‘..Because they don’t want a shaman who is black and bisexual and marrying the princess,’ jedan je detalj iz Netflixovog dokumentarca Rebel Royals: An Unlikely Love Story. Norveška princeza Märtha Louise je četvrta u redu za krunu, pa su spekulacije kako bi njezin suprug, američki šaman Durek Verrett mogao postati kralj bile neizbježne, kaže u dokumentarcu
novinarka Siri Berge-Christensen iz norveškog dnevnika Verdens Gang, novina sličnih
našem Večernjem ili Jutarnjem listu. A ono što je medijski potentno, ljudima je zanimljivo.
Posebno zato što svi smatraju da moraju imati stav o njima, jer, u konačnici, žive na račun
poreza građana.
Koliko slobode smije imati žena rođena u monarhiji?
Ali gdje tu završava javno pravo, a počinje osobna sloboda? Je li njezin identitet nešto što pripada samo njoj, ili je to javno dobro koje svi imaju pravo komentirati? Jasno je da nam je mnogo toga dano unaprijed, obitelj u kojoj se rodimo, grad ili država kojoj pripadamo, kolektivne karakteristike koje nas oblikuju. Okolnosti su tu, no koraci su naše odluke. I zato pitanje ostaje: koliko slobode smije imati žena rođena u monarhiji? Märtha Louise, najstarije dijete kralja Haralda i kraljice Sonje od Norveške, živi svoju slobodu. Ona je već dugo izvan granica ‘mainstream’ tema. Još 2007. godine je osnovala tzv. školu anđela (Astarte Education), usmjerenu na jasnoviđenje i komunikaciju s anđelima i preminulim dušama.
View this post on Instagram
Medijske objave na tu temu izazivale su podijeljene reakcije, od skeptičnog podsmijeha do otvorene kritike, uz česte prigovore kako koristi kraljevski položaj za promociju neznanstvenih praksi. Norveška je javnost tako nerijetko negodovala zbog njezina oslanjanja na titulu, a lokalni je nadimak glasio navodno Princess Plenty More of Have-It- All – princeza koja ima sve. No ona se 2022. godine odrekla službenih dužnosti u korist krune ‘kako bi se stvorila jasnija granica između njezinih poslovnih aktivnosti i uloge članice kraljevske obitelji’.
Kraljevska intimnost je postala dokumentaristički sadržaj
Svoju je vezu s Verrettom potvrdila 2019., a dokumentarac prati par dok se priprema za
vjenčanje, traži duhovno vodstvo i nosi se s medijskom olujom. Ona je princeza, a Durek baš voli biti pod spotlightom, takav je moj dojam. Ali, zaimljivi su. Iako je njezina obitelj otvorena i želi učiti nove stvari, kako ona to kaže, imati zeta koji privlači medijske spekulacije u suzdržanoj norveškoj sredini stvarno nije baš najjednostavnija stvar. Dokumentarac sam pogledala čim je stigao. Dok sam gledala, imala sam osjećaj kao je
Netflixov snimatelj stajao tik uz njih na vjenčanju. Sve je bilo toliko jasno, intimno i profesionalno snimljeno da je teško povjerovati kako kamere nisu bile dio same ceremonije.
View this post on Instagram
Britanski časopis Hello! kupio je i ekskluzivna prava na fotografije s vjenčanja. Drugim
riječima, mediji su ga djelomično očito platili. Takvo što norveška monarhija nikada nije napravila. U jednom dijelu vjenčanja, mladenci su se skrivali pod plahtama (hodajući ili vozeći se) od drugih fotografa. Osobna ceremonija pretvorena je tako u medijski proizvod, biznis i mamilicu za medijsku pažnju. Njihova priča, njihov izbor. Ali što je to u što se pretvorila kraljevska rutina? Nekad su to bile stroge ceremonije iza zatvorenih vrata, danas su to ugovori s medijima, ekskluzivna prava i Netflixove kamere na vjenčanju. Intimnost postaje sadržaj, a ritual spektakl. I tu je paradoks: monarhija opstaje jer igra na kartu tradicije, a preživljava jer se pretvara u show, čini mi se barem. Što je veći jaz između te dvije krajnosti, to je priča privlačnija publici. Märtha Louise i Durek Verrett samo su najnoviji primjer, njihova ljubav je stvarna, ali paket u kojem je servirana više sliči u tom filmu na reality format, nego na bajku.
Koliko nas određuje slika koju projiciramo?
Što se realnog života tiče, princeza je ove godine objavila kako prodaje obiteljski dom u Lommedalenu, kuću u kojoj je odgajala tri kćeri s bivšim suprugom Arijem Behnom. Godinu
je obilježio i trenutak u kojem je najstarija kći, Maud Angelica, u srpnju 2025. javno istupila
kao biseksualna tijekom Povorke ponosa u Oslu. Märtha Louise i Durek Verrett stali su uz nju. Ona je princeza, što god čini, tumači se kao politička, komercijalna i ina gesta.
U konačnici, princeza Märtha Louise već je dugo u središtu medijske pozornosti, od dakle
odluke da se 2022. godine odrekne službenih kraljevskih dužnosti, preko javnog prikazivanja svoje veze s Durekom Verrettom, pa sve do dokumentaraca i vijesti o prodaji obiteljskog imanja. Sve te epizode na neki način postaju tržište njezine slike i vidljivosti, načina na koji ona i drugi oblikuju važnost i smisao njezina života.
View this post on Instagram
Dok sam gledala dokumentarac, uhvatila sam se kako razmišljam o vlastitom identitetu, o dijelovima sebe koje spremno iznosim pred poznate i nepoznate, i o onima koje čuvam samo za najbliže. Jer okoštali um lako sudi, prema svojoj idealnoj predodžbi o tome kako bi nečiji život trebao izgledati. Tako sudi o ‘običnom’ životu, a kad je riječ o kraljevskim temama, tu nema kraja spekulacijama. I da, ono što je drugima najvidljivije jest naš imidž, slika koju projiciramo u javnosti. No ta je slika samo jedan sloj. Iza nje ostaje mnoštvo komadića koji nas potiču ili koče. Sve to zajedno čini sustav u kojem stalno iznova odgovaramo zapravo sebi na jedno pitanje: tko smo mi sebi, a tko smo drugima? I što je ono što određuje naše odluke.
Naslovna fotografija: Screenshot YouTube