Premda se mislilo da će “Free As A Bird” iz 2016. biti posljednjom pjesmom iz kataloga The Beatlesa objavljenom kao trag sjećanja na prvi globalno vrišteći brit pop rock bend i jednu od najoriginalnijih, najčarobnijih manufaktura pop rock forme. Projekt Beatles Anthology bio je povijesni i arhivski pothvat za koji je bend snimio dvije nove pjesme. Originalno objavljena u prosincu 1995., bila je prva od novih pjesama rekonstruirana sampleovima prošlosti. Paul, George i Ringo tada su stvorili novu temeljenu na Johnovom demo snimku iz 1977., snimljenom u njegovom i Yokoinom domu u Dakoti u New Yorku. Jeff Lynne, dobar prijatelj Georgea Harrisona i kolega iz Travelling Wilburysa, bio je pozvan da pomogne u produkciji.
Na sličnu se foru lani pojavljuje australski redatelj Peter Jackson koji tijekom snimanja dokumentarnog serijala “Get Back” uz pomoć UI ponovo budi duhove prošlosti omogućujući još jedno putovanje čije će metaforička vrijednost kroz stihove i melodiju “Now And Then” nadživjeti sam dokumentarni fakt pjesme. I pokazati pute kojim vrištanje kontra upotrebe Umjetne Inteligencije u pop kulturi, kreativnosti i umjetnosti nije bauk nego nešto što valja prigrliti i prošetati pod ruku.
Prestaje biti prijetnja
Odjednom nam Umjetna Inteligencija više nije prijetnja kad shvatimo koliko pomaže, radi za račun i u korist, ne krade posao, ne lomi autorska prava niti surfa po copyright područjima. Već omogućuje rekonstruirati iskopine prošlosti i putovanje vremenom. I to tako da umjesto nove, točnije posljednje The Beatles pjesme “Now And Then,” imamo pomirenje dvaju svjetova. Ljudskog i računarnog.
Kroz proces razdvajanje vokala od klavira Johna Lennona s kraja sedamdesetih, dodane nove strings aranžmane Gilesa Martina (sina glasovitog Georgea, da, onog beatlesovskog producenta Martina), bas dionice Paula McCartneya i bubnjeve Ringa Starra – imamo priliku svjedočiti čudima tehnike koja su omogućila novu suradnju dvojice posthumnih Beatlesa – Johna Lennona i Georgea Harrisona s preživjelima.
Pričanje glazbene priče
Naime, do interakcije s Umjetnom Inteligencijom takve intervencije nisu bile moguće. S jednog kanala iste trake na kojem se čuje zvuk klavira i glasa istovremeno kompjuterski i AI programi za odvajanje zvuka omogućuju upravo ono što im je redatelj Peter Jackson predstavio. Na demo snimku Johna Lennona, kao i u slučaju “Free As A Bird,” Paul, George i Ringo su kao dio projekta The Beatles Anthology prvi puta zajedno radili 1995, ali je ostao nedovršenim. I činilo se da će ostati samo lijepom skicom do trena kada softverski sustav korišten tijekom produkcije dokumentarne serije “Get Back” omogućuje odvajanje Johnova vokala od njegove klavirske dionice.
Posljedično, izvorna snimka je oživjela, objašnjava Paul već umornim glasom 80-godišnjaka, uz autorske doprinose sva četiri Beatlesa, preživjelih i mrtvih. Pričajući kratku priču o glazbenoj arheologiji “Now And Then” svjedoči kreativnu znatiželju Beatlesa i zajedničku fascinaciju tehnologijom prema kojoj pioniri popa sami govore kako rabiti Umjetnu Inteligenciju bez zazora i u konstruktivne i kreativne svrhe.
Rekonstruira se putovanje kroz vrijeme
Američki multiinstrumentalist i YouTuber Rick Beato prilično vjerno razlaže cijelu tehniku postupka razdvajanja vokala od klavira u istom audio snimku te skladateljski Lennonov molski princip, dočim se aktere dokumentira u kratkom dokumentarcu koji rekonstruira putovanje vremenom i UI/AI momentom koji je ovim iznimnim pop songs ljudima omogućio surađivati još jednom, prema navodima posljednji put.
Reakcije fanova su diljem svijeta vrlo emotivne i nimalo patetične kad spominju suze na finalni rad, ljepote i lakoće melodije, nježnosti i majstorskog kuženja kako je manje više u kontekstu pop forme i statističkog zbroja durova i molova koje je Lennon koristio. I vječni dokaz kako su Oasis i slični bendovi nikad više nego do B i C verzija Johna, Paula, Ringa i Georgea. Prekrasna pjesma.
Savršen kraj krajeva i pjesma daleko većeg značaja od samo muzičkog. Dobrodošli u budućnost jer ako nije prijetnja The Beatlesima ne bi trebala biti ni milijunima manjih od njih.