Bara, Špancir Festa, DJ Maga, Food Truck i Chill&Grill festa… Spajanje glazbe i hrane – je li to dobitna kombinacija?

Više od 20 godina bavim se organizacijom evenata i festivala, to mi je ljubav još od osnovnoškolskih dana kada sam svoje prve tulume za klince iz zgrade organizirao u skloništu zgrade, za vrijeme uzbuna u Zagrebu. Otad je i krenula strast prema eventima. Strast za organizacijom evenata otvarala mi je iz godine u godinu nove prilike koje su se realizirale kroz različite projekte. Prva ljubav mi je definitivno clubbing i festivali, a s godinama i odrastanjem to je preraslo u događaje povezane s hranom i glazbom. 

Osim toga, pojavom koronavirusa, clubbing i festivali su otišli u drugi plan zbog neizvijesnosti i zabrana, tako da smo lani pokrenuli prvi hrvatski Food Truck Festival – koji je za situaciju u kojoj smo se našli bio manje “rizičniji” festival za održavanje, dobivanje dozvola i organizaciju. Vjerojatno do Food Truck festivala i Chill&Grill festivala ne bi ni došlo, ali je situacija zahtijevala prilagodbu i to je bio naš odgovor kao čisto preživljavanje.

Do tog trenutka u planu smo imali organizacije prvog gaming festivala PlayIT u zagrebačkoj Areni, prvog reggaeton festivala Isla Loca na Zrću, prvog hip-hop festivala na planini Fresh Mountain u francuskim Alpama, povratak Noći gutača reklama, 10 godišnjicu Fresh Island festivala na Zrću… Planirali smo iskorak izvan glazbenih festivala i u druge event sfere i niše. Ali… sve je to palo u vodu.

Kako s malo novca napraviti puno?

Ovogodišnji Food Truck Festival ide u punoj dimenziji na Jarunu. Koji je uopće bio koncept i koje su sve koraci kod postavljanja festivala tog tipa na noge, u smislu produkcijskih troškova?

Food Truck je nastao iz potrebe da u vremenu kada su eventi stali osmislimo koncept koji će u pandemijskim uvjetima biti prihvaćeniji – jer su zabranjeni bili plesni podij, ples, party koncepti. Od ideje do realizacije Food Truck Festivala doslovno je prošlo 3 tjedna. Koncept koji je kao ideja došao bio je kako za što manji budžet organizirati festival s odličnim sadržajem, koristeći iskustvo i kreativu koju smo kao tim imali. Krenuvši od saznanja da svi postojeći food festivali koriste kućice za realizaciju koje nose veći dio troška u budžetu festivala, ideja nam je bila eliminirati taj trošak kako bi dobili samoodrživ događaj.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Food Truck Festival (@foodtruckfestivalhr)

S druge strane, kultura food truckova vani je eksplodirala. Kod nas je tek bila u povojima, i tu smo vidjeli priliku. Uspjeli smo skupiti 5-6 food truckova, što je bilo dovoljno za prvo izdanje festivala. Koristili smo Pinterest kao inspiraciju oko uređenja i namještaja, a vodilja nam je bila kako kreativno za mali budžet dobiti dobru atmosferu, te smo tako uz odbačene automobilske gume, bačve, palete, stare cigle, busene sijena, lampice i puno šarenih boja isproducirali simpatični street food doživljaj.

Danas je Food Truck Festival postao uspješan koncept koji se nenapadno svidio svima te koji se svojim konceptom nametnuo i izvan Jaruna. Tako danas imamo i jako uspješno izdanje Food Truck Festivala na tvrđavi Trsat iznad Rijeke

Zadatak je bio kako s malo novca napravit puno. To smo i uspjeli. Uz to shvatili smo da su se u pandemiji promijenile i navike te je Jarun postao ponovno hit destinacija. Naši počeci karijera vezani su za Jarun, klubove Aquarius i Piranha, te smo nekako vidjeli to kao svoj novi početak i povratak destinaciji koju smo obožavali.

Kako smo svi u tvrtki dugo u glazbi, tu nismo imali kompromis. Htjeli smo ostati svoji i ne ići u komercijalne vode pa smo se orijentirali na funk, jazz, reggae, hip hop i sl. glazbene žanrove. Pokazalo se uspješno i danas je Food Truck Festival u svoje 2 godine postao uspješan koncept koji se nenapadno svidio svima te koji se svojim konceptom nametnuo i izvan Jaruna. Tako danas imamo i jako uspješno izdanje Food Truck Festivala na tvrđavi Trsat iznad Rijeke, a u planu je osvajanje i drugih gradova poput Ljubljane, Kostrene, Dubrovnika, Krka…

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Food Truck Festival Rijeka (@foodtruckfestivalrijeka)

Kolika je uloga sponzora i jesu li oni egzistencijalno važni, i zapravo vitalno presudni, pri postavljanju festivala tog tipa na noge?

I po ovom pitanju smo promijenili mindset unutar tvrtke. Sponzori su važan segment svakog komercijalnog projekta, i znaju činiti i do 30% ukupnog budžeta i prihoda festivala poput Food Trucka. Promijenili smo pristup na način da smo proširili svoj vidokrug sponzora te smo izradili pakete s manjim iznosima i potraživanjima za koje bi nudili puno opcija za promociju i prodaju. Kako su direktive svih većih sponzora bile da trenutačno izbjegavaju sponzorstva evenata zbog pandemije, mi smo ovim pristupom zadobili povjerenje te skupili čak 20 sponzora koji su pomogli da prvi Food Truck Festival zaživi.

Ideja vodilja nam je bila da kreiramo financijske iznose sponzorskih paketa tako da ne trebaju unutar tvrtki sponzora odobrenja i potvrda sa više razina, nego da budu u rangu i granici što marketing ili brend menadžer može sam odobriti bez daljnjih konzultacija unutar tvrtke. Taj pristup se pokazao kao dobitni. 

Kakve su financijske projekcije u smislu inputa i outputa u doba koronavirusa – koliko festival tog tipa može opstati?

Upravo nas je pandemija natjerala da razmišljamo drugačije i da se prilagodimo okolnostima. Od svih naših projekata, Food Truck Festival je bio postavljen na održivim temeljima, na način da uz male troškove te još manje pesimističnije predikcije prihoda, da financijski maksimum. Morali smo kreativnost pokazati kao nikad dosad, kako kroz program, tako i putem dobavljača koji su nam izlazili ususret s prihvatljivim ponudama. Kreirali smo za mali programski budžet bogat program koji je uključivao i koncerte, nastupe DJ-a, dječje radionice, kulinarske nastupe, razne promocije knjiga, modne buvljake, sajmove ploča i sl.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Food Truck Festival (@foodtruckfestivalhr)

Mnogim kreativcima ponudili smo besplatno prostor unutar festivala da predstave svoje proizvode, brendove i priču. S druge strane, sve što smo mogli odraditi inhouse – od produkcije namještaja i festivalskog brendinga, PR-a, marketinga, event koordinacije i ostaloga, napravili smo sami bez vanjskih partnera. S takvim pristupom, ali i zbog velikog interesa posjetitelja i same posjećenosti, dobili smo odlične financijske rezultate koji su nas održali na životu kada su eventi praktično bili zabranjeni.

Potres je centar grada učinio neprivlačnim i nesigurnim

I izbor lokacije bio je presudan, nismo se htjeli s ostalim food festivalima gužvati u središtu grada gdje bismo imali veliku konkurenciju. Na Jarunu smo bili jedini bez konkurencije te smo se promocijski obratili najviše zapadnom dijelu grada koji u principu ne gravitira toliko prema centru. Tu je i faktor potresa koji je centar grada učinio neprivlačnim i nesigurnim.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Adnan Mehmedovic Medo (@medozg)

Financijski potencijal koji smo vidjeli u Food Truck Festivalu bio je da se, uz Zagreb, festival ponudi i drugim gradovima kroz licenciranje ili vlastitu organizaciju. Krenuli smo s Trsatom u suradnji s Collegium putovanjima, koji je ispao uspješan projekt koji smo licencirali, a u planu su mnogi drugi gradovi u 2022. godini koje će Food Truck Festival karavana posjetiti. 

Najveći naglasak bih ipak stavio na razjedinjenost kompletne event industrije koja je, umjesto da se drži zajedno, jer smo tako jači i glasniji, izabrala put gdje svatko djeluje za sebe

Kako se pandemija u svim negativnim aspektima odrazila na event industriju u Republici Hrvatskoj?

Nažalost, event industrija je najpogođenija pandemijom. Prve zabrane su se odnosile upravo na održavanje evenata. Svi su na krilima 2019. godine, koja je možda bila najuspješnija godina za event industriju, krenuli s dodatnim ulaganjima i razvijanjem novih event koncepata. Samo mi kao tvrtka smo krenuli u smjeru proširivanja portfelja te smo željeli da se, uz klasične glazbene festivale koje smo radili, orijentiramo i na druge tipove evenata. 

Tako smo, kao što sam već rekao, krenuli u realizaciju prvog gaming festivala PlayIT u suradnji s europskim gaming liderima iz Budimpešte, povratak najvećeg društvenog događaja Noć gutača reklama, bili smo u pregovorima za dovođenje Comicona u Zagreb... Prvi negativni efekt se upravo odrazio na sve nas jer smo uz postojeće projekte uložili financije i vrijeme, zaposlili nove profesionalce za pokretanje novih evenata te smo zbog otkazivanja istih izgubili sve uloženo.

Mnoge tvrtke su se zbog novih prilika i poslova morale dodatno kreditno zadužiti, a to je sad veliki uteg i omča mnogima jer zbog izgubljenih poslova uslijed otkazivanja nisu u mogućnosti podmirivati svoje obveze. Na drugo mjesto dolazi neadekvatna financijska pomoć države koja, osim potpora za plaće za zaposlenike, nije ponudila kao mnoge EU zemlje “fond oporavka” ili “obeštećenja” za sve u event industriji. Možda najgori efekt koji se odrazio na event industriju jest gubitak profesionalnog radnog kadra – koji su zbog situacije bili primorani pronaći poslove u nekim drugim branšama – i mislim da su bespovratno izgubljeni i neće se vratiti u event business.

Najveći naglasak bih ipak stavio na razjedinjenost kompletne event industrije koja je, umjesto da se drži zajedno, jer smo tako jači i glasniji, izabrala put gdje svatko djeluje za sebe ili kroz malu skupinu i različite udruge pokušavaju lobirati povoljne situacije samo za sebe. Da smo se okupili svi zajedno ispod jednog imena i prezimena, jedne udruge koja bi okupila kompletnu event industriju, vjerujem da bismo puno više toga mogli napraviti.

Mi smo kao UGP (Udruga Glas poduzetnika) odmah na početku krize okupili više od 100 organizatora, rentalaca, festivala i istomišljenika u UGP Odbor za evente. Tijekom cijele 2020. godine uspjeli smo biti glasni i doći do nekih malih ciljeva i pomaka na način da smo ubrzavali donošenje nama važnih odluka oko otvaranja event industrije, ali i mjera pod kojim su se eventi mogli održavati. Nekad smo bili uspješniji, nekad manje.

Međutim, ta velika zajednička skupina ubrzo se raspala na puno manjih te smo tu izgubili početnu snagu i fokus. Puno je kolega, nažalost, šutjelo za vrijeme krize te se nisu htjeli javno izlagati, biti glasni i tražiti svoja prava – jer su ovisni o državnim potporama, raznim natječajima – pa su se zbog toga držali po strani.

Olako se zaboravilo mnogo toga

Naravno, u toj situaciji kada vladajući vide da se jedna kompletna industrija ne može sama sa sobom dogovoriti i stati na jednu zajedničku stranu, puhati u istom smjeru te na sastanke s raznim resorima kulture, turizma ili gospodarstva dolaze u više različitih skupina i grupacija, efekti i mogućnosti da se postigne boljitak za cijelu industriju su manji – jer nas vlast ne doživljava ozbiljno.

Ono što bih za kraj ovog pitanja izdvojio jest da smo trebali kao industrija puno više raditi na awarenessu cijele industrije i važnosti evenata u ekonomskom i gospodarskom, kulturnom i turističkom te društvenom kontekstu i važnosti za naciju i mentalno stanje građana. Nismo ozbiljan faktor i ne shvaća nas se kao granu i industriju koja je važna, olako su vladajući zaboravili događaje koji su na neki način proslavili destinacije i Hrvatsku općenito u svijetu. Olako se zaboravilo na milijun turista koje festivali privlače svake godine u Hrvatsku.

Olako se zaboravilo na 6% BDP-a Hrvatske koji eventi pune u proračun. Olako su se zaboravili nastupi svjetskih izvođača koji su Hrvatsku stavili na svjetsku kartu. Ono što moramo napraviti jest podignuti svjesnost o važnosti kulturne i event industrije za Hrvatsku s konkretnim podacima, bilo financijskim ili posjećenosti (noćenjima) ili promocijsko-medijskim. Olako smo se odrekli IN music festivala, Ultre, Zrća, Tisnog, Špancirfesta, Motovun Film Festivala, Adventa… kulture općenito.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Adnan Mehmedovic Medo (@medozg)

Mjere za evente nisu bile adekvatne

Jesu li se i kako potezi i odredbe aktualne vlasti odražavali na oporavak ugostiteljstva i organizacije glazbenih događanja? Čime ste zadovoljni, a čime niste?

U cijeloj ovoj krizi jedino kompletno razumijevanje situacije i problema je pokazalo Ministarstvo kulture. Moram pritom istaknuti državnog tajnika Krešimira Partla. No, izostala je podrška Ministarstva turizma zbog različitih pritisaka turističkog sektora. S druge strane “mjere” za evente nisu bile adekvatne i radili su oni “tko jači, taj tlači”, u prijevodu neki nisu smjeli raditi, a drugi su bez problema radili. Mjere Nacionalnog stožera nisu prihvatili lokalni i regionalni stožeri ili su dvosmisleno shvaćane pa nije bila rijetka pojava da “vatrogasac” po zanimanju, uz svo poštovanje za njegovu osnovnu djelatnost, donosi odluke koje su kontra važećih i odlučuje o sudbini evenata.

Na kraju “mjere” uz Covid potvrde, koje su bile na početku jamstvo da se eventi mogu održavati bez ikakvih restrikcija i ograničenja po broju posjetitelja i radnom vremenu, nisu zaživjele jer su eventi ponovno i uz taj zahtjev bili ograničavani, odbijani i otkazivani. Dokazane studije, koje su se radile kod nas i vani, nisu bile prihvaćene, a održavanje evenata spalo je na “good or bad guy“, ovisno na koga ste naletjeli kod traženja dozvole za održavanje. Sve to povlači pitanje zašto su mjere donesene za nesputano održavanje evenata uz stroge regulacije i uvjete održavanja ako iste nisu poštivali i provodili oni koji su ih donijeli? Čini mi se da je bilo lakše “zabraniti” nego kontrolirati “poštivaju” li se mjere, i tu je sve palo u vodu. 

Sljedeća godina je godina oporavka za velike koncertne turneje i festivale. predviđanja kažu da će rast kreativne i kulturne industrije nakon pandemije biti velik – nakon svakog pada dolazi veliki rast

Kada se očekuje potpuni oporavak? Prema razgovorima s vašim kolegama, ako ne bude nekih žešćih preokreta, tek se ljeto 2022. komunicira kao povratak na staro. Vaša iskustva?

Sljedeća godina je godina oporavka za velike koncertne turneje i festivale. Manji i srednji događaji su uspjeli nešto izvući, ali tek za pusto preživljavanje. To će biti treća godina kako eventi ne funkcioniraju u svom punom obujmu, ali predviđanja kažu da će rast kreativne i kulturne industrije nakon pandemije biti velik – nakon svakog pada dolazi veliki rast. Također, publika je željna događanja, svjedoci smo da su svi manji i srednji događaji ovog ljeta bili rasprodani tjednima unaprijed.

Stari hip-hop izvođači su ponovno u fokusu  

Godinama ste uz Phata Phillieja slovili kao jedan od najagilnijih promotora r’n’b kulture i repa na ovim prostorima, osobito s naglaskom na organizaciju gostovanja međunarodnih faca na našem terenu. Kakva je situacija danas?

Hip-hop se pokazao kao najagilniji glazbeni pravac. Stalno se mijenja, prilagođava, izbacuje nove trendove i izvođače, fuzira s drugim glazbenim pravcima. Hip-hop i r’n’b su stalno u vrhu svih top ljestvica. Uz nove trap izvođače, ponovno je došao trenutak nostalgije te su stari hip-hop izvođači opet u fokusu, rade nove albume i zauzimaju vrhove top ljestvica.

Pandemija je dovela do toga da su nastale nove platforme za izvođače poput Verzuza koji je uspio oživjeti i dovesti u top slušanosti streaming servisa neke stare izvođače, ali im neposredno time dignuti i vrijednosti kroz cijene nastupa. S druge strane, novim trap izvođačima je potreban jedan hit singl da postanu planetarno popularni. Internet je donio liberalizaciju scene, svatko ima priliku. Došli smo u vremena kada se pjesme stvaraju za potrebe da postanu hit na Tik Toku.

Vezano za međunarodna gostovanja, mi planiramo veliku 10. godišnjicu Fresh Island Festivala iduće godine i ideja nam je napraviti najbolji mix izvođača koji su nastupili u prijašnjih 9 izdanja festivala. Uz Fresh Island, nude nam se prilike da u Zagreb dovedemo neke velike hip-hop zvijezde s kojima trenutačno pregovaramo. Sve će najviše ovisiti o turnejama istih u EU. Ako budu u Europi, mi ćemo sigurno ići prema tome da ih dovedemo u Hrvatsku. 

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli 🌴 Fresh Island Festival 🌴 (@freshpartycamp)

Što se događa sa Zrćem? Od vremena središta urbanog event odredišta na Jadranu do potpunog zatišja, čini se ne samo zbog koronavirusa… Ima li naznaka povratka na staro i kad bi se to moglo dogoditi?

Pojavom pandemije svi veliki festivali u stranoj organizaciji su većinom otkazani – zato i toliko zatišje u eteru oko Zrća. Međutim, Zrće se u ovoj krizi pokazalo da može sasvim solidno i dobro funkcionirati kao party destinacija bez velikih imena jer je tijekom godina stvorilo imidž party destinacije. Tamo posjetitelji dolaze na dobar provod bez obzira na to je li u pitanju veliki festival, inhouse DJ ili festival manjeg razvikanog imena. Povratkom Sonus festivala, Fresh Islanda, Hideouta u 2022. godini Zrće će ponovno zauzeti svoje mjesto kao jedna od poželjnijih festivalskih destinacija u Europi.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Adnan Mehmedovic Medo (@medozg)

Zrće je možda jedan od dobrih primjera gdje su se klubovi prilagodili uz nove mjere, gdje posjetitelji klubova ne mogu kročiti na plažu bez testa ili COVID potvrde i to super funkcionira. S druge strane, zbog pandemije gotovo kompletan clubbing u Europskoj uniji je zatvoren, i to je jedan od razloga vrlo dobre posjećenosti Zrća ove i prošle godine. Posjetitelji su u potrazi za zabavom i clubbingom putem interneta tražili destinacije gdje se mogu zabaviti. Tako je Zrće došlo do nove publike koja ga je prvi put otkrila.

Action Bronson je možda najviše cool lik od svih, razumije balkanski mentalitet, obožava našu klopu i usput je snimio videospot na festivalu

A Fresh Island? Tijekom godina ste sudjelovali u organizaciji i dovođenju nekih od najvećih rep njuški globalne scene – od Nasa, Snoop Dogga, ASAP Rockya, Chrisa Browna i drugih. S kim je bilo najzabavnije, a s kim najteže raditi; sigurno postoji puno anegdota?

Fresh Island je krenuo kao naš neostvareni san da prvi u Hrvatskoj organiziramo hip-hop festival s međunarodnom publikom. Dolaskom stranih promotora u Hrvatsku, ideja nam je bila da prije nego što neki stranac dođe sa hip-hop festivalom u Hrvatsku, lansiramo svoj. I evo, iduće godine bit će 10. izdanje festivala, što je u festivalskom pogledu veliki uspjeh. Nas je bio oduševljen Boškincom, rekao je da mu je to možda najbolja večera u životu. Snoop Dogg je super opušten lik koji ne skida osmijeh sa lica, i kojem je u jednom trenutku u hotelu Luna, gdje je odsjedao, došlo stotine klinaca na fotkanje i druženje. Sišao je iz hotelske sobe i družio se s klincima, pričao i fotkao se više od sat vremena.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli snoopdogg (@snoopdogg)

Prije nastupa na Fresh Island Festivalu, Phat Phillie je spojio švedsku grupu Madcon koje je doletjela na Pag da snimi videospot sa Snoopom, te su besplatno nastupili na Fresh Island Festivalu. Nažalost, videospot nije nikada vidio svjetlo dana jer im album nije postigao dovoljan uspjeh i diskografi su stopirali izlazak spota.

Iggy Azalea je na Fresh Island Festivalu nastupila samo za troškove zrakoplovnih karata jer su menadžeri na početku gradili njezinu karijeru tako da nastupa uz velike zvijezde, pa je tada dijelila pozornicu sa Snoopom i Asap Rockyjem. Action Bronson je možda najviše cool lik od svih, razumije balkanski mentalitet, obožava našu klopu i usput je snimio video spot na festivalu.

Možda najveća anegdota se odnosi na prvo izdanje Fresh Island Festivala kada nam je Eve kao izvođač bila jedan od glavnih headlinera. Zakomplicirao se njezin dolazak jer kod presjedanja zrakoplova u Skopju ne bi li stigla uhvatiti let za Zadar. Tad je Phat Phillie, kako bi spasio situaciju, izveo gotovo nemoguće – nazvao je našeg dobrog prijatelja Dj Shortyija (Vladimira Blaževa), poznatog hip-hop promotora i DJ-a iz Skopja, i zamolio ga da na bilo koji način zaustavi let zrakoplova, tj. prolongira ga dok Eve ne sleti u Skopje. Sjećam se, njezin je let kasnio 45 minuta ili čak jedan sat, Vladimir je potegnuo sve svoje kontakte i veze, uspio odgoditi let za 1 sat dok se Eve ne ukrca i time je spasio festival. 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime