Petak, 24 rujna, 2021

Parangall/ Riječki novi val – antologija: Totalno drugačiji od drugih

'Riječki novi val – antologija' dodatkom demo i koncertnih snimaka upitne audiofilske vrijednosti no golemog dokumentarnog značaja uz sjajne tekstove čak i notorne neznalice uvodi u osebujnost najpankerskije hrvatske scene. Jer, kako to veli Velid Đekić, riječ je o pravoj 'vremenskoj kapsuli'

RAZNI IZVOĐAČI

Riječki novi val – Antologija

Dallas

*****

 

Bravo Bojane, bravo Fox, forza Fiume! 

Istina, nije riječ o premijeri već reizdanju s novim atraktivnim grafičkim rješenjima (i kartonskoj kutiji) s ranije neobjavljenim fotografijama i knjižicom u kojoj su se našli referentni tekstovi negdašnjih ‘valovaca’ i znanih rockerskih ‘rijekologa’.
No, ‘Riječki novi val – antologija’ dodatkom demo i koncertnih snimaka upitne audiofilske vrijednosti no golemog dokumentarnog značaja uz sjajne tekstove čak i notorne neznalice uvodi u osebujnost najpankerskije hrvatske scene. Jer, kako to veli Velid Đekić, riječ je o pravoj ‘vremenskoj kapsuli’. 

Riječki punk je bio – fenomen

Vjernici bi rekli: nedokučivi su putevi Gospodnji no, zapravo, pokazalo se da je riječki glazbeni slučaj bio isti kao i onaj ljubljanski. S jedne strane drugorazredno estradno cupkanje i braća Avsenik a s druge strane Pankrti, Ljubljanski psi, Berlinski zid… bili su odraz ‘raspolućene Ljubljane’ dok je anemični MIK naličje dobio u Termitima, Parafima, Mrtvom kanalu, Gradu, Ogledalima, Kaosu pa i u novovalnoj Xeniji, Cacadoo Looku, dvojcu Denis & Denis te – na kraju balade – Lauferu i Letu 3. Kako drugačije od Splita u kojem su se mnogi rokerski i punkerski snovi te novi valovi razbili na estradnoj hridi megakomercijalnog Splitskog festivala. 

Paraf

Riječki punk je bio – ajmo tako reći – fenomen. Konačno on je, za razliku od ljubljanskog koji je ipak imao značajniju institucionalnu podršku omladinskih organizacija i izdavača (ŠKUC) te moćnijih medija (Mladina, Radio študent) bio, kako to lucidno zaključuje Aldo Milohnić, ‘čisti grass-roots’. Doduše, uživao je podršku ‘Vala’ a kasnije i mladih snaga u ‘Novom listu’ a i Radio Rijeka je imala glazbene programe koji su omogućili radiofonsku eksploataciju no Rijeka nije bila republički centar poput Ljubljane. Točnije, bila je bez ‘svoje’ diskografske kuće (sve do pojave Foxovog Dallasa) i televizije. No, kad se nije moglo doći do Jugotona i Suzyja moglo se dobaciti do (jednako udaljene) Ljubljane pa su se na kompilaciji ‘Novi punk val 78 – 80’ (ZKP RTV Ljubljana) iz 1981. koju je složio ljubljanski kritičar i promotor punka Igor Vidmar kao reprezentativan presjek hrvatskih i slovenskih punk i novovalnih bendova, osim Pankrta, Buldoga, Berlinskog zida i Grupe 92 našle i snimke Parafa, Termita, Problema te zagrebačkog Prljavog kazališta. 

Značaj punka u širenju autonomnog javnog djelovanja

U ogledu ‘Spori in spopadi druge Slovenije’ Gregor Tomc piše: “U državi u kojoj je tako malo prostora predviđenoga za sistemski nepredviđeno i nepredvidljivo, vidim značaj punka u širenju autonomnog javnog djelovanja za slobodno djelovanje i stvaranje”.
Riječ je, veli Tomc, o djelovanju i stvaranju koje se javlja mimo države i njenih transmisijskih institucija i koji osnažuje civilno društvo.
“Punk (naime) širi prostor autonomnog djelovanja za svoje pripadnike. Naglasak nije na izgradnji pravednijeg društva, niti na većoj stvarnoj slobodi. Ne pokušava djelovati kroz postojeće državne institucije, ne  kritizira postojeće s pogledom na vladajuće vizije budućnosti, ne konfrontira (proklamirane – op-Z.G.) ideje sa stvarnošću – kako je to započelo sa studentskim pokretom. Za razliku od drugih, recimo revizionističkih pokreta, punk nije ni državotvoran (…)”  
Riječ Gregora Tomca uglednog sociologa, aktiviste i utemeljitelja Pankrta, upiru prstom u prostor u kojem su punkerski ‘bunt’ odnosno alternativna djelatnost (u granicama dozvoljenoga) bili mogući.  

Denis & Denis

Punk i novi val Rijeci su dali trajni pečat prijestolnice rokerske alternative

Punkerska Rijeka je tako imala svojeg medijskog saveznika u omladinskim glasilima koji su  kao i drugamo u Hrvatskoj djelovali u okviru ‘dozvoljenoga’ držeći se stare pouke da valja balansirati ‘na ivici’ kako se ne bi dospjelo ‘u maricu’. Potom utemeljila je pravu gerilsku (partizansku) alternativnu koncertnu scenu s nastupima od improviziranih pozornica, hotelskih terasa, mjesnih zajednica i društvenih prostorija do Circola i Palacha.
Na njoj se tijekom deset burnih godina iznjedrila čudesna scena čiji se trag osjeća i danas. Istina, kroničar riječkog rocka Velid Đekić, precizno je dokumentirao začinjavce riječkog rocka još od ranih šezdesetih, no punk i novi val Rijeci su dali trajni pečat prijestolnice (ne samo) rokerske alternative (uzgred, na sličnom tragu se to koncem osamdesetih dogodilo i s ‘rokerskim’ Vinkovcima).

“Pogledamo li unazad kroz sedamdeset snimaka riječkog punka i novog vala, možemo osjetiti potres koji je brzo i naglo, u jednoj generaciji, promijenio pogled na štošta, žestoko i toplo ofarbao grad, napisao mnoge naše priče”, zapisao je u bookletu izdanja Goran Lisica Fox.
Kako točno! Jer, ‘Riječki novi val’ nije cendravi spomenik mitiziranoj boljoj prošlosti. On je naprosto sjajan dokument koji daje odgovor na pitanje zašto je Rijeka, i danas, u suštini ‘totalno drugačija od drugih’. 

Pročitajte još...

Murina – film Antonete Alamat Kusijanović osvojio Zlatnu kameru u Cannesu!

Ako cijeloj ovoj priči pridodamo da je Antoneta Alamat Kusijanović u petak postala majka, onda je ovo jedna od najljepših priča po kojoj će ona, ali i mi pamtiti 2021. godinu. Ovo je zaista jedno posebno filmsko poglavlje kojemu možemo svjedočiti. Zato znate što vam je činiti kada film dođe u redovitu kino distribuciju

Dino Škare: Ako živiš lažno i licemjerno, stradat će ti psiha, zdravlje, a onda i život…

Dino Škare, Dino Tremens ili Dino More, glumac, reper, vozač, humanitarac, novopečeni otac malene Rime, otvoreno priča o tome kakav svijet očekuje i ostavlja svojoj klinki...

Pop Cooltura: Tesla ti materina

Dok genijalci mare za svoje poslove, rade  i šute, zaboli ih prosto za forme i trivije, uvijek se nađu nebitnjaci, žetončići i girice ne bi li vodili verbalne dosjetkovačke ratove. Pa makar i sa stotinu sedmdeset godina zakašnjenja

Zaronimo zajedno: Potopljeni brodovi i ‘skriveno blago’ na dnu Jadrana

Možda vas naš izbor nekih od najljepših lokacija za ronjenje u Jadranu inspirira i odvaži da 'bukirate' svoju kartu za - turistički posjet morskom dnu

Povezano

Pop gallaksija / Najbolji albumi 70-ih: Joni Mitchell (1.) – Prva petoljetka

Ako je odličan 'Ladies From A Canyon' koji se uspeo na vrhove rang lista te dao hit singlove 'Woodstock' i 'Big Yellow Taxi' bio uspjeli projekt tranzicije, slijedeći 'Blue' bio je pravo remek djelo. Objavljen 30. lipnja 1971. do danas stoji kao zacijelo najbolji album u njenom diskografskom opusu

Pop Gallaksija/Najbolji albumi 70-ih: David Bowie (6.) Heroes i Lodger

Mada se na 'Heroes' susreću tipičan bowievski art-rock te eksperimentalni 'ambijentalni' brojevi, album je nakon prvotnih mlakih kritika prigrljen kao jedan od ključnih i iznimno utjecajnih Bowievih albuma. No, slijedio je 'Lodger' - ništa slabiji projekt i zaključni dio 'berlinske trilogije'

Parangall: Elvis Castello & Attractions, Spanish model – Costellova uspješna ‘latinica’

Ako je želio pokazati da skladbe s njegovog sjajnog albuma iz 1978. i danas imaju snagu i uvjerljivost kao nekad te da s novim vokalima i novim miksom mogu proći kao komadi aktualne – i to vraški dobre – glazbe, Costello je u cijelosti uspio

Parangall: Šimun Matišić Quintet, Tribute to B.P.

'Tribut To B.P.' je album u kojem se ponizno klanja ostavštini izvornika svjestan njene vrijednosti i izvanvremenosti, no ne libeći se dati svoje viđenje. Formula je to koja bezgrješno prolazi kad god se originalima pristupa otvorena srca ali i otvorenih čakri kao kreativnih vrtloga vlastitih glazbenih nadahnuća

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime