“Ako želiš biti na radiju pjesma ne smije biti duža od tri i pol minute” – pravilo je kojeg se glazbena industrija dugo držala. Iako toliko strogi okviri više nisu na snazi i većina današnjih hit-singlova ne odstupa puno od te davno usvojene minutaže.
Danas se redovno susrećemo i s dugim pjesmama. Ako ne na radiju onda na internetu i raznim streaming platformama putem kojih slušamo i otkrivamo glazbu. No, u vrijeme dok nije bilo interneta, radio i plesni klubovi bili su primarna ishodišta nove glazbe te su se izvođači, ako su željeli da ih se čuje, morali uklopiti u propisane okvire. Mnogi izvođači ciljano su snimali i/ili prilagođavali svoje singlove tako da se uklope u radijske standarde, no Led Zeppelin su odlučili zaobići pravila koristeći se malom varkom.
U svojim početcima nikako se nisu mogli probiti na radiju, a upravo dužina njihovih pjesmama jedan je od glavnih razloga zbog kojih su ih radijske postaje u početku ignorirale. Ipak, bili su dosjetljivi te smislili pomalo čudnu i smiješnu (čak i upitnu) strategiju.
Naime, na poleđini prvog izdanja njihove prve ploče “Led Zeppelin” iz 1969. godine uz pjesmu “How Many More Times” stoji (netočan) podatak da traje samo 3,30 minute – što odgovara tadašnjim zahtjevima i standardnim okvirima radijskih hitova. No, pjesma sa svojih 8,27 zapravo traje punih 5 minuta duže nego što bi trebala.
Ideja se ipak pokazala učinkovitom i iako nije odgovarala standardima kojih su se radijski urednici tada čvrsto držati pjesma je zasvirala na brojnim radio stanicama. Vidjevši napisani (lažni) podatak o trajanju radijski DJ-i pustili su pjesmu te su tako, bez obzira da li je pjesma prekinuta na pola ili su ju ipak ostavili da odsvira do kraja, “How Many More Times” i Led Zeppelin uz mali trik našli svoj put do mnogih slušatelja.
Proučavajući omot albuma, danas mnogi pomisle kako je riječ o slučajnom propustu nastalom prilikom dizajnirana i tiskanja albuma, no ta “pogreška” je, kako otkrivaju i sami članovi benda, planirana i namjerna. Nisu znali hoće li plan upaliti, no nisu imali niti što za izgubiti. U konačnici, da plan nije uspio, znali su da krvi podatak mogu opravdati upravo činjenicom kako se ponekad dogode tiskarski propusti. Strategija je, zanimljivo, bila odobrena i od strane diskografske kuće.
*Na kasnijim reizdanjima albuma podatak je zamijenjen istinitom informacijom.
Novija istraživanja također su potvrdila kako su 3,30 minute zaista idealne i za slušatelja – da ne promijene stanicu ako im se ne sviđa što čuju i za radio – da im ostane prostora i za reklame.
Naslovna fotografija: ledzeppelin.com