Teško je davati kompletan dojam nakon tek prve epizode ali vizualno, snimateljski, montažerski, dramaturški, glumački i scenarističko redateljski i produkcijski, puno je više razloga za hvalež domaće adaptacije norveške teen TV serije ‘Skam’, nego nezadovoljstvo istom. U domaćoj verziji preimenovana u ‘Sram’, serija je počela s emitiranjem na HTV-u nudeći svjež i moderniziran pristup tinejdžerskim temama i problemima.
Ono što je apsolutno nevjerojatno jest činjenica kako je moguće HTV-u odobriti oko milijun eura domaćoj produkciji za deset epizoda prve sezone odnosnog serijala kako bi kupili tuđu franšizu. Istovremeno u Hrvatskoj postoji pregršt kvalitetnih i omnipotentnih, neiskorištenih i neumreženih scenaristica i scenarista koje već nisu angažirali kao kućne produkcije ni RTL ni Nova TV ni HTV i koji autopilotno ne izvršavaju ili adaptiraju inozemne predloške, već imaju autorski forte kreirati nešto autentično. Ili je nepovjerenje u domaći scenaristički kadar zamrlo prvom sezonom ‘Smogovaca’.
View this post on Instagram
Norveška adaptacija privukla je pažnju i otkrila domaće talente
Na stranu financijski putevi i modeli funkcioniranja i odobravanja visokobudžetnih projekata na domaćem tržištu od strane HTV-a, norveški original je privukao globalnu pažnju zbog autentičnog prikaza života adolescenata i inovativnog formata emitiranja sadržaja u realnom vremenu. Tako je poslužio kao solidan temelj za mnoge adaptacije širom svijeta, uključujući i ovu domaću. Prva sezona Skama u originalnoj produkciji norveške javne televizije emitirana je 2015. Nakon toga je nagrađivani format stekao globalnu popularnost kroz adaptacije u Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Belgiji, Nizozemskoj, Španjolskoj i SAD-u. Desetak godina poslije testiranja tržišta došlo je vrijeme i za tuzemnu prilagodbu.
View this post on Instagram
Sram se od prve epizode ističe uvjerljivom adaptacijom u kojoj scenaristica/redateljica Hana Jušić i Nikica Zdunić nastoje prenijeti univerzalne izazove tinejdžera, od prijateljstva, zaljubljivanja i otkrivanja vlastitog identiteta, do suočavanja s društvenim normama i pritiscima. Redateljica Jelena Gavrilović dala je seriji suvremen vizualni stil u koordinaciji sa sjajnim izborima kutova snimanja, rada kamere i odlukama direktora fotografije Frane Pamića i dinamičnom montažom Tomislava Stojanovića. Vizualni aspekt serije je apsolutno u dosluhu s trendovima vizualnog privlačenja mlađe publike, reflektirajući njihov način komunikacije i izražavanja kroz društvene mreže.
Uspješno prikazuje današnju realnost tinejdžerskog života
Ono što je moglo predstavljati najvećom zamkom je izbor i izvedba mladih glumaca i glumica. No već nakon prve epizode daleko iznad svih se ističe sjajna Lucija Stanković u naslovnoj ulozi Eve koja izvedbom donosi realnu i emotivno uvjerljivu presliku paleta emocija mlade djevojke suočene s prvim izazovima adolescencije, što je izuzetno bitno za identifikaciju publike s likovima. Ostatak casta, poglavito muški dio, bitno je manje funkcionalan i uvjerljiv u pokušajima doimanja rasterećeno, kulerski i mladenački opušteno te se u tom smjeru valjalo poraditi na ‘oprirodnjavanju’ glume mladih aktera.
View this post on Instagram
Kao dodatnu prednost, ‘Sram’ uspješno koristi real-time online platforme za postizanje interaktivnosti, replicirajući model koji je ‘Skam’ učinio inovativnim. Na taj način publika može pratiti likove i njihov razvoj kroz isječke, fotografije i poruke objavljene 24/7, što unosi dodatni osjećaj realizma.
Na nacionalnoj televiziji napokon nešto i za mlade
Ono što bi se moglo dodatno unaprijediti u idućim epizodama TV serijala je tempo radnje tj. postavljanje scena (5/6 sekvenci po sceni i situacionizam mizanscena) koji se ponekad može činiti presporim, pogotovo gledateljima koji su već upoznati s originalom. Također, emocionalni intenzitet i određeni dijalozi mogli bi biti kvalitetnije razrađeni kako bi prenijeli složenost tinejdžerskih odnosa na način blizak hrvatskoj stvarnosti, zadržavajući univerzalnu razumljivost problemtike.
Na stranu odnos sjajnih, boljih i manje dobrih rješenja, prema prvoj emitiranoj epizodi ‘Sram’ uspješno prenosi teenage duh nordijskog originala kroz lokalnu prizmu. Gledatelji konačno dobivaju modernu, urbanu, up-to-date TV seriju koja mimo kvalitetne produkcije potencijalno doprinosi razumijevanju adolescentskog iskustva i njihovih svakodnevnih borbi. Ali ono što sigurno čini je doprinosi raznovrsnosti i pomlađivanju gerijatrijske platforme HTV publike zakačene između politikanstva, religijske i sportske osnove te pokušaja opravdanja često vrlo upitno utrošene lovetine.
View this post on Instagram
‘Sram’ srećom nije ‘Gora’. Niti je ono sa šišanjem niti mrkomirština i slični kućni projekti HTV-ovih plaćenika. Pardon, preplaćenika. Ono što može biti je uvjetno rečeno variranje ‘Bitange i princeze’, po recepciji publike. Bilo bi svakako znakovito kad bi od produkcije ove prve sezone i svih nastavnih ako ih bude, a ne sumnjamo da će ih biti, snimanje ovakvih moderniziranih pristupa postalo pravilom, a ne iznimkom funkcioniranja produkcije kvalitetnih projekata s pečatom nacionalne TV produkcije.
Djeca i teenageri su nepresušno vrelo, još kad bi money wise bilo hrabrosti angažirati autorske domaće kadrove, pa kuraža ponuditi izvozne proizvode svijetu, a ne obratno, bilo bi kudikamo perspektivnije iz pozicije zainteresiranih gledatelja i navijača za domaći TV serijalni i filmski kraft gledati na modove kretanja ukorak s vremenom i modernim EU produkcijama.