Četvrtak, 30 ožujka, 2023

Iz zone sumraka: Roosevelt, govor mržnje i Tram 11

Ako je Tram 11 želio - a očito jest - napraviti album koji je kritičan prema događanjima u hrvatskom parteru i u ložama gdje su smještene glavonje, tada je to uspio. No, je li on baš provokativan s pljuvanjem istina u oči kako ih do sada još nitko nije ispljunuo?

Negdje u isto vrijeme kad je odlučeno da brončani konjanički kip američkog predsjednika Theodorea Roosevelta flankirana s crncem (Afroamerikancem) i indijancem (američkim domorocem ili “native americanom“) ukloni s postamenta na ulazu u newyorški Museum Of Natural History (dobro znan iz Trencovog stripa, a onda i filmova “Noć u muzeju”) na našim se društvenim mrežama razvila rasprava o novom albumu Trama 11.



Naime, neki od brojeva zagrebačkog reperskog dvojca proglašeni su čistim govorom mržnje. Govorom krajnje političke nekorektnosti. Kao, primjerice u pjesmi “PŠK” (čiji tekst jasno govori da je riječ o skraćenici za “puši kurac”) koja je do srži nabijena žestokim i uvredljivim rimama.

Je li “Jedan i jedan” dobar album?

No je li, gledan u cijelosti, “Jedan i jedan” dobar album? Jest! Imaju li Tram 11 pravo u album utkati svoj svjetonazor koji je u čistoj suprotnosti s dominantnim lijevo-liberalnim (mrzim tu etiketu jer su mi je godinama lijepili koristeći je kao psovku) stavovima u mainstream medijima? Imaju! Posebice stoga što nisu apologeti aktualne vlasti niti guzouvlekači potencijalnim potkoženim mecenama.

No, “PŠK” je, unatoč tome, očiti primjer govora prepunog uvreda. Pa čak i govora mržnje. Eksplicitniji od Škorinih “čudnih ljudi čudnog imena“, Thompsonova “za dom spremni!” (koji je u vrijeme nastanka imao i kakav-takav alibi) i svega što bismo mogli iščeprkati iz arhive domaće najšire shvaćene estrade. Da na albumu nema tako eksplicitnih rima kao “tobožni pacifisti su antikristi”, “na čelu ti petokraka u oku dugine boje, u kolk’o si udruga što milijarde kuna broje,; puši kurac malo Titu malo Castru, k’o Anka si partizanka provaljuješ na terasu”, “svi ste tu zbog novca k’o mit iz Jasenovca”, “pušite kurac za ćirilicu na Ilici” , “k’o Plenki i Njonjo svi ste topla braća, olfo tolerantni orjunaški unučići”

“Jedan i jedan” bi glatko prošao kao (dobrodošao) pomak reperskih kritičkih opservacija s – uvjetno rečeno – lijevih pozicija na desne. Sa “PŠK” on je pak tipičan “statement” jedne konkretne političke opcije. One koju zagovaraju Škorine pristaše iz Domoljubnog pokreta, Suverenisti i katolibanske udruge. Što je – kao izbor na koji dvojac Tram 11 također ima pravo – posve legitimno. Uostalom, njihove rime su se u proznom obliku mnogom puta čule i u Saboru, kod Bujanca  i na političkim skupovima ili pročitale na desničarskim portalima i u Hrvatskom tjedniku. Hodajući po samom rubu (a nerijetko i preko) zabranjenog i utuživog.

Iz zone sumraka: Novi život turbo-folka

Album koji je kritičan prema događanjima u hrvatskom parteru

Ako je Tram 11 želio – a očito jest – napraviti album koji je kritičan prema događanjima u hrvatskom parteru i u ložama gdje su smještene glavonje, tada je to uspio. No, je li on baš provokativan s pljuvanjem istina u oči kako ih do sada još nitko nije ispljunuo? Nije. Jer to su odavno uradili i El Bahattee, Edo Maajka, TBF, Dječaci, Vojko V… i mnogi drugi s “jezičave” hip-hop scene. Zapravo jedino što je provokativno i “novo” je spomenuta promjena početne svjetonazorne pozicije odnosno uvrede svjetonazornim neistomišljenicima u “PŠK”.

Je li to onda govor mržnje, odnosno kršenje elementarne političke korektnosti? Zacijelo jest, no prije svega on je uvredljiv i neukusan. No treba li ga sankcionirati? Da, ako se istim metrom mjere slični ili isti uvredljivi, gadljivi i neukusni reci ispisani u turbo-desnim medijima, izgovoreni u Saboru, za oltarom ili pak u notornoj “Bujici”. Konačno ako bivši ljevičar, pa liberal i tko-će-ga-znati-tko-je-danas Zoran Milanović može dodijeliti visoko odlikovanje biskupu koji se proslavio skandaloznim izjavama i odavanjima počasti ustaškim zločincima, zašto se onda i Tram 11 ne bi pribjegli desničarenju? Hoće li im se to isplatiti drugo je pitanje jer publika koja bi popušila rime iz “PŠK” zacijelo ne puši repere i hip-hop medij u kojem su plasirani.

Iz zone sumraka: Tu du du, nema nam pomoći…

No, vratimo se hudoj sudbini Rooseveltove konjaničke statue. Jer njezino micanje (premještanje) može se shvatiti i kao pretjerano – a suštinski licemjerno – prakticiranje nove političke korektnosti nakon eksplozije nezadovoljstva (ne samo) crnačkog stanovništva zbog i dalje prisutnog rasizma u Sjedinjenim Državama, Naravno potaknuto ubojstvom Georgea Floyda i pokretom “black lives matters“. Micanje spomenika nekih generala vojske Konfederacije koji su bili poznati kao gorljivi rasisti posebice u južnjačkim državama svakako ima smisla no riječ je ipak o smokvinom listu kojim se pokriva golotinja današnjeg američkog rasizma.

Nova politička korektnost

Jer, lakše je ukloniti desetak spomenika nego li se pokušat ozbiljno hrvati s rasizmom i segregacijom. Odnosno, grintati protiv Tram 11 i šutjeti kad se sa saborske govornice ili s TV ekrana i portala  izljeva govor mržnje i bujica uvreda. Žmiriti kad se razbijaju ćirilične ploče, arlauče pred klinikama za pobačaje, bljuje i kune sa propovjedaonica, blagoslivlje i slavi ustaške zločince ili govori o Jasenovcu kao pitomom radnom logoru.

A  da se sličan tip – gotovo karikaturalan – te nove političke korektnosti preselio se i u Hrvatsku govori nova navika medija da crnce – što ovdje nikad nije bio pejorativna odrednica – sada zovemo “tamnoputima”. Kao da ljudi tamne puti nisu silni bijelci južnjaci/mediteranci, ljudi iz Azije ili Južne Amerike… Ta nova politička korektnost koja kao da koristi Zuckenbergove Facebook algoritme, svojedobno je demonizirala i zbog rasizma kaznila splitskog Hajduka jer im navijači nose transparent “White Boys”. Navijajući za splitske “bijele”, a ne za američke redneckse, KKK, bijele suprematiste i naciste.

Naslovna fotografija: naslovnica albuma ‘Jedan i jedan’ – Zvonimir Rendeli 

Pročitajte još...

KUHAČA & TELECASTER | Kako je dolma postala sarma – omiljena balkanska spiza

Zašto se baš sarma našla razbacana po tako različitim glazbenim žanrovima u rasponu od narodnjaka i punka do hip-hopa? Odgovor je jednostavan: zato jer je svenarodno omiljeno jelo

KUHAČA & TELECASTER | Pivo kao piće ide uz svako iće

Pivo i glazba nešto su kao arhetipski dvojac, a pivska kuharica pruža bezbroj kombinacija. Generalno bi se moglo reći da gotovo svuda gdje se predviđa ulijevanje vina, isti posao može odraditi i pivo

KUHAČA & TELECASTER | Špageti – tjestenina koja je osvojila svijet

Špageti su zna se jedna od gastronomskih ikona Italije koja, također, stoji kao svjetski šampion u izradi najrazličitijih vrsta tjestenine čemu svjedoči i to što se špageti spominju u "bezbroj" pjesama najrazličitijih žanrova

KUHAČA & TELECASTER | Siru s ljubavlju

Osnovna pravila vele da se masniji i kremasti sirevi služe s bijelim vinima u kojima su izraženije kiseline, da aromatični sirevi (posebice oni s plijesnima) traže vina moćnijeg okusa i jače arome, a sirevi velike teksture vape za velikim crnim vinima moćnog tijela

Povezano

Povodom otvorenja zagrebačkog Muzeja novog vala: Zvečka – kultna novovalna jazbina

Zvečka je odavno odsvirala svoje sažvakana raljama privatizacije i urušavanja negdašnjih socijalističkih ugostiteljskih lanaca. Nestalo je – još prije nje same – i okruženje koje ju je pretvorilo u "fenomen". Odavno već nema ni Poleta ni novog vala', a ni naivnog vjerovanja da smo – makar nagurani uz pločnik Massarykove - bili dio nekog urbanog utopijskog 'boljeg svijeta'

Kuhača i telecaster: Glazba i gastronomija iz engleskog puba

Pub rock je kao žanr definiran u Londonu polovinom sedamdesetih kao svojevrsni odgovor i pompoznosti prog-rocka i flambojantnosti glama. Donosimo 4 top recepta gastro pub scene

Kuhača i telecaster: Naranče i mandarine – Nije Kristina, al’ je mandarina

Naranče i mandarine koje su u kontinentalnoj Europi stoljećima bile pojam nedostižnog luksuza, obilato su zastupljene i u gastronomiji. Postoje stotine recepata za deserte u kojima naranča i mandarina igraju glavnu ulogu, no tu je i nemali broj slasnih slanih jela. Poput itekako poznate patke s narančom

Iz zone sumraka: Parni valjak – pustimo ih da traju

Parni valjak ima dvije važne osobine koje Hrvati (a ni u susjedstvu nije drugačije) ne podnose: uspješnost i dugovječnost. Jer, za svakog luzera ili samozvanog 'alternativca' kojemu – kazat će - 'nije do komercijale', svaki se tuđi uspjeh doživljava kao vlastiti neuspjeh, a nečija dugovječna karijera, uz pripadajuće teorije zavjere, koristi kao alibi za nedostatak vlastitog talenta, marljivosti, vizije...

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime