Posljednjih nekoliko sezona hrvatski medijski i TV prostor svjedoči zanimljivom fenomenu ‘TV serijskog soap obračuna’ između vodećih televizijskih postaja RTL-a, Nove TV i HTV-a. Dvije komercijale i jedna državno nametnuta koja se wannabe želi pripetati i odigrati komercijale.
Svaka od njih, jelte, ulaže značajne resurse u produkciju domaćih sapunica, kako bi zadržala vjernu publiku i osvojila nove gledatelje, bla bla bla kako bi u središtu aktualnog obračuna nudila serije poput RTL-ove dramske ljubić križaljke ‘Sjene prošlosti’, Novatv-ine narodnohumorne ‘Kumovi’ i ‘U dobru i zlu’, te HTV-ove povijesno-komične serije ‘Mrkomir’. Da ne spominjemo ostale prisutnosti poput ‘Metropolitanaca’ koje prate proširene obitelji glumaca u seriji i po zadatku nazvani TV voteri.
Svaka od ovih serija donosi različite stilove, žanrove i pristupe pripovijedanju, te je zanimljivo promatrati kako se te strategije razvijaju u kontekstu natjecanja za naklonost gledatelja. Ali je vrlo indikativno kako urednici i producenti i odgovorni ljudi skeniraju i zadovoljavaju ono što misle da je prepoznati ukus narodskog humora. Na kraju krajeva rezultati (ne)gledanosti ih fino smjeste.
Možda gledamo loš scenarij, ali gledamo i najljepše glumice
I budu realnim argumentom svima onima mahom predstavnicima novih online glasnosti, koji iz svojih znalačkih panetonskih pozicija imaju pravo na (dobar/loš) ukus, pa ih secirati kao katastrofa je gluma, jeftina je produkcija, loši su dijalozi, režija je autopilot, downdrop kriterija je generalan, ovo ono. Vrlo je logično zapitati se: ‘Čekaj, a tko točno očekuje od soap opere oscarovski materijal, a ne štanceraj da se opravda para ulupana sponzorima i produkcijama?’. Cirkularni krug kritiziranja i pljuvačine po domaćim prompt TV serijalima koji se dokidaju u potrebi reklamiranja sponzora i davanja konstantnih termina provlačenja na tjednoj bazi product placementa za publiku koja istovremeno prati i dramske elemente ‘Ljubav je na selu’, ‘Brak na prvu’, ‘Večera za 5’ i slične new age nastavke zahod kriterija i
pulp vicevi humora Steve Cvikića iz ‘Nad lipom 35’ i ‘Jel me netko tražio’.
View this post on Instagram
Taj kritički diskurs više govori o ovima koji gnoje po sapunicama realno, nego ovima koji nude i štancaju ‘sranje’. I za koga to rade jer cilj će uvijek opravdati sredstvo ako se poslužimo makjavelizmom. Ali okrenete li pilu naopako i pogledate dobre strane štancanja…to koliko su nam glumice prelijepe malo je reći – Hollywood bi pao. Arija Rizvić, Jelena Perčin, Iva Mihalić, Ana Uršula Najev, etc etc, pa s takvim kardinalnim scenarijima, dijalog listama, dramaturgijama, tempom dovoljno da se takve predivne prošeću kadrom, već ih je ugodno odgledat. Mute sound off, staviš u background Georgea Michaela i to izgleda kao spot za ‘Freedom’, balkanska remix verzija. Pa ti njurgaj po
domaćim sapunicama kad je Turska i Latinska Amerika predaleko.
U utrci za masovnu gledanost
Obračun RTL-a, Nove TV i HTV-a u području sapunica rezultirao je šarolikim televizijskim pejzažem jer svaka od postaja donosi različite pristupe i stilove koji ne ciljaju pritom na specifične publike, već se dokidaju u pokušaju prepoznavanja momenta masovnosti. ‘Sjene prošlosti’ načelno donose intrige, napetost i tajne, ‘Kumovi’ nude humor i obiteljsku toplinu, ‘U Dobru i zlu’ nastavljaju tradiciju melodrame, dok ‘Mrkomir’ traži ‘Crnu guju’ svojim povijesno-satiričnim pristupom.
Kako s produkcijske strane jedini kriterij uspješnosti koji komuniciraju i razumiju bude gledanost, ti podaci su indikativni, ovisno tko ih komunicira i komunicira li uopće. Naime, ‘Kumovi’ su daleko najgledaniji. Prva epizoda jesenske sheme ostvarila je udio od 34,9% te je bila najgledaniji sadržaj dana, s prosječno 400 tisuća gledatelja po minuti i dosegnuvši ukupno 713 tisuća gledatelja i stabilnom gledanošću od otprilike 186.800 gledatelja po epizodi. To su jedini konkretni komunicirani podaci.
Nadalje, ‘Sjene prošlosti’ (RTL), iako su relativno nove, također su pridobile veliku pažnju, no precizne brojke gledanosti nisu zasad dostupne. Ipak, reakcije publike i broj komentara na društvenim mrežama ukazuju na solidnu gledanost. ‘U dobru i zlu’ (Nova TV) također privlači velik broj gledatelja, zahvaljujući intrigantnoj priči o dvostrukom životu glavnog junaka. Detaljne brojke nisu dostupne, no serija pokazuje tendenciju rasta popularnosti. ‘Mrkomir’ (HTV) se ističe po svojoj komičnoj obradi povijesnih tema i tvrde kako ima vjernu publiku, iako ne doseže brojke poput ‘Kumova’ ili ‘Sjena prošlosti’. Nema preciznih brojki, no serija je u kategoriji stabilno gledanih, osobito među neizumrlim ljubiteljima humorističnih formata.
VIVISEKCIJA TV PONUDE
‘Sjene prošlosti’ (RTL)
Teritorij emo zahtjevnih ali fol intrigantnih drama koje istražuju ljudsku narav, prošle grijehe i obiteljske tajne, oslonjen je na klasične sapuničarske trope: ljubavne afere, tajne iz prošlosti, dramsku napetost koja proizlazi iz međuljudskih odnosa i emo sukoba. Ideja je catchphraseati publiku koja uživa u mračnijim tonovima i temama poput izdaje, krivnje i iskupljenja, no pritom ostaje unutar prepoznatljivih okvira sapunica. Narativne linije često završe cliffhangerom, čime se postiže lojalnost publike. Iako koristi provjerene formule sapunica, uspjeh ovisi o tome koliko se uspijeva razlikovati od drugih, a taj moment se uglavnom ne događa, pa postane predvidljivom. Uslijed površne karakterizacija likova i štanceraj momenta, gubi potencijal za dublju emotivnu rezonancu kod publike.
Ali, lijepe žene su lijepe žene.
View this post on Instagram
‘Kumovi’ (Nova TV)
Laganiji narodsko – humoristički ton, miješajući elemente drame i komedije s obiteljskim tradicionalizmima, sukobima karakternih relacija urbano – ruralno i svakodnevnim izazovima. Serija se, kao i prednici ‘Na granici’ i slično, oslanja na popularni format obiteljskih sapunica s naglaskom na lokalni duh i Stevo Cvikić posijani vic humor. Priče o kumstvima, prijateljstvu i međusobnom nadmudrivanju grade narativ koji rezonira s gledateljima koji traže maksimalno opuštenu zabavu. I onima koji nisu pretjerano zahtjevni kriterijima. Likovi su često karikirani na određeni humorističan način, što publikumu kakti olakšava identifikaciju s njima jer su vedri, ne opterećuju ako vam ta vrsta humora nije opterećujuća jer često padaju u zamku pretjerane karikature likova. Iako je humor pristupačan, nedostaje detalja u razvoju likova i složenost narativnih linija, što ih svrstava u kategoriju ‘lakogledljivosti’ bez puno dramske težine.
Lijepe žene su lijepe žene.
View this post on Instagram
‘U dobru i zlu’ (Nova TV)
Slijedi klasičnu sapuničarsku estetiku i formulu s naglaskom na romantične intrige i obiteljske nesuglasice, oslanjajući se na melodramske segmente kao što su ljubavni trokuti, borba za moć i utjecaj unutar obitelji. Sentimentalnost i nedozirana melodramatičnost postaje iscrpljujuća i predvidljiva, a inovativni moment je prisličen inovativnosti novih singlova Maje Šuput.
Ali, ‘lijepe žene su lijepe žene’ moment stoji postojano.
View this post on Instagram
‘Mrkomir’ (HTV)
Naredba je bila: Napravite nešto po uzoru na ‘Crnu guju’ s Rowanom Atkinsonom prije uspjeha ‘Mr. Beana’. Upregnule su se špage i friendly linje na bazi HTV uredništva i stalno angažirane produkcijske kuće te se ponudilo u načelu odmak od tradicionalnih sapunica jer kombinira povijesnu komediju s elementima satire. Smještena u srednji vijek, serija prati avanture titularnog junaka i njegovo snalaženje u neobičnim situacijama, donoseći pri tome dozu apsurdnog humora. ‘Mrkomir’ pritom potpuno odskače od klasičnih sapuničarskih formi jer se ne oslanja na ljubavne ili obiteljske intrige, već na duhovit prikaz povijesnih situacija s modernim referencama. Ipak, zbog specifičnog humora na tragu sjajnog ‘Zakona’ ima bitno ograničen doseg kod šire publike, dočim se ni produkcijski ne ističe – ako scenografija i kostimografija ‘rekonstrukcije’ par stoljeća iza ne smatrate osobito velikim i bitnim produkcijskim zahvatom.
Ima Gorana Navojca i začudo nije u reklami, fol.
Naslovna fotografija: Screenshot YouTube