Subota, 12 listopada, 2024

Parangall: Still Waters – pasijsko remek-djelo J.R. Augusta

Nazvali 'Still Waters' čudesnim 'nabožnim' pasijskim projektom koji u zapećak gura sve one tra-la-la pseudoreligijske pjesmuljke koji se najuže vežu uz žanr 'duhovne pjesme' ili naprosto albumom koji i bez etikete stoji kao savršeno realiziran glazbeni projekt, taj album može dobiti samo jednu ocjenu: savršeno!



J. R. AUGUST

Still Waters

Croatia records

*****

John Raven (J.R.) August iliti Nikola Vranić je to uradio još jednom: snimio sjajan album koji se kao i prethodnici otima bilo kakvoj kategorizaciji i okvirima domaće produkcije. Jer nazvali “Still Waters” čudesnim “nabožnim” pasijskim projektom koji u zapećak gura sve one tra-la-la pseudoreligijske pjesmuljke koji se najuže vežu uz žanr “duhovne pjesme” ili naprosto albumom koji i bez etikete stoji kao savršeno realiziran glazbeni projekt, “Still Waters” može dobiti samo jednu ocjenu: savršeno!

“Dealing With The Pain” tako otvara uznosita tema s klavirom u prvom planu uz bogate slojeve koji tvore koprenastu zvučnu tapiseriju kao podlogu za Augustov emocijama natopljen vokal. Liturgijski ugođaj je još izraženiji u sljedećoj “I Forgive Her” začinjene i ambijentalnim šumom vode uz ponavljanje glavne teme prije nego li se ona razastre u panoramskoj širini uz čudesne dvoglase s falsettom i zvučnu sliku kakvu bi rado potpisali i David Fridmann i Mercury Rev u vrijeme “The Dark Is Rising”.

‘Do it yourself’ projekt genijalnog autora

No, J. R. August nije tražio pomoć raskošnih orkestracija ni gostiju u studiju jer je “Still Waters” od početka do kraja “do it yourself” projekt genijalnog autora nastao u kućnim (preciznije sobnim!) uvjetima  vlastitog studija bez ijednog živog instrumenta. Dakako, ne računaju li se jedino “gostovanje” brata Alena koji je u “Divine Intervention” odsvirao akustičnu slide gitaru te suradnja sa starim suradnikom i s koproducentom Draženom Završkim.

“Goddess Of The Flame” od početka ima snagu epskog bogatog orkestriranog broja, no “čvršće” je strukture rock balade pa je ne bi bilo teško zamisliti i u formatu rock banda na pola putra između prog-rocka i psihodelije. Instrumental “Hope” je, pak , čisto minimalističko remek-djelo s dominantnim klavirom i atmosferom koja priziva tmuste oblake kroz koje se (ipak) promalja pokoja zraka svjetla. Vrhunski je to komad Augustovog glazbenog “slikopisa”! “Divine Intervension” bi mogla u uvodu proći i kao bliski rođak i McCartneyevih laganica i onih znanih prvih taktova u “Bohemian Rhapsody”, no uz sjajan refren i glazbu koja vuče i u smjeru pop-simfonija Briana Wilsona. Uz raskošna višeglasja i (a la Gilmour) akcente Alenove slide gitare.

“Deepest Oceans Of My Mind” otvaraju mračni tonovi klavira i vokal da bi se potom skladba razvila u dramatičan moćni broj s “ispovjednim” tekstom uz prispodobu o slijepcu pored zdravih očiju koji progleda tek kad ugleda križeve na brežuljicima Kalvarije. Uz zazivanje onih znanih Kristovih riječi i obraćanja Ocu da mu pomogne nadvladati bol. “Deepest Oceans Of My Mind” je točka na kojoj se album simbolično prelama pa svi prethodni brojevi dobivaju konkretno značenje: propitkivanje vlastite vjere uz dvojbe i razočarenja, trenutke ushita i tonjenje u ništavilo.

Vječna priča o ljubavi

Već zadnjih 10-ak godina želim ispričati najpoznatiju priču svih vremena kroz prizmu vremena u kojem živim i uspio sam to tek sad, s ovim albumom, tako da je tema ovog albuma 2022. godina. Nažalost, vremena u kojima živimo odišu negativnim, odvojeni smo, izolirani, nepovjerljivi jedni prema drugima, fake news, anksioznost i depresija naša su svakodnevnica, a sada je tu i rat“, kaže J.R.August. A “najpoznatija priča svih vremena” je naravno duhovna pasijska o čemu simbolično, osim tekstova albuma, govori i uskrsno vrijeme službene objave albuma.

No – posebice u njegovom prvom dijelu – mogla bi biti i “svjetovna”: vječna priča o ljubavi (i prema Bogu i bližnjemu) kao pokretačkoj sili života. Naravno teško je ne uočiti i znakovitu Augustu tako milu metaforu vode koja se i ovaj put od naslova do tekstova provlači kroz njegov opus. Jer ona, kako se veli, nije samo simbol života, čistoće i plodnosti već i simbol Boga koji je – u to J. R. duboko vjeruje – baš poput vode. Točnije “ogroman i misteriozan poput oceana, gasitelj žeđi poput izvora, nositelj života poput rijeke“. A J. R. August ovu nepotrošenu metaforu – kao i sve biblijske reference u tekstovima  – koristi nadahnuto, mudro i vješto poput Boba Dylana.

“Rebuild My Ruins” se logično naslanja na prethodni (zapravo krucijalni) broj kao još jedna veličanstvena dramatična balada goleme snage i emocionalnosti što se istim intenzitetom nastavlja i u “Release Me From My Sin”. Kako se razvija pasijska glazbena priča raste i njen dramatski naboj ali i snaga vokala (baš kao i snaga vjere) u sjajnoj temi ovodobnog gospela (koji ne zaboravlja stare pouke žanra). Zaključna “Lonely” s liturgijskim vokalima i klavirom u uvodu veličanstveno je finale albuma u kojem bez obzira bili vjernik, ateist ili agnostik, možete osjetiti duboku duhovnost njegovog tvorca i univerzalnost uglazbljenih poruka. Stoga, sretan vam Uskrs ili, ako do njega ne držite, sretno slušanje još jednog remek djela J. R. Augusta.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime