Petak, 6 rujna, 2024

Kritika dokumentarca: FAYE: Pokušaj pristupa nepristupačnoj hollywoodskoj divi

Kao i mnoge dive prije i nakon nje, Faye je uhvaćena u zamku življenja života s naslovnica i ideje nje kao filmske zvijezde te se u tom kontekstu gubio onaj 'next door', ljudski i susjedski moment ambiciozne mlade žene, nekadašnje djevojčice s idejom uspjeha u životu

Dokumentarni film ‘Faye’ fokusiran na život i karijeru holivudske dive Faye Dunaway izazvao je veliku pažnju festivalskom premijerom na ovogodišnjem Cannesu, a potom i na HBO streaming platformi, osobito zbog medijskog centriranja usmjerenog na ‘teškoću karaktera’ dotične te pokušaju novim generacijama ilustriranja jednog segmenta ponašanja glumačke dive.

Strukturiran poput albuma fotografija s pažljivo odabranim isječcima iz Dunawayine bogate karijerel, film pruža relativno pregledan uvid u njen život i uloge. Kroz kombinaciju intervjua s facelistanom i botoksiranom divom osobno, njenim sinom, suradnicima, preživjelim bivšim partnerima i ljudima koji su mogli baciti dvije vrste svjetala na njenu karijeru film pokušava što je moguće više ‘ući pod kožu’ nedostupne glumice. Uz pregršt arhivskih retrospektivnih isječaka iz najpoznatijih filmova, fotografija obiteljskog backgrounda, foto sessiona, primanja Oscara i drugih referentnih nagrada, drugih ključnih trenutaka iz karijere, dokumentarac je bildan oko centralnog razgovora i podsjećanja na njene najznačajnije uloge od ‘Bonnie and Clyde’ preko ‘Networka’, ‘Kineske četvrti’ sve do ‘Yards’ i dalje.

Je li Faye tako dobra glumica ili je samo djelovala u pravom vremenu?

Pokušavajući svjedočenjima i prisjećanjima spomenutih dati što osobnu dimenziju i intiman uvid u njen život, pogled na ‘Faye’ ispada pitanje rakursa i pristupa prema divi. Većina opisuju Dunaway kao sjajnu, ali često zahtjevnu, problematičnu i nimalo likeabilnu glumicu. Svjedočenja pružaju balansiran pogled na njen profesionalizam, perfekcionizam i tešku prirodu koja je dolazila s njenim visoko postavljenim standardima na setu. Ovisno o izdržljivosti svjedoka i sklonostima prema stavljanju pod tepih karakternih mana, referirali se na njena varanja tadašnjeg muža i partnera s Marcelom Mastroiannijem, susrete sa Sharon Stone ili Mickeyom Rourkeom, odnose s režiserima Romanom Polanskim ili Jamesom Grayom.

A post shared by fayedunawaydevotedfan (@fayedunawaydevotedfan)

No, ne možete se ne oteti dojmu da osim iznimne atraktivnosti njene facologije i pojavnosti pred kamerom, prenaglašeni stil glume ponekad je više odgovarao vremenu divljenja nego što preživljava test vremena. Podosta se odabranih isječaka njenih uloga s današnje distance čini teatralno prenaglašenim. Posljedično kako su se stilovi glume modernizirali kroz periode klasičnog Hollywooda prateći dosluh vremena, tehnologija, pristupa kreativnosti, tako su i neke freske počele poprimati patinu s više ili manje šarma.

Između sjaja na ekranu i teškoća iza kulisa

Kao i mnoge dive prije i nakon nje, Faye je uhvaćena u zamku življenja života s naslovnica i ideje nje kao filmske zvijezde te se u tom kontekstu gubio onaj ‘next door’, ljudski i susjedski moment ambiciozne mlade žene, nekadašnje djevojčice s idejom uspjeha u životu. Režiser pokušava pritom elegantno balansirati između divljenja Dunawayinoj umjetnosti i kritičkog osvrta na njeno ponašanje iza kulisa, no cijelo vrijeme portretiranja karaktera glumice gledatelj nema puno mjesta za razumijevanje ni opravdanja njenih izbora zatvaranja u kupole ideje vlastite važnosti i veličine.

Ne izbjegavajući ilustrirati teme poput Dunawayine reputacije kao teške suradnice, što je u osnovi predmnijeva bilo kojeg kvalitetnog dokumentarca, poštujući njene izbore fokusiranja na predanost umjetnosti, gledatelji koji su očekivali emotivno putovanje kroz život žene koja je svojim ulogama i pristajanju na očekivane role, ostavila neizbrisiv trag u filmskoj industriji Hollywooda 70.-ih i 80.-ih, mogli bi ostati praznih ruku, očiju i dojmova.

Ocjena: 7/10