Četvrtak, 31 listopada, 2024

Kritika TV serije: Sram: Prva smislena TV teen serija nakon dugo vremena nije domaća, već otkupljena

Na stranu odnos sjajnih, boljih i manje dobrih rješenja, prema prvoj emitiranoj epizodi 'Sram' uspješno prenosi teenage duh nordijskog originala kroz lokalnu prizmu

Teško je davati kompletan dojam nakon tek prve epizode ali vizualno, snimateljski, montažerski, dramaturški, glumački i scenarističko redateljski i produkcijski, puno je više razloga za hvalež domaće adaptacije norveške teen TV serije ‘Skam’, nego nezadovoljstvo istom. U domaćoj verziji preimenovana u ‘Sram’, serija je počela s emitiranjem na HTV-u nudeći svjež i moderniziran pristup tinejdžerskim temama i problemima.



Ono što je apsolutno nevjerojatno jest činjenica kako je moguće HTV-u odobriti oko milijun eura domaćoj produkciji za deset epizoda prve sezone odnosnog serijala kako bi kupili tuđu franšizu. Istovremeno u Hrvatskoj postoji pregršt kvalitetnih i omnipotentnih, neiskorištenih i neumreženih scenaristica i scenarista koje već nisu angažirali kao kućne produkcije ni RTL ni Nova TV ni HTV i koji autopilotno ne izvršavaju ili adaptiraju inozemne predloške, već imaju autorski forte kreirati nešto autentično. Ili je nepovjerenje u domaći scenaristički kadar zamrlo prvom sezonom ‘Smogovaca’.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by SKAM | CROATIA (@sramcroatia)

Norveška adaptacija privukla je pažnju i otkrila domaće talente 

Na stranu financijski putevi i modeli funkcioniranja i odobravanja visokobudžetnih projekata na domaćem tržištu od strane HTV-a, norveški original je privukao globalnu pažnju zbog autentičnog prikaza života adolescenata i inovativnog formata emitiranja sadržaja u realnom vremenu. Tako je poslužio kao solidan temelj za mnoge adaptacije širom svijeta, uključujući i ovu domaću. Prva sezona Skama u originalnoj produkciji norveške javne televizije emitirana je 2015. Nakon toga je nagrađivani format stekao globalnu popularnost kroz adaptacije u Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Belgiji, Nizozemskoj, Španjolskoj i SAD-u. Desetak godina poslije testiranja tržišta došlo je vrijeme i za tuzemnu prilagodbu.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by SKAM | CROATIA (@sramcroatia)

Sram se od prve epizode ističe uvjerljivom adaptacijom u kojoj scenaristica/redateljica Hana Jušić i Nikica Zdunić nastoje prenijeti univerzalne izazove tinejdžera, od prijateljstva, zaljubljivanja i otkrivanja vlastitog identiteta, do suočavanja s društvenim normama i pritiscima. Redateljica Jelena Gavrilović dala je seriji suvremen vizualni stil u koordinaciji sa sjajnim izborima kutova snimanja, rada kamere i odlukama direktora fotografije Frane Pamića i dinamičnom montažom Tomislava Stojanovića. Vizualni aspekt serije je apsolutno u dosluhu s trendovima vizualnog privlačenja mlađe publike, reflektirajući njihov način komunikacije i izražavanja kroz društvene mreže.

Uspješno prikazuje današnju realnost tinejdžerskog života 

Ono što je moglo predstavljati najvećom zamkom je izbor i izvedba mladih glumaca i glumica. No već nakon prve epizode daleko iznad svih se ističe sjajna Lucija Stanković u naslovnoj ulozi Eve koja izvedbom donosi realnu i emotivno uvjerljivu presliku paleta emocija mlade djevojke suočene s prvim izazovima adolescencije, što je izuzetno bitno za identifikaciju publike s likovima. Ostatak casta, poglavito muški dio, bitno je manje funkcionalan i uvjerljiv u pokušajima doimanja rasterećeno, kulerski i mladenački opušteno te se u tom smjeru valjalo poraditi na ‘oprirodnjavanju’ glume mladih aktera.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by SKAM | CROATIA (@sramcroatia)

Kao dodatnu prednost, ‘Sram’ uspješno koristi real-time online platforme za postizanje interaktivnosti, replicirajući model koji je ‘Skam’ učinio inovativnim. Na taj način publika može pratiti likove i njihov razvoj kroz isječke, fotografije i poruke objavljene 24/7, što unosi dodatni osjećaj realizma.

Na nacionalnoj televiziji napokon nešto i za mlade 

Ono što bi se moglo dodatno unaprijediti u idućim epizodama TV serijala je tempo radnje tj. postavljanje scena (5/6 sekvenci po sceni i situacionizam mizanscena) koji se ponekad može činiti presporim, pogotovo gledateljima koji su već upoznati s originalom. Također, emocionalni intenzitet i određeni dijalozi mogli bi biti kvalitetnije razrađeni kako bi prenijeli složenost tinejdžerskih odnosa na način blizak hrvatskoj stvarnosti, zadržavajući univerzalnu razumljivost problemtike.

Na stranu odnos sjajnih, boljih i manje dobrih rješenja, prema prvoj emitiranoj epizodi ‘Sram’ uspješno prenosi teenage duh nordijskog originala kroz lokalnu prizmu. Gledatelji konačno dobivaju modernu, urbanu, up-to-date TV seriju koja mimo kvalitetne produkcije potencijalno doprinosi razumijevanju adolescentskog iskustva i njihovih svakodnevnih borbi. Ali ono što sigurno čini je doprinosi raznovrsnosti i pomlađivanju gerijatrijske platforme HTV publike zakačene između politikanstva, religijske i sportske osnove te pokušaja opravdanja često vrlo upitno utrošene lovetine.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by SKAM | CROATIA (@sramcroatia)

‘Sram’ srećom nije ‘Gora’. Niti je ono sa šišanjem niti mrkomirština i slični kućni projekti HTV-ovih plaćenika. Pardon, preplaćenika. Ono što može biti je uvjetno rečeno variranje ‘Bitange i princeze’, po recepciji publike. Bilo bi svakako znakovito kad bi od produkcije ove prve sezone i svih nastavnih ako ih bude, a ne sumnjamo da će ih biti, snimanje ovakvih moderniziranih pristupa postalo pravilom, a ne iznimkom funkcioniranja produkcije kvalitetnih projekata s pečatom nacionalne TV produkcije.

Djeca i teenageri su nepresušno vrelo, još kad bi money wise bilo hrabrosti angažirati autorske domaće kadrove, pa kuraža ponuditi izvozne proizvode svijetu, a ne obratno, bilo bi kudikamo perspektivnije iz pozicije zainteresiranih gledatelja i navijača za domaći TV serijalni i filmski kraft gledati na modove kretanja ukorak s vremenom i modernim EU produkcijama.

Ocjena: 8/10 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime