Utorak, 26 ožujka, 2024

Istina: Mara Bratoš izložbom u Dubrovniku slavi 27 godina svoga rada

Od mlade djevojke do žene, majke; prikazuju se razna kretanja bez maske. Iskrenost prema sebi kod Mare Bratoš postaje iskrenost prema drugome

Suvremena fotografkinja Mara Bratoš sinoć je u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik proslavila 27 godina svoga rada izložbom “Istina”. Izložbu je svečano otvorio gradonačelnik Grada Dubrovnika, Mato Franković, a o samoj izložbi govorila je kustosica izložbe, Petra Golušić i ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik, Tonko Smokovina. Svečanom otvorenju prisustvovali su brojni prijatelji i uzvanici iz društvenog života. Izložba se može pogledati do 4. rujna 2022.



Izložba obuhvaća izbor portretistike vlastitih aktova nastalih u ciklusima: “Autoaktovi u šumi” (1995.), “Autoaktovi” (2005.), “Autoaktovi 2015” (2015.), “Ljubav i život žene” (2017.), “Autoportret s kćeri” (2021.) i “Pavla i Mara” (2022.). Za koncepciju su zaslužne umjetnica Mara Bratoš te kustosica izložbe i autorica teksta u katalogu, Petra Golušić.

Umjetnica tijelo razmatra koje na više razina 

Tehnike se izmjenjuju od analognih do digitalnih zapisa. Fotografirano tijelo prikazuje se u cjelini ili u dijelovima, pozira se. Moguće je polako i duboko pratiti transformaciju impostacije ženskog lika bilježenog istančanom estetikom kakvoćom i oštrinom uvida u režiranim scenama. Tjelesnost viđena kroz nasuprot postavljen objektiv ulazak je u univerzum bića koje se predstavlja. Navode se razna bivstvovanja. Percipirajući je subjekt u samoreprezentaciji, on se opisuje unutar majstorski bilježenog svjetla. Induktivnom metodom umjetnica razmatra i zapisuje tijelo koje na više razina preispituje. Obznanjuje se unutrašnjost tako da se pojedinačno ontološki uprizoruje. “Tijelo se spoznaje i apsolutizira.”(C. Cahun) Postiže se objektivni teritorij čime se ruše sve granice privatnog u razotkrivenosti do kraja.

Profinjeno se režira odnos tijela prema vanjskim koordinatama. Simbolička prostornost je šuma, kreirana scena s florealnim uzorkom ili je opisna pozadina svedena na čisti zid. Estetski fenomeni tijelo i njegovi fragmenti metafizički su krajobraz. Ona fotografira sve ono potisnuto, sakriveno i  tajnovito. Razodijeva život sviješću o istini. Moguće je sagledavati iskonsku nužnost samopreispitivanja, proživljavanja života bez obzira na to koliko je težine ili lakoće pohranjeno u njemu.

Tijelo je u radu Mare Bratoš istina

Od mlade djevojke do žene, majke; prikazuju se razna kretanja bez maske. Iskrenost prema sebi kod Mare Bratoš postaje iskrenost prema drugome. Tijelo je izreka oslobođenog duha – apsolutne slobode u njezinoj beskrajnoj, neograničenoj oslobođenosti. Utjelovljuje se ‘ne-skrivenost’. Tijelo je u radu Mare Bratoš – istina.

Ono je refleksija iskonske boli, patnje, opasnosti, egzistencijalne nesigurnosti, odsutnosti, praznine, nagona za samoodržavanjem, iskustva krize, nemira, traume, drame, psihoze, rane svijeta. Metafora je proživljenog sociokulturnog okruženja i civilizacije u kojoj egzistira. Istodobno, akt uprizoruje istinsku slobodu, svjedočanstvo tajanstvenosti, sigurnost, sakralnu prazninu, mir, harmoniju, senzualnost, senzibilnost, platonski Eros, tajno pismo, mistiku, bezgraničnost duha.

Egzistencijalna i ontološka iskustva neprestano su prisutna u radu autorice. Esencijalni rad svjedoči – istinu – bez obzira kakva ona bila. Istina nije nikakva nadvremenska bitnost, “već ono što usudno pogađa čovjekovu egzistenciju i čini ju odgovornom”. Dolazi se do Heideggerovog razumijevanja umjetnosti kao stavljanja istine u djelo, čime se umjetničkom stvaralaštvu pridaje ontologijska funkcija s obzirom na to da je ono za njega jedan od temeljnih načina na koji se otkriva smisao bitkau cjelini. Izložba ostaje otvorena do nedjelje, 4. rujna 2022.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime