BORNA ŠERCAR’S JAZZIANA CROATICA feat. LADO
Untamed
Croatia records
****
Čudesni ženski vokali LADA još jednom su se pokazali kao idealni partner zahvalan za različite žanrovske instrumentalističke dogradnje. Posebice kad je u pitanju jazz ili, preciznije, Borna Šercar’s Jazziana Croatica odnosno družina specijalizirana za meka srastanja tradicijske (etno) glazbe i jazza.
Naravno, nisu prvi koji su se toga dosjetili. I Boško Petrović je prije pedesetak godina davao svoja čitanja tradicijske glazbe, Tamara Obrovac još od prvijenca se nadahnjuje istarskim melosom, a, uzgred rečeno, i Black Coffee su imali uspješnu fazu suradnje sa ženskim klapama koristeći, primjerice, soprane u “registru” saksofona… Tu su, naravno, i mnogi drugi glazbenici koji su dali svoj obol domaćoj inačici globalno popularnog (uvjetno rečeno) etno jazza. Razlog je jednostavan: jazz (kao i rock, funk, electro…) planetarna je glazbena platforma komunikacije koja stoga postaje idealan prijenosnik onog lokalnog, autohtonog, tradicijskog, baštinskog… Bez obzira radilo se o afričkim, kubanskim, brazilskim, balkanskim… ili bilo kojim drugim folklornim izričajima.
Nadahnuće u hrvatskoj verbalnoj i pisanoj pripovjedačkoj tradiciji
“Untamed” je otišao korak dalje od pukog preuzimanja “narodnih pjesama i napjeva” jer je autor glazbe i teksta te aranžer svih skladbi Borna Šercar crpio inspiraciju od znatno šireg tradicijskog kulturološkog sloja. Ili, najkraće rečeno, projekt je nadahnuće našao u hrvatskoj verbalnoj i pisanoj pripovjedačkoj tradiciji; u pričama, mitovima i legendama u rasponu od vještica s Kleka, Ružice i Crnog viteza i Veronike Desinićke iz mita i legende do Kosjenke i Regoča ili ribara Palunka iz bajki Ivane Brlić Mažuranić.
Kao logični pratitelji ovih bajkovitih epizoda našle su se i posvete mitskim prostorima Baranje, Slavonije, Morlakije te Sigetu Nikole Šubića Zrinskog. Rezultat je stoga deset skladbi čiji glazbeni kolorit – ovisno o duhu same priče i njene atmosfere – nudi raskošnu paletu albuma. Primjerice, “Kosjenka” brodi trasom zgodne fuzije jazz harmonike gosta Mladena Kosoveca s upečatljivim jazzy grooveom – idealnim za “pokaznu vježbu” bubnjeva Borne Šercera – s uletima saksofona Vojkana Koceića, razigranog kontrabasa Hrvoja Kralja i gitarskih akcenata Elvisa Penave koje u “etno” sjajno sidre vokalistice LADA.
Nastavak suradnje sasvim sigurno slijedi
“Veronika Desinićka” nadahnuta legendom iz 15. stoljeća unosi pak notu medievealnog uz zamamnu melankoličnu melodiju te solističku violinu Marka Firsta i klavir Hrvoja Gallera. “Slavonija Undefined” sjajna je etno-jazz tema uz suživot gajdi, harmonike te – s druge strane – jazzy ritmičkih obrazaca na tragu Milesovog fusiona te na njih logično naslonjenih klavirskih, saksofonskih i bubnjarskih dionica. “Baranja Strikes Back” je mahom eksplicitna jazz tema s gostujućim sintom i klaviriom Borne Pehara dok je vokalima “Wild Roses Castle” od početka odvučena prema drugoj strani kovanice etno-jazza.
Uz zanimljive violinske začine gypsy-swinga i ritmički brzac te jazz klavir ispod kojeg kontrabas vozi sto na sat u instrumentalnom raspletu broja. Takva je i mračna/dramatična “Orko” – uz odličnog Šercara. “Fisherman Palunko” dramu naglašava naizmjeničnim slaganjima lirskih (s Penavinom gitarom i klavirom) i ekspresivnih (vokalnih) dionica uz promjene ritma te maštovite međuigre saksofona, klavira, bubnjeva… Devetominutna “Morlachia” je rasna jazz tema s novim odličnim instrumentalnim prinosima benda (Šercara, Penave, Koceića, Peharovog sinta…) a “Siget” kao zaključna kolaboracija pjevačica LADA i Borninog jazz ansambla, logična točka na “i” itekako uspješnog projekta. A nastavak suradnje započete prije tri godine sasvim sigurno slijedi.