Ponedjeljak, 5 svibnja, 2025

Kritika filma by Anđelo Jurkas: Konklava – Smrt Pape kao prekasni PR moment za vjersku dramu

U kontekstu smrti stvarnog Pape, ponovna distribucija ovog filma ima gotovo proročku snagu. U vremenu kad se institucionalna religija suočava s krizama povjerenja, Konklava je ponuđena kao filmska misa posvećena unutarnjoj drami vjerovanja

Povodom smrti aktualnog Pape i siline medijske pažnje koja se ponovno usmjerila prema Vatikanu, Konklava je vraćen u kina, ali ovaj put kao više od filma: kao ogledalo svjetovne i duhovne moći. Nakon zapažene festivalske sezone, tri osvojena Oscara (najbolji adaptirani scenarij, scenografija i gluma u sporednoj ulozi), film dobiva novu dimenziju. Premda je riječ o uslovno fikcijskoj priči, Konklava u sebi nosi teško breme realizma.
 
U vremenu kada religijske institucije sve više postaju pozornice političkih napetosti i kulturnih sukoba, Edward Berger nudi iznimno odmjerenu, ali emotivno nabijenu adaptaciju istoimenog romana Roberta Harrisa. Film, iako premijerno prikazan krajem 2024., ujedinjuje iz pomirenja komercijalnog i autorskog aspekta što europski i američki film mogu ponuditi: discipliniranu režiju, pronicljiv scenarij, impresivnu glumačku ekipu i rafiniranu produkciju.
 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Conclave (@conclavethefilm)

Drama iza zidina Vatikana

Radnja je smještena gotovo u cijelosti unutar zidina Vatikana, i to tijekom jednog od najzatvorenijih i najmističnijih rituala Rimokatoličke Crkve – konklave. Nakon smrti Svetog Oca, stotine milijuna katolika diljem svijeta čekaju bijeli dim, no unutar Sikstinske kapele, iza zatvorenih vrata, odvija se drama dostojna najnapetijih političkih trilera. U središtu priče nalazi se kardinal Lawrence, kojeg standardno suptilno tumači Ralph Fiennes, čija izvedba odiše mješavinom unutarnje discipline i potisnutih sumnji. Lawrence nije klasični protagonist, on nije ni svetac ni cinik – tek čovjek koji pokušava sačuvati vjeru u instituciju koja se urušava pod težinom vlastitih tajni. Fiennes ulogu nosi potrebnom ozbiljnošću dajući liku Lawrencea karakter čovjeka koji, suočen s neizrecivim otkrićem o papi-pretku, mora izabrati između šutnje koja štiti Crkvu i istine koja je može razoriti.
 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Conclave (@conclavethefilm)



Film otpočetka uspostavlja ton gotovo klaustrofobične napetosti. Redatelj Edward Berger, poznat po preciznosti i europskoj hladnoći kadrova (posebno u nagrađivanom Na zapadu ništa novo), koristi prostore Vatikana ne kao kulisu, nego kao duhovni pejzaž, hladne dvorane, pozlaćene kapele, mozaici, tišina hodnika, sve to reflektira unutarnje stanje njegovih likova.

Triler o moći i savjesti

Peter Straughan, scenarist filma, pak uspješno adaptira Harrisov roman balansirajući između političkog trilera i osobne drame. Dijalozi su suzdržani, često ritualizirani, ali kriju duboku ambivalenciju: krivnju, odanost, strah, moć. Snaga scenarija je u šutnji, pauzama, minimalizmu, pogledima kardinala koji znaju da ono što izgovore u toj prostoriji može promijeniti povijest. U jednoj od najvažnijih scena, kad Lawrence otkriva tajnu koja bi mogla osporiti legitimitet budućeg pape, publika ne gleda više samo film o vjeri, gleda se film o tome kako ljudi nose teret odgovornosti kad nestanu granice između istine i koristi.

Glumački ansambl impresivan je u svakom pogledu. Stanley Tucci kao kardinal Bellini nudi dozu političke lucidnosti i proračunatosti. John Lithgow kao tvrdokorni tradicionalist unosi elemente imperijalne hladnoće, dok Sergio Castellitto i Isabella Rossellini serviraju potrebnu ljudskost, toplinu i težinu europskoj dimenziji Vatikana, kontrapunkt u svijetu moći koji djeluje sterilno. Svi oni ne glume svece nego muškarce i žene čije su karijere, pozicije i životi stavljeni na kušnju jednim papirom, jednom istinom, jednim izborom.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Conclave (@conclavethefilm)

Vizualni identitet filma također iznimno je promišljen. Stéphane Fontaine (snimatelj, DOP) koristi strogu simetriju i statične kadrove kako bi podsjetio gledatelja da je Vatikan stroj i mehanizam koji funkcionira neovisno o pojedincima, dok Volker Bertelmann (Hauschka) glazbom ne podcrtava emociju, nego potiskuje. Zvukovi staklenih instrumenata, suzdržani gudači i jedva čujni zborovi stvaraju ton sumnje, unutarnje nelagode, osjećaj da je sve u tom prostoru suviše ispeglano da bi bilo istinito.

Ponovna distribucija ovog filma ima gotovo proročku snagu

Ono što Konklavu mimo smrti Pape čini više od filma o Crkvi jest njegova sposobnost postavljanja univerzalnih pitanja: Što je istina kad je moć u pitanju? Tko odlučuje tko smije voditi milijune? I što znači biti moralan u svijetu koji moral koristi kao retoričko sredstvo? Edward Berger nije napravio film koji napada religiju, napravio je film koji s poštovanjem prema njezinoj težini preispituje njene mehanizme.

U kontekstu smrti stvarnog Pape, ponovna distribucija ovog filma ima gotovo proročku snagu. U vremenu kad se institucionalna religija suočava s krizama povjerenja, Konklava je ponuđena kao filmska misa posvećena unutarnjoj drami vjerovanja. On ne nudi odgovore već nemir, sumnju i tišinu. A to je, možda, i jedino što filmovi uistinu mogu. Konklava je tih film, ali njegova slutnja i njegova jeka odjekuje snažno. I nikako nije film za svakoga, osobito ne samo vjernike. Zahtijeva koncentraciju, povjerenje u tihi ritam i spremnost na moralnu dilemu.

Ocjena: 7.5/10

Naslovna fotografija: Screenshot YouTube 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime